TommyTomato wil groeien met groentelunch op school
Scholen - TommyTomato levert groentelunches op basisscholen. De Nederlandse start-up heeft de ambitie om dit jaar meer dan 50.000 kinderen aan de groentelunch te krijgen. Om dat waar te maken heeft bedrijf nu 1,9 miljoen groeigeld opgehaald bij impactfinanciers en businesspartners Stichting LifeTree Fund, DOEN Participaties en Social Impact Fonds Rotterdam.
Met deze investering kan de organisatie onder meer uitbreiden van de Randstad naar andere steden in Nederland. Op die manier willen zij groeien van start-up uit tot scale-up. TommyTomato is in 2020 opgericht in Haarlem. Vanuit locaties (hubs) in Haarlem, Utrecht en Den Haag voorzien de medewerkers wekelijks meer dan 22.000 kinderen van warme, groenterijke lunches. Sinds de start bezorgde TommyTomato al meer dan 1,5 miljoen lunches op basisscholen en afgelopen jaar groeide het bedrijf met 600 procent. Het opgehaalde groeikapitaal gebruiken ze om dit jaar nog uit te breiden en locaties te openen in Eindhoven en Rotterdam. In 2025 willen ze kunnen leveren aan alle grote steden in Nederland.
Doen
De maaltijden zijn vegetarisch, gevarieerd en zitten boordevol groente. TommyTomato biedt daarnaast arbeidsplaatsen aan mensen die door het systeem worden uitgesloten. De onderneming levert hiermee een belangrijke bijdrage aan een gezonde, duurzame en sociaal inclusieve wereld. Dat is ook de reden waarom Stichting DOEN, het fonds van de Postcode Loterij, TommyTomato al sinds 2021 ondersteunt.
Bron: TommyTomato/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Pilot met snackmuur voor gezonde maaltijden op school
Scholen - Om jongeren makkelijk toegang te geven tot een gezonde groentelunch, start de sociale onderneming TommyTomato een pilot op de middelbare school Portus Juliana. De test met de gezonde snackmuur op een school voor voortgezet onderwijs in Rotterdam Zuid duurt vier weken.
Lees berichtTommyTomato wil grotere naamsbekendheid
Bekendheid β TommyTomato, marktleider op het gebied van groentelunches op basisscholen, wil meer kinderen voorzien van een goede lunch en zoekt daarvoor meer bekendheid. Good Food PR, het PR label van creative agency Food Cabinet, moet daarbij gaan helpen om het verhaal van TommyTomato beter te vertellen via de media.
Lees berichtTest bij drie Limburgse basisscholen met warme schoollunch
Scholen β Op drie basisscholen in Limburg krijgen de leerlingen de komende tijd een warme lunch vol groente. Het gaat om een proef die onderdeel uitmaakt van een groot onderzoek naar het eetgedrag onder kinderen.
Lees berichtGemeenten ontevreden over kabinetsaanpak honger op scholen
Scholen - De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vindt dat het kabinet de kinderen die met een lege maag in de klas zitten onvoldoende helpt. Dat zegt VNG-woordvoerder Peter Heijkoop tegen het journalistieke onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV). βDit is een doekje voor het bloeden, er moet een structurele oplossing komen.β
Lees bericht