THIJS-drinks maakt sap van overtollig fruit


Sap van overtollig fruit en met een transparante prijs

Introductie - THIJS-drinks is het eerste frisdrankenmerk dat met reststromen fruit gaat werken. Het bedrijf introduceert op de eerste dag van de zomer sap gemaakt van overtollig fruit. Dit idee, dat ontstaan is bij toenmalig sterrenchef Thijs, moet een bijdrage leveren tegen voedselverspilling.

De introductie is ook bedoeld om de gehele keten te inspireren en een positieve gedragsverandering te realiseren in het maken van duurzame keuzes. Hieronder valt ook de reductie van gemiddeld 33% suiker en calorieën per drankje en het bieden van een transparante prijs.

Het grootste gedeelte van de jaarlijkse voedselverspilling begint al vroeg in de keten, namelijk bij de producent, te weten de telers, verwerkers, verpakkers en tussenhandelaren. Verspilling bij fruit ontstaat onder andere door overschotten en door het weggooien van fruit omdat het ‘lelijk’ is of afwijkende maten heeft. In Nederland is dat volgens schattingen zo’n 2 miljard kilo. Maar naast het voedsel wordt ook energie en CO2-uitstoot verspild door productie en transport, onnodige geproduceerde verpakkingen en veel water. Zo is voor de productie van één appel zo’n 80 liter water nodig, volgens Thijs. Reden voor Thijs om in 2017 iets te doen aan d voedselverspilling .

(thij)ijsthee

In 2017 besloot Thijs daar als eerste in Nederland iets mee te doen en zo een bijdrage te leveren in de strijd tegen deze impactvolle voedselverspilling. Hij besloot in actie te komen en startte met (th)ijsthee. Inmiddels zijn er ook alternatieven op sap, dat 33% minder suiker en calorieën bevat ten opzichte van reguliere fruitsappen. Krom of lelijk, afgekeurd, een naderende houdbaarheidsdatum - zolang het fruit vers is wordt het in THIJS-drinks verwerkt. Rod Hensen, medeoprichter van THIJS-drinks en mede-initiatiefnemer van het platform ‘Verspilling is Verrukkelijk’: “Het nu hét moment om de wereld te laten zien wie we zijn en wat we doen. We vinden het belangrijk om mensen bewust te maken én om ze een verantwoord alternatief te bieden. Gelukkig staan we er niet alleen voor, inmiddels vindt 60% van de consumenten duurzame productkenmerken belangrijk bij aankoop van producten. Zo werken we samen aan een betere wereld.’’

Eerlijke prijzen

Maar Thijs wil meer, het wil voor het product ook een eerlijke prijs vragen. THIJS-drinks heeft daarom als eerste frisdrankmerk ter wereld de verborgen kosten van hun sappen laten berekenen door de sociale onderneming True Price. Hiermee is voor consumenten inzichtelijk gemaakt welke maatschappelijke kosten er schuilgaan achter het product dat ze kopen, zoals die voor luchtvervuiling en onderbetaling van boeren en producenten in de keten. Met deze transparantie wil THIJS-drinks de kosten uiteindelijk structureel verminderen.

Bron: THIJS-drinks/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Inzet diepvries is alternatief voor horeca bij voedselverspilling

Onderzoek – Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden. Met name jongeren hebben minder moeite met het feit dat horecabedrijven meer gebruik maken van diepvriesproducten als zij weten dat daarmee verspilling van voedsel wordt tegengegaan. Dit blijkt uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo waarvoor @FoodClicks specifieke horecavragen heeft laten meelopen.

Lees bericht




‘Zuid-Holland redt de meeste maaltijden’

Analyse - In 2021 redde Too Good To Go Nederland ruim 5 miljoen maaltijden. Koploper was de provincie Zuid-Holland, waar 1.097.012 maaltijden werden gered via app tegen voedselverspilling. Dat bleek uit het tweede jaarlijkse Impact Rapport van Too Good To Go  tijdens het eerste live event in het Transformatorhuis in Amsterdam.

Lees bericht


FCSI-congres: ‘Verduurzaming is geen vraag, maar een eis’

Congres - De transitie naar duurzaamheid en minder voedselverspilling was het centrale thema tijdens het FCSI-congres Hospitality Hub 2022 in Hotel de Werelt in Lunteren. Het congres dat door corona twee jaar was uitgesteld, kende een goede line-up met sprekers als Paul van Oers van de Hotelschool Maastricht, Emma Kallen sustainability consultant bij Factor Delta, impact manager Kathelijn van Elk van...

Lees bericht

Platform voor horeca lanceert marktplaats ‘no waste’

Voedselverspilling - TIPPR, het inspiratieplatform voor de horeca,  lanceert een marktplaats met overschotten en imperfecte producten. Op het platform ‘no Waste’ kunnen fabrikanten en groothandelaren producten aanbieden, die zij niet meer kunnen verkopen, maar voor een horecaondernemer tegen een gunstige prijs nog wel geschikt zijn om te gebruiken.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid