Support Your Locals versboxen inmiddels landelijk


Maaltijdboxen – Wat ooit begon als een initiatief in Amsterdam en Utrecht is inmiddels uitgegroeid tot een landelijk netwerk; de maaltijdboxen van supportyourlocal duiken inmiddels over al op. Een steuntje in de rug voor alle lokale boeren, producenten en ondernemers.

Veel kleine producten zien hun omzet slinken. Ondanks alle berichten over het feit dat mensen nu meer thuis zijn er ook meer aandacht is voor lokale ondernemers, is het feit dat de horeca dicht is een groot probleem voor veel boeren en kleine ondernemers. Om die reden hebben zij zich zoveel mogelijk georganiseerd, omdat een platform dat gezamenlijk wordt gedragen meer kans van slagen heeft.

Zo ook het initiatief van #supportyourlocals versboxen. Werd aanvankelijk onder de vlag van #supportyourlocalsNL gestart in Amsterdam en Utrech, inmiddels breidt deze beweging waarbij lokale ondernemers de handen ineen hebben geslagen, zich snel verder uit in regio’s zoals Deventer, Haarlem, Twente, Eindhoven, Heemstede, Meierijstad, Westland, Rotterdam, Zeeuws-Vlaanderen, Leiden, Huizen en Cuijk.

De versboxen met streekproducten zijn door de consumenten eenvoudig online te bestellen. Door de boxen thuis te laten bezorgen zorgen zij er voor dat de lokale middenstand een steuntje in de rug  krijgt. Elke box bevat unieke streekproducten. Doorgaans gaat dit om producten zoals groente, fruit, zuivel, vlees, vis en verschillende delicatessen. Zo zitten er in de Amsterdamse box worsten van Brandt & Levie, bevat de Twentse box Asperges van Willem Dijk en vind je in de Haarlemse box vegetarische hamburgers van Broekhof de Slagersdochter. Soms wordt er een recept aan de box toegevoegd die je kunt maken met de producten in het boodschappenpakket. De boxen kosten gemiddeld €50,00 inclusief verzending.

Webshop

De meeste initiatieven hebben zelf een eenvoudige webshop op poten gezet. Voorbeelden zijn supportyourlocals010.nl en supportyourlocalslandvancuijk.nl. Betalen kan met iDeal. Sommige lokale ondernemers pakken het ook anders aan. Zo is Support Your Locals Meierijstad uitsluitend te vinden via Instagram. Ook het bestellen verloopt hier anders, namelijk via Whatsapp en betalen gaat met een tikkie. Bezorging van de boxen gebeurt in de regel binnen 2 tot 3 dagen.

Concurrentie

Of deze lokale initiatieven een blijvertje zijn is de vraag, volgens Hans Kisteman van vergelijkingssite Maaltijdbox.org. “De vraag naar lokale producten rechtstreeks van de boer was de afgelopen jaren al flink aan het stijgen. Verschillende maaltijdbox-leveranciers als Ekomenu en De Krat spelen hier al op in. Deze crisis kan de vraag naar streekproducten verder doen stijgen.” aldus Kisteman. “Het is afwachten of deze initiatieven blijven bestaan als deze crisis achter de rug is. Als straks de horecazaken weer open zijn hebben deze ondernemers natuurlijk weer heel andere prioriteiten. Dat neemt niet weg dat een korte voedselketen alleen maar toe te juichen is.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid