Top Bakkers Groep kan voortaan elke vraag aan
_1080_720_90.jpg)
Bakkerij – Na de aankondiging van de overname van Bakkers Brigade door Top Bakkers en de vorming van de Top Bakkers Coöperatie is het bedrijf klaar voor de volgende stappen onder de naam Top Bakkers Groep. Er is een unieke samenwerking ontstaan tussen een netwerk van lokale ambachtelijke bakkers en een landelijk opererende bakkerij met een logistiek netwerk, ondersteund door een handelsbedrijf met een bake-off assortiment.
“Top Bakkers Groep kan vanuit de nieuwe situatie elke vraag bedienen op het gebied van brood en banket,” laat Mark van der Breggen als een van de directeuren van Top Bakkers groep weten. Samen met CEO Rob Besseling voert hij de dagelijkse leiding, ondersteund door marketing manager Stef Toonen. @FoodClicks spreekt hen in het nieuwe pand in Apeldoorn over de nieuwe situatie bij de Top Bakkers groep. Het pand werd ruim een jaar geleden in gebruik genomen door de nieuwe organisatie.
Het samengaan van beide organisaties zorgt er voor dat er professioneler gewerkt kan worden. Besseling: “Het afgelopen jaar waren de individuele bedrijven nog leidend. We zijn hard aan het werk om meer en meer vanuit de groep te werken. Zo willen we dat het straks mogelijk is dat alles wat we leveren op locaties ook met één factuur gefactureerd kan worden. Zover is het nog niet op alle plaatsen, maar dat is een kwestie van tijd. Onze landelijk opererende klanten vragen daar ook om. En verwachten ook van ons dat wij dat regelen.”
DNA
Op Gastvrij Rotterdam stonden beide bakkerijbedrijven voor het eerst als nieuwe groep en als één bedrijf op de beurs. Toonen: “Het was de eerste keer dat wij ons gezamenlijk presenteerden. We konden zo laten zien dat wij daadwerkelijk één bedrijf zijn. Voor de medewerkers zal dat best even schakelen zijn geweest, want zij hebben natuurlijk een verschillende afkomst, maar wel een zelfde DNA. Belangrijk is dat beide partijen elkaar weten te vinden als het gaat om oplossingen bedenken voor de klant. Als een klant zich aanmeldt dan moet er gezamenlijk worden gekeken hoe die het beste geholpen kan worden en daar heb je elkaar bij nodig. Maar het mooie is wel dat we nu feitelijk elke vraag aankunnen, van lokaal tot landelijk en van dagvers tot frozen”. Op de recent gehouden Horecava werd dat verhaal nog eens extra benadrukt.
Samenwerking is noodzakelijk
Voor Van der Breggen was de samenwerking met Top Bakkers een logische. “De markt verandert, in klanten, in logistiek en in wensen. Veranderingen die je alleen niet meer kunt verzorgen. Samenwerking is dan de oplossing. Ik ben er van overtuigd dat we hiermee een goede stap hebben gezet. Anders had ik het ook niet gedaan. Top Bakkers heeft altijd de kwaliteit van het product voorop laten staan, al vanaf haar oprichting bijna 40 jaar geleden. In de basis is daar in al die jaren niets aan veranderd door foodservice en foodretail klanten te leveren vanuit kleine en middelgrote ambachtelijke bakkers. Daar komt nu een landelijk opererende bakkerij bij, zodat we alle aanvragen aankunnen en deze met de juiste kwaliteit efficiënt kunnen distribueren. Wat dat betreft wordt het logistieke talent dat Bakkers Brigade had nu toegevoegd aan Top Bakkers. Voor de afnemers van onze producten betekent dat we feitelijk alles kunnen verzorgen.”
Samen sterker
De slogan die vanuit de nieuwe organisatie wordt uitgedragen is ‘Samen Sterker de Toekomst in’. Besseling: “Dit heeft enerzijds betrekking op de vorming van de coöperatie, waarbij de aangesloten ambachtelijke bakkerijen nog meer samenwerken. Anderzijds gaat dit uiteraard over de verschillende bedrijven die samen gaan als groep. De som van de bedrijven moet beter zijn dan het totaal van beide partijen. Van der Breggen vult aan: “Naast brood en banket landelijk en lokaal is dat ook met Almost Ready, ons landelijk platform voor diepvries brood en banket. En dan hebben we nog Taart Brigade voor de landelijke distributie van ambachtelijke taarten. En om onze dienstverlening compleet te maken is er nog Lunch Service Nederland voor de bezorging van verse belegde broodjes. Dat doen we samen met een partner, maar zorgt wel voor een compleet aanbod. Met dit brede aanbod, ondersteund door de software van Salesforce, waarmee we meer data kunnen verzamelen en onze marketing nog beter kunnen inrichten, kunnen we onze bestaande en nieuwe klanten beter voorzien dan voorheen. Met die verzamelde data krijgen we betere inzichten, waarmee we onze klanten ook beter kunnen maken. Van retail tot foodservice. Onze nieuwe imago en beeldmerk waarmee we van start zijn gegaan op de Gastvrij Rotterdam gaat ons helpen bij onze toekomstige stappen.”
(Dit artikel is eerder verschenen in @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een gratis online abonnement)
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Neuromarketing kan ondernemer en marketeer helpen
Bijeenkomst - Neuromarketing is het vakgebied waarbij inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op het terrein van marketing. Hiermee kan je gebruik maken van het onbewuste in het menselijk brein. Tijdens een onlangs gehouden bijeenkomst over (on)bewuste beïnvloeding van Trema Foodnetwerk leerden Tim Zuidgeest en Elles van der Vleuten de aanwezigen met welke handige toepassingen we, in ons...
Lees bericht100e SPAR locatie met FoodClub opent in Giesbeek
Formulenieuws – Volgende week opent SPAR de 100e SPAR locatie met FoodClub. “De 100 vestigingen zijn binnen een tijdsbestek van slechts één jaar geopend,” aldus John van der Ent, CEO van SPAR Nederland. De locatie opent in Giesbeek.
Lees berichtDrukke eerste dag Gastvrij Rotterdam laat veel nieuws zien
Vakbeurzen – Gastvrij Rotterdam beleefde een drukke eerste dag in Ahoy. Vakwedstrijden en de ruim 500 exposanten hadden veel horecaondernemers naar de horecabeurs in Rotterdam gebracht. Opvallend was dat er ook veel jongeren rondliepen. Geen studenten, maar medewerkers van horecabedrijven. Voor veel exposanten gelijk een mogelijkheid om te investeren in een toekomstige klantengroep. Maar er is ook veel nieuws. Meest opvallende? De...
Lees berichtFSIN: ‘Foodbedrijven worstelen met hun verdienmodel’
Analyse – “Bedrijven in food worstelen met hun verdienmodel. Krimpende marges, personeelstekorten en schaalproblemen baren grote zorgen. Het maakt ondernemen in de foodbranche een steeds ingewikkelder puzzel. Elk stukje moet op z’n plaats vallen, anders valt er een gapend gat in het verdienmodel”. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) ter gelegenheid van het verschijnen van de FSIN Food500 2024, een...
Lees bericht60-jarige SIAL Paris komt met speciaal programma
Vakbeurzen – Al meer dan 60 jaar verenigt SIAL Paris professionals van over de hele wereld om de laatste ontwikkelingen in de foodindustrie te bespreken. Als een traditionele ontmoetingsplaats en netwerkevenement, ondersteunt SIAL bedrijven bij het delen van kennis, het opdoen van nieuwe inzichten en het creëren van waardevolle connecties. In 2024 belooft SIAL Paris, die van 19 tot en met 23 oktober wordt...
Lees berichtTop Bakkers verder als groep binnen de coöperatie
Coöperatie - Top Bakkers laat weten dat zij volgende stappen zet om alle aangesloten bakkerijen lid te maken van de Top Bakkers coöperatie. Daarmee worden de bakkerijen ook mede-eigenaar van het bedrijf. Daarnaast gaan de bedrijven die onderdeel zijn van de Top Bakkers groep meer samenwerken om gezamenlijk oplossingen te bieden voor de klanten.
Lees bericht