Thema-attractie World Food Experience opent in 2023


Experience – Eind 2023 gaat de World Food Center Experience open. Bezoekers van dit eerste thema-attractiecentrum kunnen vanaf dat moment met al hun zintuigen voedsel gaan beleven. In de Experience ontdekken bezoekers de complete wereld achter hun eten op een leuke en leerzame manier.

World Food Center Experience moet ook dé plek waar mensen de kracht van de Nederlandse foodsector zullen ervaren. De Experience richt zich op gezinnen met kinderen, scholieren, studenten en zakelijke delegaties. Achter het initiatief staan verschillende foodbedrijven, maar nu de gemeente Ede en provincie Gelderland groen licht hebben gegeven, kan het plan definitief tot uitvoering komen.

Fun, food en bewustwording

In de WFC Experience beleven bezoekers – door te horen, zien, ruiken, voelen en natuurlijk te proeven – wat de impact van voedsel is op hun lichaam en op de planeet. Ze ervaren hoe de voedselketen werkt, wat nationale en internationale voedseluitdagingen zijn en welke rol Nederland speelt. Het voedselavontuur start bij ‘Het Theater’, dat plaats biedt aan 90 personen. Met een mix van animaties, een acteur en een bewegende tribune ‘voelen’ de bezoekers ook echt dat ze een reis maken langs verschillende werelddelen.

Naast het theater is er ook een kas te bekijken waar getoond wordt hoe in de toekomst groenten en fruit wordt verbouwd. Via ‘Het Lichaam’, waar bezoekers geconfronteerd worden met geur, smaak, en de bijna fysieke beleving van het spijsverteringstraject, komen de belangstellenden bij de ‘De Markt’. Daar kunnen kinderen op allerlei manieren ervaren hoe je je eten kiest, hoe marketing daar een rol bij speelt en wat meer of minder gezond eten is.

Hub

Het middelpunt van de Experience is ‘De Hub’. Daar wordt getoond welke rol Nederland speelt op het wereldtoneel van voedsel, lokaal eten en voedseltradities. Het is ook de plek waar de wetenschap en innovaties een rol spelen. De Hub biedt diverse interactieve opstellingen waar bezoekers op een avontuurlijke manier feiten en fabels te zien krijgen. Centraal staat een grote showkeuken waar ‘kookoptredens’ gegeven worden en kinderen op een humoristische manier betrokken worden bij allerlei aspecten van de bereiding van ons eten. Tot slot laat een ‘Food Machine’ zien hoe je gepersonaliseerde, gezonde snacks voor iedereen kunt produceren.

Restaurant

Het restaurant van de Experience vormt het einde van de het voedselavontuur. Bezoekers kunnen hier op een bijzondere wijze van lekker, duurzame en gezonde gerechten genieten. Fons Jurgens, directeur van de Efteling is lid van de klankbordgroep WFC Experience. Jurgens: “Alles leren over de wereld achter ons eten, is uniek en past helemaal bij deze tijd. Het is mooi om de expertise die wij als Efteling hebben te kunnen delen in het creëren van belevingswerelden. Zo dragen we er aan bij dat de World Food Center Experience niet alleen informatief maar ook attractief wordt.”

Gezonde en duurzame keuzes

De World Food Center Experience stimuleert bezoekers om te kiezen voor gezonde, smaakvolle en duurzame voeding. Volgens Marcel Goossens, directeur van de Experience, komt het groene licht op een belangrijk moment: “Onze wereld is ondenkbaar zonder voedsel. We groeien er letterlijk mee op en het geeft ons energie om te doen wat we doen. Toch is er nog een wereld te winnen en dat wordt steeds zichtbaarder. Nooit eerder stond het onderwerp voedsel zo in de schijnwerpers als nu. Met de Experience verbinden we mens, voeding en planeet op een leuke, attractieve en inspirerende manier.”

Samenwerking

Bij de ontwikkeling van de Experience zijn tal van organisaties uit het bedrijfsleven, overheid, wetenschap en onderwijs betrokken. Zo denken bijvoorbeeld Wageningen University & Research, Albert Heijn, DSM, FrieslandCampina, KeyGene, Nestlé, Rabobank en Scelta Mushrooms al vanaf het begin mee. Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn onderstreept het belang van het bewuster maken van consumenten: “De uitdagingen van de toekomst liggen niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk op ons bord. Door de groeiende bewustwording hierover, kunnen we samen beter eten bereikbaar maken voor iedereen. Albert Heijn is daarom al vanaf de start nauw betrokken bij de ontwikkeling van de World Food Center Experience.”

De Stichting WFC Experience voorziet ook een rol voor het bedrijfsleven in de exploitatiefase. Goossens: “Dit wordt dé plek in Nederland waar straks honderdduizenden consumenten per jaar alles over de wereld achter ons eten gaan beleven. Dit biedt unieke mogelijkheden voor bedrijven en andere organisaties om zich te verbinden aan deze betekenisvolle Experience.”

Bron: WFCE/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Online supermarkten nemen de bezorgmarkt over’

Analyse - De populariteit voor online supermarkten is afgelopen jaar enorm gestegen. In één jaar zien de online supermarkten het zoekvolume naar hun bezorgservices 195% stijgen, terwijl de populariteit van de fysieke supermarkt met bijna 50% is gedaald. Dat blijkt uit het onderzoek naar online zoekgedrag dat het onderzoeksbureau RouteLogic heeft uitgevoerd.

Lees bericht



Chocomel komt met plantaardige variant

Introductie -  Chocomel is voortaan ook verkrijgbaar in een plantaardige variant. Het merk wil hiermee tegemoet komen aan de groeiende vraag naar plantaardige producten. Chocomel Plant-based is een plantaardige drank gemaakt op basis van cashewnoot en erwt.

Lees bericht

‘Consument zoekt straks eerder de discounter op’

Onderzoek – Driekwart van de Nederlander gaat door hoge energierekeningen en inflatie straks andere keuzes maken aanzien van winkels. Discount supermarkten zoals Lidl zullen hiervan profiteren en zien naar verwachting klanten overlopen van o.a. Albert Heijn en Jumbo. Niet alleen worden andere winkels en merken gekozen, ook wordt langer op aanbiedingen gewacht. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A.

Lees bericht


AH start met Overblijvers tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - Vanaf vandaag kunnen klanten via de AH app in alle Nederlandse Albert Heijn-winkels AH Overblijvers-pakketten reserveren en kopen. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan.

Lees bericht

Landelijke ZERO Food Waste Challenge van start

Voedselverspilling - HAS Hogeschool houdt samen met Aeres Hogeschool, Hogeschool Inholland, Fontys Hogescholen, Food Valley Circulair, Stichting Jong Leren Eten, Stichting Samen Tegen Voedselverspilling en Rabobank de eerste landelijke ZERO Food Waste Challenge. De challenge start op 13 september.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid