Tankstations doen goede zaken in tabak, fris en zoetwaren
Analyse - De Nederlandse tankstationmarkt start 2025 met een omzetgroei van maar liefst 28,4% ten opzichte van januari 2024. De groei zit met name in tabak, koude dranken en zoetwaren. Dat laat de verkoopanalyse zien van Orange Peak Company.
Orange Peak Company presenteert met enige regelmaat analyses gebaseerd op de verkoopdata van tankstations. Ditmaal heeft het databureau de cijfers vergeleken tussen de maanden januari 2024 en januari 2025. Geheel volgens de trend die in juli 2024 al werd ingezet na het verkoopverbod van tabak bij supermarkten is de omzetgroei in januari 2025 met 38,6% toegenomen ten opzichte van vorig jaar.
Ook koude dranken realiseren 9,6% meer omzet vergeleken met januari 2024 en zoetwaren stijgt volgens de cijfers van Orange Peak Company met 2,1% in deze periode. Daarnaast signaleerde het bedrijf een dalende trend in aantal transacties van koude dranken en zoetwaren. Deze werd al eerder gesignaleerd.
Als belangrijkste aankoopmoment voor tabak bij tankstations geldt nog altijd het tijdstip van rond 16.00 uur. Hierin is in 2024 geen significante veranderingen waargenomen aldus Orange Peak Company.
Bron: Orange Peak Company/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Coca-Cola introduceert in 2025 diverse nieuwe smaken
Introducties - Coca-Cola introduceert in 2025 weer een reeks innovaties in het frisdrankschap. De frisdrankleverancier blijft zich richten op vernieuwing om in te spelen op de behoeften en smaakvoorkeuren van consumenten. Dit jaar introduceert het merk een breed scala aan innovaties, met verrassende smaken, suikervrije varianten en vernieuwde verpakkingen.
Lees berichtTom Heidman per direct benoemd tot interim-CEO Jumbo
Benoeming - Tom Heidman is benoemd tot interim-CEO Jumbo. Dat is vandaag bekend gemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers van Jumbo.
Lees berichtBestedingen buitenshuis ontbijten zijn afgelopen 6 jaar verdubbeld
Analyse - Ontbijten buiten de deur wordt steeds populairder. De bestedingen aan het ontbijt zijn de afgelopen zes jaar verdubbeld. Ook de frequentie waarin mensen buiten de deur gaan ontbijten is in die periode verdubbeld. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).
Lees berichtINTERNORGA wil gastronomie naar hoger niveau tillen
Vakbeurzen – De coveniencebeurs INTERNORGA die van 14 tot en met 18 maart 2025 wordt gehouden in Hamburg wil niet alleen de belangrijkste trends signaleren, maar ook de gastronomie naar een hoger niveau brengen. De beurs is bestemd voor foodprofessionals uit de out-of-homemarkt en de retail.
Lees berichtVrumona neemt hard seltzer-merk GiG Drinks over
Overname - Vrumona, Nederlandse producent van onder andere Pepsi, Rivella, en Crystal Clear stapt in een nieuwe categorie en wordt eigenaar van GiG Drinks. GiG staat in Nederland bekend om de populaire hard seltzer producten en zijn een aanvulling op het frisdrankportfolio van Vrumona.
Lees berichtDe Haan kiest eigen weg in food en tabak
Tankstation - De Haan Minerale Oliën (DHMO) verruilt als groothandel Lekkerland in Son voor Sligro. Ondanks de succesvolle langdurige samenwerking met Lekkerland, laat De Haan weten ervoor gekozen te hebben om per 1 februari 2025 de samenwerking aan te gaan met groothandel Sligro in Veghel. De Haan ziet Sligro de komende jaren als strategische partner die zal ondersteunen bij het doorontwikkelen...
Lees bericht