Tour Culinair viert 40-jarig jubileum op Mallorca


De netwerkgroep Tour Culinair op het fietseiland Mallorca

Jubileum – Tour Culinair, een horecanetwerkgroep waar ondernemers elkaar al fietsend inspireren, had onlangs het 40-jarig jubileum. Om het te vieren vertrok de groep van 1 tot en met 4 oktober naar het fietseiland Mallorca. Het weekend stond in het teken van bezoeken aan inspirerende horecaconcepten, gecombineerd met twee zware fietsritten op het bergachtige Spaanse eiland.

Voor de tweede keer in het 40-jarig bestaan van de Tour Culinair werd de rit niet in Nederland verreden. Mallorca staat bij veel wielrenners bekend als hét wielerparadijs. Ook op hospitality-gebied valt er veel inspirerends te beleven. Voorzitter Richard Francke, in het dagelijks leven directeur van de Koninklijke Industrieele Groote Club in Amsterdam: “De ondernemers hebben dit jaar extra getraind om het zware parcours aan te kunnen. Bijkomend voordeel is dat ze tijdens al die trainingsuren hun hoofd helemaal leeg konden maken”.

Sportief én zakelijk

Met 40 jaar is Tour Culinair een van de oudste netwerkplatforms in de horeca. In 1984 werd het peloton 'weggeschoten' door Prins Bernhard, ook Hans Wiegel en Erica Terpstra hebben die rol wel eens vervuld. Tegenwoordig zijn er vaak burgemeesters en profwielrenners bij de start of finish aanwezig. De leden van de Tour Culinair zijn beslissers in de gastrvijheidsbranche, die elkaar al fietsend inspireren. Volgens voorzitter Francke is sporten cruciaal voor ondernemers om binnen het eigen bedrijf tot goede prestaties te komen. “Sporten en ondernemen zijn in mijn ogen onlosmakelijk met elkaar verbonden, zeker in onze hectische bedrijfstak. In dit vak moet je lichamelijk en geestelijk fit zijn.”

Een ander belangrijk doel van de Tour Culinair is het uitwisselen van kennis. Francke: “Wij zijn een fietsende studieclub. Ondernemers nemen dagelijks talloze beslissingen: over investeringen, personeel, overnames, financiering, contracten, noem maar op. En dan hebben ze ook nog eens te maken met ingewikkelde regelgeving. Het helpt ontzettend als je hoort hoe een ander het doet. Een ritje op de fiets kan je zomaar een paar duizend euro opleveren.”

Oeuvre award

Tijdens het weekend werd routinier en tourvriend Rick Claus van Claus Company in het zonnetje gezet. Hij ontving uit handen van Tour Culinair voorzitter Richard Francke de Tour Culinair Oeuvre Award. Francke: “De altijd enthousiaste Rick Claus heeft als eigenaar van Claus Park Collection veel bereikt. Tijdens de vele ritten met Tour Culinair heeft hij de collega's weten te inspireren met zijn vele anekdotes”.

Naast de Tour Culinair wordt er jaarlijks een klasbaktrofee uitgereikt. Met deze prijs wil Tour Culinair het belang van overdragen van vakkennis in de horeca positief onder de aandacht brengen.

Bron: Tour Culinair/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Onzekerheid over continuïteit bedrijf in horeca neemt toe

Analyse – Horecabedrijven maken zich meer zorgen over hun voortbestaan. Het aantal bedrijven dat verwacht over een jaar nog te bestaan lag in november van dit jaar lager dan in mei. Dit meldt het CBS op basis van de conjunctuurenquête onder bedrijven met vijf of meer werkzame personen.

Lees bericht


Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan te duur

Analyse – Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan te duur geworden. Jongeren kiezen daarom vaker voor een alternatief om uit eten te gaan, zoals het laten bezorgen van een maaltijd, of zelf koken. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een analyse van de markt.

Lees bericht

ING: Horeca laat gematigd positief beeld zien in 2023

Analyse - De horeca maakt dit jaar een grote inhaalslag met een verwachte volumegroei van rond de 30%. Desondanks is de horeca eind 2022 qua volume nog altijd niet terug op het pre-coronaniveau van eind 2019. De vooruitzichten voor de sector voor 2023 zijn gematigd positief met een volumegroei van circa 5%.

Lees bericht

KHN-leden pakken met Too Good To Go voedselverspilling aan

Voedselverspilling - Ondernemers die aangesloten zijn bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN) worden sinds deze maand actief geïnformeerd over het tegengaan van voedselverspilling. Door een samenwerking met antiverspillingsplatform Too Good To Go, maakt KHN het voor hun leden heel eenvoudig om zich in te zetten tegen voedselverspilling.

Lees bericht


‘Ondanks herstel wacht horeca onzekere winter’

Analyse - Het herstel van de leisure- en horecamarkt sinds corona is groot. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 wordt zelfs beter gepresteerd, volgens een analyse van de Rabobank. Maar ondanks dit goede herstel moet de sector zich klaar maken voor een onzekere winter. Veel ondernemers zullen te maken krijgen met koopkrachtproblemen bij de consument, stijgende inkoopprijzen en hogere kosten.

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid