Telers en horeca proberen samen aspergeseizoen te redden


Coronacrisis – Aspergetelers vrezen dat nu de horeca is gesloten het seizoen verloren gaat. Met een gezamenlijk initiatief tussen horecabedrijven en telers willen zij kijken of zij het seizoen en de omzet nog kunnen redden. Met de lancering aspergesvandeteler.nl proberen zij te voorkomen dat de oogst verloren gaat.

Het aspergeseizoen van 2020 valt precies samen met de maatregelen rondom het coronavirus. En zeker het begin van het seizoen is cruciaal, als bijna de helft van de oogst van veel aspergetelers naar restaurants en eetcafés gaat. Reden voor horeca en telers om de handen ineen te slaan. Met een eigen bestelsite willen beide partijen dit voorkomen. Daarnaast zijn enkele restaurants omgebouwd tot winkel of bezorgen ze speciale aspergemenu’s aan huis. Soms zelfs inclusief wijntje, gekookte eieren, aardappels, ham en lekkere (boter)saus. Geert Leijen, eigenaar van het boekhoud- en administratiekantoor voor horeca (www.ibeo.nl), de initiatiefnemer achter ‘Asperges van de Teler’: “Voor de aspergetelers met hun toch al korte seizoen en kwetsbare verse producten, komen de maatregelen keihard aan. Vandaar dat we in sneltreinvaart dit initiatief op hebben gezet om de schade voor telers en horecaondernemers te beperken. We hopen dan ook dat mensen massaal gaan bestellen via de site.”

50 restaurants

Asperges van de Teler wordt onder andere gesteund door gesteund door boerenorganisaties ZLTO en LLTB, en Koninklijke Horeca Nederland regio Brabant. Inmiddels hebben meer dan 50 restaurants, eetcafés, cateraars en telers door het hele land zich aangemeld. Onder hen ook bekende chefs zoals Freek van Noortwijk en biologische aspergetelers als Erik Verhoeven uit Cromvoirt.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Horeca heropent in gezellige drukke sfeer

Horecaheropening – Overal in Nederland is de horeca in rustige sfeer geopend. De terrassen waren goed bezet, maar vrije plaatsen waren er meestal ook. Op veel plekken de inzet van reserverings- en bestellingsapp’s en beperktere menukaarten. Het stellen van de gezondheidsvragen is nog een puntje van aandacht.

Lees bericht

Horecasector zwaar getroffen in eerste kwartaal 2020

Omzetcijfers - De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De omzetdaling was de eerste in zeven jaar tijd. Dat meldt het CBS.

Lees bericht


‘Je favoriete terrasplekje reserveren met BarBooking’

Reserveringssysteem – Hoe kun je nu met beperkte ruimte en mogelijkheid toch een plekje reserveren bij je favoriete bar of terras. Die vraag stond centraal bij een tweetal horecaliefhebbers. Om zowel ondernemers te helpen als de mogelijkheid voor de gasten te bieden een plek te reserveren, ontwikkelde zij Barbooking.nl, een platform volgens het principe: zoek, boek en geniet.

Lees bericht


Speciale e-learning: coronasafe ondernemen in de horeca

Opleiding – Speciaal om de horeca te helpen bij de (gedeeltelijke) heropening van de locaties heeft opleider Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland in samenwerking met adviesbureau Kroonenburg Advies de e-learning ‘Corona safe ondernemen in de horeca (HACCP)’ ontwikkeld.

Lees bericht

App voor corona-checkgesprek van het horecabezoek

Horeca – Voor het verplichte persoonlijke checkgesprek aan de deur voor gasten die een horecabedrijf willen bezoeken, is nu een app ontwikkeld. Een groep techneuten heeft sinds vandaag checkgesprek.nl gelanceerd dat als platform dit verplichte vraaggesprek kan vervangen. Wie klachtenvrij is kan via de app een groen kaart laten zien aan het horecabedrijf, waarmee de toegang gewaarborgd is.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid