TivoliVredenburg introduceert circulair systeem voor PET-afval


TivoliVredenburg / Foto bij: Michiel Ton

Duurzaamheid - TivoliVredenburg heeft samen met Vrumona en Bierbrouwerij AB InBev de handen ineen geslagen om een circulair logistiek systeem voor gebruikte PET- flesjes bij het theatergebouw te realiseren. De bedrijven gaan gebruik maken van elkaars logistieke proces door de lege plastic flesje van elkaar mee te nemen.

Alle plastic flesjes worden door beide partijen meegenomen naar de afvalverwerker. Hierdoor neemt niet alleen het aantal vrachtwagenritten voor de PET-stroom van TivoliVredenburg verder af, maar de flesjes worden ook schoongemaakt en tot kleine stukjes gehakt die uiteindelijk weer verwerkt kunnen worden tot nieuwe flesjes. Zo wordt iedere flesje weer een nieuw flesje.

Samen

Een ‘unieke samenwerking’ aldus Jeroen Bartelse, algemeen directeur van TivoliVredenburg. ‘Nooit eerder hebben we over de hele keten heen samengewerkt voor een duurzame PET-afval stroom. Om de bezoekers hiervan bewust te maken zorgen we er samen met Vrumona voor dat de plastic bekers en flesjes op een ludieke manier worden ingezameld. We plaatsen verschillende opvallende afvalbakken met communicatie waarin we uitleggen hoe het recycleproces in zijn werk gaat. Zo voorkomen we dat de flesjes bij het restafval belanden.’

Follow the bottle

Het Utrechtse muziekpodium TivoliVredenburg ontvangt zo’n miljoen bezoekers per jaar. Het opzetten van een circulair systeem voor alle plastic flesjes is een belangrijk onderdeel in de samenwerking tussen TivoliVredenburg en Vrumona. Ferry Poppegaai, directeur Out of Home van Vrumona: ‘PET is een grondstof en geen afval. Helaas belanden veel PET bekers en kleine flesjes doorgaans in het restafval. Hierdoor kunnen ze niet tot nieuwe plastic bekers en/of flessen worden verwerkt. Om van plastic nieuwe bekers en flessen te maken, is een schone stroom van PET-afval cruciaal.’

Ook Mark Hanssen, Horecadirecteur Bierbrouwerij AB InBev is blij dat via deze logistiek samenwerking met TivoliVredenburg de duurzaamheidsambitie verder vorm gegeven kan worden. ”Het sluit ook goed aan bij onze eigen duurzaamheidsdoelstellingen. Zo is ons doel in 2025 100% circulaire verpakkingen te realiseren. Verduurzaming heeft pas echt impact als er wordt samengewerkt en partijen over hun schaduw heen springen”.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Tweede Nationale Aardappelrooidag

Event - Op zaterdag 3 september vindt de tweede editie van de Nationale Aardappelrooidag plaats. Na het succes van de afgelopen editie, is de rooidag dit jaar nog grootser met telers verdeeld over het hele land. Zij zetten hun akkers open om jong en oud te leren over de duurzame groei en oogst van aardappelen.

Lees bericht


Jan Ernst de Groot wordt Chief Sustainability Officer Ahold Delhaize

Benoeming  – Ahold Delhaize kondigt woensdag aan dat Jan Ernst de Groot is aangesteld als Chief Sustainability Officer (CSO). In deze nieuw gecreëerde functie zal hij verantwoordelijk zijn voor het succes van de integrale visie, strategie en doelstellingen van Ahold Delhaize met betrekking tot alle aspecten van ecologische duurzaamheid, gezond eten, sociale impact, ethiek, mensenrechten en bestuur.

Lees bericht

Horecasector richt platform op in strijd tegen personeelscrisis

Horecaplatform – Partners uit verschillende hoeken van de horeca sector richten gezamenlijk het platform mijnhorecabaan.nl op. Onder andere HMSHost International, Heineken, Coca Cola, Vrumona, McDonald’s, Restaurant Company Europe, Bidfood en Bram Ladage slaan de handen ineen om de nationale personeelscrisis aan te pakken.

Lees bericht

AH, Jumbo, Vrumona en Coca-Cola schaffen plastic handgreepjes af

Samenwerking – In een gezamenlijke boodschap maken Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola en Vrumona bekend dat zij stoppen met de plastic handgrepen op alle multiverpakkingen frisdrank en water zoals deze in Nederland worden aangeboden. De stap leidt tot besparing van bijna 40.000 kilo plastic en maakt meer dan 550.000 kilo plastic beter te recyclen.

Lees bericht


Aldi haalt doelstelling CO2-reductie ruimschoots

Formulenieuws  – ALDI heeft de eigen uitstoot van broeikasgassen (CO₂) met 48.3 procent verlaagd ten opzichte van 2015. Daarmee werd de gestelde klimaatdoelstelling voor 2021 ruimschoots behaald. De discounter publiceert de resultaten in het internationale Duurzaamheidsverslag over 2021.

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid