TivoliVredenburg introduceert circulair systeem voor PET-afval


TivoliVredenburg / Foto bij: Michiel Ton

Duurzaamheid - TivoliVredenburg heeft samen met Vrumona en Bierbrouwerij AB InBev de handen ineen geslagen om een circulair logistiek systeem voor gebruikte PET- flesjes bij het theatergebouw te realiseren. De bedrijven gaan gebruik maken van elkaars logistieke proces door de lege plastic flesje van elkaar mee te nemen.

Alle plastic flesjes worden door beide partijen meegenomen naar de afvalverwerker. Hierdoor neemt niet alleen het aantal vrachtwagenritten voor de PET-stroom van TivoliVredenburg verder af, maar de flesjes worden ook schoongemaakt en tot kleine stukjes gehakt die uiteindelijk weer verwerkt kunnen worden tot nieuwe flesjes. Zo wordt iedere flesje weer een nieuw flesje.

Samen

Een ‘unieke samenwerking’ aldus Jeroen Bartelse, algemeen directeur van TivoliVredenburg. ‘Nooit eerder hebben we over de hele keten heen samengewerkt voor een duurzame PET-afval stroom. Om de bezoekers hiervan bewust te maken zorgen we er samen met Vrumona voor dat de plastic bekers en flesjes op een ludieke manier worden ingezameld. We plaatsen verschillende opvallende afvalbakken met communicatie waarin we uitleggen hoe het recycleproces in zijn werk gaat. Zo voorkomen we dat de flesjes bij het restafval belanden.’

Follow the bottle

Het Utrechtse muziekpodium TivoliVredenburg ontvangt zo’n miljoen bezoekers per jaar. Het opzetten van een circulair systeem voor alle plastic flesjes is een belangrijk onderdeel in de samenwerking tussen TivoliVredenburg en Vrumona. Ferry Poppegaai, directeur Out of Home van Vrumona: ‘PET is een grondstof en geen afval. Helaas belanden veel PET bekers en kleine flesjes doorgaans in het restafval. Hierdoor kunnen ze niet tot nieuwe plastic bekers en/of flessen worden verwerkt. Om van plastic nieuwe bekers en flessen te maken, is een schone stroom van PET-afval cruciaal.’

Ook Mark Hanssen, Horecadirecteur Bierbrouwerij AB InBev is blij dat via deze logistiek samenwerking met TivoliVredenburg de duurzaamheidsambitie verder vorm gegeven kan worden. ”Het sluit ook goed aan bij onze eigen duurzaamheidsdoelstellingen. Zo is ons doel in 2025 100% circulaire verpakkingen te realiseren. Verduurzaming heeft pas echt impact als er wordt samengewerkt en partijen over hun schaduw heen springen”.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Pepsi MAX introduceert ‘Challenge your taste’ campagne

Frisdrank – Pepsi Max start aankomende weken een nieuwe campagne: “Challenge your Taste”. Het merk gooide enkele jaren geleden het roer om door de focus volledig te richten op de suikervrije Pepsi MAX en de communicatie te richten op jongvolwassenen. Die strategie heeft het merk geen windeieren gelegd en zorgde voor een boost in omzet. Daarom nu een campagne die zich...

Lees bericht


7UP vervangt groene fles voor transparante versie

Frisdranken - Vrumona, bottelaar van 7UP in Nederland, vervangt met ingang van half februari de iconische groene fles van 7UP van glas en PET voor een transparante fles van ongekleurd PET. Reden van de omschakeling is een volgende stap naar een verdere circulaire economie.

Lees bericht


Chris Vanbroekhoven wordt directeur Bierbrouwerij AB InBev

Benoeming -  Chris Vanbroekhoven wordt per 1 april 2021 eindverantwoordelijk voor Bierbrouwerij AB InBev, de Nederlandse organisatie van de internationale brouwer AB InBev. Hij volgt Nicolas Bartholomeeusen op, die ervoor kiest een eigen onderneming op te zetten, na een carrière van bijna 10 jaar bij AB InBev.

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid