SWO De Splinter wijzigt naam in GemaQ en gaat adviseren
_1024_768_90.jpg)
Petrol – De wereld van tankstations verandert en dus verandert SWO De Splinter. Niet alleen krijgt de inkoop- en samenwerkingsorganisatie een nieuwe naam, ook de dienstverlening wordt uitgebreid. Er moet meer maatwerk worden geleverd voor de leden, zei voorzitter Rob van Herpen. Voor de nieuwe naam, is een oude naam nieuw leven ingeblazen, namelijk GemaQ.
GemaQ wordt de nieuwe organisatie van de coöperatie SWO De Splinter en moet de aangesloten ondernemers vooruitgang bieden. Dat werd vandaag in het Inspiratiecentrum ZIN van Sligro bekendgemaakt. Data-analyses van eigen verkoopcijfers die met de landelijke cijfers van IRI worden gebenchmarkt, komen aan de advisering van de leden ten grondslag te liggen. Net zoals lokaal onderzoek bij vestigingen naar veranderingen in bijvoorbeeld de infrastructuur en het concurrentieveld rondom de locaties van de leden. Alles om de locaties met meer maatwerk te helpen in plaats van het aanbieden van generieke oplossingen in concepten. Zo zijn er naast locatie-scans ook producten- en dienstenmodules ontwikkeld en innovatieve concepten uitgedacht zoals bakery- en coffeeconcepten. Daarvoor zijn nieuwe samenwerkingen aangegaan met partijen.
Brandstof- en retailtransitie
Bijna vijftien jaar geleden werd De Splinter opgericht om rendementsverbetering te realiseren voor zelfstandig tankstations. “Die doelstelling is nog steeds hetzelfde,” zegt directeur Letteke van der Kruk. “Gebundelde inkoopkracht levert voor iedere zelfstandig ondernemer direct rendementsoptimalisatie op, alleen vraagt de tijd nu om aanpassingsvermogen. Tankstations moeten relevant zijn, ook in tijdens de energietransitie. En gemak helpt daarbij, want dat is de grootste groeimarkt. Zo bieden elektrificatie van het wagenpark en de nieuwe regelgeving rondom tabak, tankstations een unieke kans om zich te herpositioneren tot servicestations. Dit verlangt tijdig anticiperen van alle in de keten betrokken partijen: naar voren kijken in plaats van naar het rijke verleden. Daarom willen wij als organisatie meerwaarde bieden bovenop onze inkooptaken, schappenplannen, loyaliteitsacties en bakery- & coffee concepten.”
GemaQ
De naamsverandering van SWO De Splinter naar GemaQ moet de transitie van de organisatie symboliseren. Het is de naam die ooit kort na de oprichting van SWO De Splinter is bedacht door de tankstationondernemer Martin van Tol. De naam kan wat dat betreft ook gezien worden als eerbetoon aan de jaren geleden overleden voorzitter van SWO De Splinter. Volgens Van der Kruk laat GemaQ ook zien waar het de consument om gaat: “Binnen de 24/7-maatschappij verwacht de consument steeds meer gemak. Gemak in de vorm van beschikbaarheid, kwaliteit, snelheid en toegankelijkheid. De grootste uitdaging is dus: hoe bedienen we de veeleisende gemaksconsument nóg beter, passend bij zijn of haar actuele en toekomstige behoeften? Onze missie is dan ook om het zowel deze consument als de ondernemer uiterst gemakkelijk te maken dankzij doordachte producten en diensten. Zo staat er voor de ondernemer een solide basis, met behoud van hun eigen identiteit én volop ruimte voor lokaal ondernemerschap. Hierbij ondersteunen we ook met marketing. Wij bieden dus vooruitgang met gemak. De naam ‘GemaQ’ illustreert dat ten volle.”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Plaza digitaliseert verder met orderkiosken
Formulenieuws - Plaza ’t Krûûspunt op Ameland is in mei gestart met orderkiosken. Het cafetariabedrijf wil met de plaatsing van de bestel- en afrekenzuilen inspelen op de toenemende vraag naar snelheid en gemak. Het is de derde Plaza-locatie die de stap naar verdere digitalisering maakt.
Lees berichtTankshopformule Jitha’s breidt uit en wordt Jitha’s Deli
Petrol – De tankshopformule Jitha’s van familiebedrijf Van Staveren gaat een aantal wijzigingen doorvoeren in het assortiment en past de naam aan in Jitha’s Deli. Daarnaast wordt het aantal locaties uitgebreid. Voor dit jaar staat de ombouw van vier locaties gepland.
Lees berichtHuismerkkip groothandels straks één Beter Leven-ster
Dierenwelzijn - Bidfood en Hanos gaan hun huismerk kipproducten voorzien van ten minste één Beter Leven-ster. Dit is vrijdag bekendgemaakt door Wakker Dier. Sligro kondigde deze stap vorig jaar al aan.
Lees berichtSligro terug op omzetniveau van voor corona
Groothandel – Sligro wist in de eerste drie maanden van dit jaar de omzet naar een niveau te brengen van voor de coronamaatregelen. Weliswaar viel de omzet in catering nog wat tegen, maar daar tegenover stond een verdere groei in bezorging aan bedrijven.
Lees berichtEerste TotalEnergies-locatie met backWERK in Berlijn
Formulenieuws – Het TotalEnergies-tankstation aan de Prenzlauer Allee 4-5 in Berlijn heeft als eerste benzinestation een backWERK-formule in de shop. De bakkerijformule is ingebracht volgens het ‘clip-in-’principe als shop-in-shop.
Lees berichtTotalEnergies ‘Den Ruygenhoek West’ krijgt eazie-formule
Formulenieuws - TotalEnergies-tankstation ‘Den Ruygenhoek West’ aan de A4 bij Hoofddorp wordt de eerste vestiging met een eazie in een tankstation. De Aziatische wokformule richt zich op vers en gezond eten en telt momenteel 27 locaties in Nederland, voornamelijk op high traffic-locaties, zoals treinstation en binnensteden.
Lees bericht