Toekomst van tabaksverkopers centraal op NSO-Relatiedag
Tabak - Hoe verdien ik over vijf jaar mijn boterham en hoe moet ik als tabaksondernemer binnen een maatschappelijke omgeving, die steeds meer neigt naar een rookvrije samenleving, overleven? Die twee vragen stonden centraal bij de NSO Relatiedag vandaag in de Expo in Houten, die ondanks het fraaie weer toch redelijk goed werd bezocht. De NSO behartigt de collectieve belangen van de tabaks- en gemaksdetailhandel en verzorgt individuele dienstverlening aan ondernemers in de branche. Tabaksbeurs moeten we de NSO-relatiedag maar niet noemen, want ook tijdens de eendaagse beurs in Houten deze zondag is te zien dat de tabakverkopende ondernemers na moeten denken over nieuwe vormen van dienstverlening voor de klant en andere winkelformats. Soms geholpen door bestaande franchiseformule als Primera of Cigo, maar nog meer door inventiviteit van de ondernemer zelf, want een ‘blauwdruk’ voor een succesvol bedrijf is er door niemand te geven, immers de lokale omstandigheden zijn overal anders. Dat roken meer en meer onder druk komt te staan, is niet alleen maatschappelijk merkbaar, maar ook voelbaar in de gesprekken met de ondernemers. Steeds vaker hebben zij zich als specialistische verkoper te verantwoorden voor hun omgeving, richting vrienden, ouders van schoolgaande kinderen en gemeente- en vastgoedbestuurders. “We worden gewoon als criminelen weggezet,” laat één bezoeker geëmotioneerd weten. Voortrekkersrol Philip Morris neemt in de hele discussie rondom roken een duidelijke voortrekkersrol met IQOS. Het nieuwe roken, waarbij tabak niet verbrandt, maar tabak wordt gedampt. ’s Werelds grootst sigarettenfabrikant met onder andere het merk Marlboro heeft definitief ingezet op deze nieuwe manier van roken en meldde in de eigen stand zelf de slogan ‘op naar een rookvrije toekomst’. Naast veel aanbieders in rookwaren en toebehoren voor roken, ook veel aanbieders in het elektrische roken. Het roken met een smaakje, levert inmiddels een keur op aan geuren en kleuren. Vrijwel elke roker kan tegenwoordig zijn volledig gepersonaliseerde 'electronische sigaret' zelf creëren. Tresor Groothandel Lekkerland dat een belangrijk aandeel heeft in de distributie van tabak binnen de gemakswinkels, benzinestations, maar ook bij supermarkten, was vooral aanwezig om te laten zien welke alternatieven ondernemers hebben op meer verkoop. Werd op eerdere beurzen getoond welke ondersteuning de groothandel uit Son kan bieden op het gebied van Koffie en broodjes, nu stond de chocolaterie centraal. Een eigen cadeauconcept onder de naam Tresor met daarin bonbonnetje in geschenkdoos. Makkelijk voor de klant, die een verjaardag of een andere speciale persoonlijke of zakelijke gebeurtenis heeft te vieren. Voor de ondernemers was het extra gemakkelijk gemaakt omdat alles was voorbereid, niet alleen is er een display beschikbaar, maar ook een volledige lijst met alle artikelonderdelen was beschikbaar tot aan het verpakkingsfolie aan toe. Een soortgelijk verkoopconcept voor gemakslocaties wordt nu ook uitgeprobeerd voor ‘oudhollandse snoep’. Leuk verpakte snoepjes in een zakje, maar daarin allerlei smaakvariaties. Bron: @FoodClicks Tabak - Hoe verdien ik over vijf jaar mijn boterham en hoe moet ik als tabaksondernemer binnen een maatschappelijke omgeving, die steeds meer neigt naar een rookvrije samenleving, overleven? Die twee vragen stonden centraal bij de NSO Relatiedag vandaag in de Expo in Houten, die ondanks het fraaie weer toch redelijk goed werd bezocht. De NSO behartigt de collectieve belangen van de tabaks- en gemaksdetailhandel en verzorgt individuele dienstverlening aan ondernemers in de branche. Tabaksbeurs moeten we de NSO-relatiedag maar niet noemen, want ook tijdens de eendaagse beurs in Houten deze zondag is te zien dat de tabakverkopende ondernemers na moeten denken over nieuwe vormen van dienstverlening voor de klant en andere winkelformats. Soms geholpen door bestaande franchiseformule als Primera of Cigo, maar nog meer door inventiviteit van de ondernemer zelf, want een ‘blauwdruk’ voor een succesvol bedrijf is er door niemand te geven, immers de lokale omstandigheden zijn overal anders. Dat roken meer en meer onder druk komt te staan, is niet alleen maatschappelijk merkbaar, maar ook voelbaar in de gesprekken met de ondernemers. Steeds vaker hebben zij zich als specialistische verkoper te verantwoorden voor hun omgeving, richting vrienden, ouders van schoolgaande kinderen en gemeente- en vastgoedbestuurders. “We worden gewoon als criminelen weggezet,” laat één bezoeker geëmotioneerd weten. Voortrekkersrol Philip Morris neemt in de hele discussie rondom roken een duidelijke voortrekkersrol met IQOS. Het nieuwe roken, waarbij tabak niet verbrandt, maar tabak wordt gedampt. ’s Werelds grootst sigarettenfabrikant met onder andere het merk Marlboro heeft definitief ingezet op deze nieuwe manier van roken en meldde in de eigen stand zelf de slogan ‘op naar een rookvrije toekomst’. Naast veel aanbieders in rookwaren en toebehoren voor roken, ook veel aanbieders in het elektrische roken. Het roken met een smaakje, levert inmiddels een keur op aan geuren en kleuren. Vrijwel elke roker kan tegenwoordig zijn volledig gepersonaliseerde 'electronische sigaret' zelf creëren. Tresor Groothandel Lekkerland dat een belangrijk aandeel heeft in de distributie van tabak binnen de gemakswinkels, benzinestations, maar ook bij supermarkten, was vooral aanwezig om te laten zien welke alternatieven ondernemers hebben op meer verkoop. Werd op eerdere beurzen getoond welke ondersteuning de groothandel uit Son kan bieden op het gebied van Koffie en broodjes, nu stond de chocolaterie centraal. Een eigen cadeauconcept onder de naam Tresor met daarin bonbonnetje in geschenkdoos. Makkelijk voor de klant, die een verjaardag of een andere speciale persoonlijke of zakelijke gebeurtenis heeft te vieren. Voor de ondernemers was het extra gemakkelijk gemaakt omdat alles was voorbereid, niet alleen is er een display beschikbaar, maar ook een volledige lijst met alle artikelonderdelen was beschikbaar tot aan het verpakkingsfolie aan toe. Een soortgelijk verkoopconcept voor gemakslocaties wordt nu ook uitgeprobeerd voor ‘oudhollandse snoep’. Leuk verpakte snoepjes in een zakje, maar daarin allerlei smaakvariaties. Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek