Telesuper bezorgt binnenkort alle online bestellingen Coop-filialen
_1080_720_90.jpg)
Interview - Telesuper is een betrekkelijk jonge speler op de markt van boodschappenbezorging, maar wel eentje die fors groeit. Gestart met de bezorging van het Coop-assortiment bij zorginstellingen, kinderdagverblijven en kleinere bedrijfslocaties, gaat het e-commerce bedrijf dit jaar de thuisbezorging regelen voor alle Coop-filialen. En dat vanuit een nieuw duurzaam dc in Almere.
Johan Dekker is een van de oprichters van Telesuper en daarnaast ook Coop-ondernemer in Rijsenhout. Dekker begon met de ontwikkeling van de software die aan de basis staat van Telesuper, toen automatisering nog in de kinderschoenen stond. In die tijd werd er nog gewerkt met een fax. Dekker lachend: “Ik moest niet alleen ondernemers uitleggen hoe software werkte, maar ik moest ze ook nog uitleggen wat een computer was.” Dekker kon zich niet realiseren dat op dat moment de basis werd gelegd voor het bedrijf Telesuper. Drie andere supermarktondernemers gingen ook gebruik maken van de door Dekker gerealiseerde bezorgformule. In 2015 richtten zij gezamenlijk het bedrijf Telesuper op, centraal gevestigd in Almere. In de loop der tijd sloten ook klanten als Albron zich aan en ging het bedrijf bij steeds meer kleinschalige woonvoorzieningen de boodschappen bezorgen, onder andere bij locaties van Cordaan. In 2018 nam Coop een belang van 50% in Telesuper. Daarna ging de groei extra hard. Doordat Coop besloot de online orders van alle filialen door Telesuper te laten bezorgen, groeide Telesuper uit z’n jasje. Er moest gezocht worden naar een groter pand. Dat werd in september 2020 gevonden in Almere. Vlak voor kerst ging Telesuper over naar dit duurzame nieuwe onderkomen, op slechts één kilometer afstand van het oude pand.
Groei
Johan Dekker laat vol trots het nieuwe pand van Telesuper zien. Het gebouw is duidelijk geschikt voor groei. “Ons assortiment heeft hier de ruimte om te groeien van zeven- naar twintigduizend items. Coop maakt dat mede mogelijk. Commercieel directeur Gerard Koning van Coop zit ook bij ons in de directie. De samenwerking biedt beide partijen voordelen op. Coop heeft bijvoorbeeld Coop Vandaag. Dat is zeg maar het snelle rondje door de supermarkt. Daar leren wij weer van voor onze gemaksproducten. En straks ook voor de inrichting van een grab & go-concept voor de bedrijven. Want ook daar zijn we mee bezig als antwoord op de ontwikkelingen binnen de bedrijfscatering.”
Net als iedereen in de wereld van eten en drinken, heeft ook Telesuper te maken met alle perikelen rondom corona. Niet alleen werkt een belangrijk deel van de mensen vanuit huis, ondanks het nieuwe pand, ook in de gehele thuisbezorging is veel verschoven. Dekker: “Veel van onze klanten in de catering zijn dicht, dus daar is beduidend minder te doen. De kinderdagverblijven en zorginstellingen zijn echter over het algemeen wel open gebleven. Daarbij hebben we natuurlijk de hele thuisbezorging voor de Coop-locaties erbij gekregen.” De eerste thuisbezorgingen voor de Coop-filialen worden inmiddels verzorgd en voor de zomer moeten alle filialen over zijn. Coop-ondernemers die interesse hebben, kunnen zich ook aansluiten bij Telesuper.
Veranderende markt
Volgens Dekker is de markt door corona volledig veranderd en zal het nog wel enige tijd vragen voordat die zich weer gaat normaliseren. Het ontwikkelen van plannen in een grab & go-concept voor bedrijven past in die veranderende markt. Dekker: “Mensen zullen veel minder vaak naar kantoor komen. Het is daarom voor de cateraars lastiger om voor inkoop goede inschattingen te maken. Daarnaast vindt consumptie veel meer over de dag plaats, dus moet je concepten hebben die daar rekening mee houden. Praktisch in de zin van niet te hoge kosten qua personeel, maar toch een juist aanbod zodat iedereen tevreden is. De eerste locatie van het concept gaat binnen het eigen bedrijf open, zodat we ook kunnen zien hoe het in de praktijk werkt. We zijn nu aan het kijken hoe we dit verder kunnen doorontwikkelen, zodat we de klant ook op dit gebied volledig kunnen ontzorgen.”
Combinatie
Telesuper is sterk in kleine drops en laat dat een tak van sport zijn die bij cateringlocaties ook steeds belangrijker wordt. Dus ook daar ziet het bedrijf ruimte voor groei. “Omdat we zijn aangesloten bij Coop kunnen we gebruik maken van de scherpe inkoopcondities van Superunie”, zegt Dekker. “Dat zorgt ervoor dat we tegen scherpe prijzen kunnen aanbieden. Daarnaast zie je steeds vaker dat huismerken aan populariteit winnen, ook omdat die producten steeds beter worden. En het is die combinatie die ervoor zorgt dat we een uitstekend aanbod hebben aan reguliere producten, aangevuld met hele specifieke foodserviceproducten. Bij die laatste artikelen zie je bijvoorbeeld ook een forse groei in het aantal ‘prepared’-artikelen: makkelijk te verwerken producten op locatie en tegen een scherpe inkoopprijs. Denk aan compleet belegde broodjes en kant-en-klare yoghurt met granola en fruit.”
(Dit artikel heeft eerder in de @FoodClicks-editie van januari 2021 gestaan)
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Coop lanceert nieuwe website passend bij groeiambitie
Supermarkten - Coop Supermarkten lanceert maandag 9 februari een vernieuwde website. De site is beter ingericht op het online doen van boodschappen. De coöperatieve supermarktorganisatie ontwikkelde een design dat past bij het marktaandeel en de groeiambities, maar vooral bij de wensen en eisen van de klant.
Lees berichtCoop en Telesuper samen in nieuw dc voor boodschappenbezorging
Bezorgdienst – Supermarktketen Coop en bezorgservice Telesuper versterken hun samenwerking op het gebied van boodschappenbezorging om de (zakelijke) klant nog beter te bedienen. Samen betrekken ze een duurzaam nieuw distributiecentrum in Almere, en zetten daarmee een volgende stap in efficiency en groei.
Lees berichtCoop groeit met 16% fors harder dan de markt
Supermarkten - Coop Supermarkten behaalde in 2020 16 procent meer omzet dan in 2019. De totale consumentenomzet steeg met bijna € 200 miljoen van € 1,5 miljard (in 52 weken) naar € 1,7 miljard (in 53 weken). Daarmee groeit de coöperatieve supermarktorganisatie opnieuw harder dan de markt (8,9%, bron: Nielsen).
Lees berichtAlbron kiest voor de bieren van Swinkels Family Brewers
Samenwerking - Albron, het grootste zelfstandige foodservicebedrijf in Nederland, heeft na een tendertraject voor een samenwerking met Swinkels Family Brewers gekozen. Het brede assortiment aan biersoorten, ook in de 0.0 varianten, en de focus op circulariteit zijn bepalend geweest voor de keuze.
Lees berichtPicnic verruilt inkoop via Superunie voor EDEKA
Bezorgdienst - Online supermarkt Picnic verruilt de samenwerking met de Nederlandse inkooporganisatie Superunie voor een gezamenlijke inkooporganisatie met het Duitse supermarktbedrijf EDEKA. Dat laat medeoprichter Michiel Muller van de online supermarkt weten.
Lees berichtSuperunie breidt operationele directie uit
Supermarkt - Inkooporganisatie Superunie breidt de operationele directie uit met twee nieuwe functies: CPO Food/ Non Foods en CPO Fresh. Hiermee wil de organisatie zich verder strategisch voorbereiden op de toekomst.
Lees bericht