Sushiverkooppunten in 5 jaar tijd met 162% gestegen
Analyse – Het aantal sushiverkooppunten is de afgelopen 5 jaar met 162% toegenomen naar ruim 900 zaken. Vooral in 2020 zijn er veel nieuwe sushizaken gestart. Dat meldt de Kamer van koophandel op basis van het aantal gedane inschrijvingen.
Vijf jaar geleden lag het aantal verkooppunten van sushi’s nog op 349. Maar vooral in de Randstad is dat aantal de laatste jaren fors toegenomen. In Noord-Holland vind je de meeste sushibedrijven. Ferry Slijpen, eigenaar van Eddy’s Sushi in Venlo, heeft als verklaring voor de groei in sushiverkooppunten, dat meer en meer horecaondernemers overstappen naar het sushi-concept. “Zij willen met dit succes meeliften.” Slijpen is een van de ondernemers in Nederland die de groeiende vraag naar sushi heeft meegemaakt. Dat sushi behoorlijk geliefd is bij het publiek, verbaast hem niet. “De verse, frisse producten worden geassocieerd met gezond eten en de consument omarmt al jaren het all-you-can-eat-concept.” Ook het gunstige transport is volgens de Limburgse ondernemer belangrijk bij het succes. “Het is een heel gemakkelijk product om te bezorgen, omdat het koud vervoerd kan worden.”
Slijpen verwacht dat de groei de komende jaren nog wel even doorgaan. “Daarna zal het stagneren en uiteindelijk afnemen, waarna alleen de zaken die kwalitatief goede sushi leveren overleven. De prijsvechters zullen afhaken.”
De helft zit in Randstad
Noord-Holland heeft met een aantal van 227 de meeste sushi-ondernemingen. Zuid-Holland volgt met 199. De minste sushi-zaken zien we in Groningen (13) en Drenthe (13). De toename van het aantal sushileveranciers is sinds 2016 wel het grootst in Drenthe. Het aantal sushi-ondernemingen kent daar een stijging van 550%, van 2 sushi-aanbieders in 2016 naar 13 in 2021.
Limburg
Ook in de provincie Limburg is het aantal sushi-zaken exponentieel gestegen met 206%: van 18 sushi-zaken in 2016 naar 55 in 2021. Slijpen: “Deze sterke groei heeft niet alleen te maken met de groeiende vraag naar sushi. Ook nieuwe of bestaande ondernemers zien hoe populair sushi is en hoe goed de al aanwezige zaken het doen. Zij willen met dit succes meeliften en veranderen hun bedrijfsactiviteit in het maken en leveren van sushi.”
Meeste sushi-aanbod per inwoner in Noord-Holland
Per 100.000 inwoners telt Noord-Holland 7,9 sushi-ondernemingen. Flevoland en Utrecht volgen op afstand met respectievelijk 6,8 en 6 sushi-zaken per 100.000 inwoners. In Groningen (2,2), Drenthe (2,6) en Friesland (2,8) is dit aantal het laagst.
Bron: KvK/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Meer dan 4000 horecazaken in half jaar dicht volgens KvK
Horeca – Volgens cijfers van de Kamer van Koophandel zouden tussen begin januari en eind juni dit jaar 4.058 horecaondernemers hun bedrijf hebben beëindigd. Dat zijn er aanmerkelijk meer dan de 141 horecazaken die KvK meldt in de periodieke faillissementscijfers.
Lees berichtAantal faillissementen in september fors hoger
Analyse – Het aantal faillissementen is sinds oktober 2020 niet meer zo hoog geweest. Dat zegt de kamer van Koophandel naar aanleiding van het KVK Trendrapport Bedrijfsleven over september 2022. Het aantal faillissementen van economisch actieve ondernemingen is in september een stuk hoger dan het maandgemiddelde vanaf januari 2021. Dat gemiddelde ligt op 132, terwijl in de afgelopen maand 176 ondernemingen failliet gingen, het hoogste aantal...
Lees berichtKVK ziet forse stijging aantal starters in de horeca
Analyse – De Kamer van Koophandel (KVK) ziet een forse toename in de maand juni van het aantal starters in de horeca en logistiek. Daarnaast vlakt het aantal horecabedrijven dat, al dan niet gedwongen, stopt af.
Lees bericht‘In de Randstad wordt hybride werken de norm’
Analyse – Voor veel bedrijven is het hybride werken nog wennen, maar het merendeel in de Randstad is om. Dit meldt KVK op basis van de zojuist verschenen Conjunctuurenquête Nederland. Bijna de helft (47%) van de ondervraagden geeft daarin aan dat hybride werken een blijvend fenomeen is.
Lees berichtAlbert Heijn brengt nieuw Asian-versconcept Bam Tuk
Formulenieuws – Albert Heijn heeft een nieuw versconcept gelanceerd onder de naam Bam Tuk. Het gaat bij Bam Tuk om een assortiment dagverse sushi’s en Asian Streetfood.
Lees berichtSushi Daily komt met Halloween Specials
Formulenieuws – Steeds meer bedrijven spelen in op Halloween. Zo ook sushiketen Sushi Daily. In week 44 bieden alle 49 Sushi Daily kiosken en 32 Sushi Daily-vitrines in supermarkten een limited edition aan, de Halloween Specials. De ‘spookachtige’ sushivarianten ‘Nigiri Zalm zwarte rijst’ en ‘Futomaki Zalm zwarte rijst’ zijn vers en handgemaakt. Het laat zien dat bedrijven op alle mogelijke manieren kunnen inspelen op...
Lees bericht