Transparante Food&i toont opdrachtgevers de eigen winst


Open ruimte met gevarieerd aanbod aan veelal gezonde producten bij de Food&I-locatie in Rotterdam / Foto bij: Joyce Huisfotografie

Catering - Het cateringconcept Food&i startte bij het begin van de coronauitbraak als een nieuwe manier van serviceverlening. Niet alleen flexibel, maar vooral ook inzetbaar op een gezondere en duurzame manier van cateren. Daarnaast ook nog eens heel transparant in alles, omdat de opdrachtgever precies weet wat de cateraar verdient. De eigenaren van Facilicom geloofden erin en durfden het avontuur Food&i aan. Joost Smaal verzorgt de operatie en uitrol.

We spreken Smaal op de Food&i-locatie in de Rotterdamse Willemswerf. Een kantoorcomplex aan de Maasboulevard met verschillende internationale bedrijven waar zo’n 1500 mensen werkzaam zijn. Hier houdt Smaal kantoor, hoewel hij eigenlijk geen vast kantoor heeft. Vergaderd wordt er in een van de vele grotere en kleinere ruimtes die het restaurant telt. De ruimte is volledig ingericht volgens het nieuwe hybridewerken, waar thuiswerken vast onderdeel uitmaakt en de kantine gezien wordt als het nieuwe clubhuis. Alle gelegenheid dus om elkaar te ontmoeten en volop ruimte voor interactie. “Food&i bestaat een kleine twee jaar en doet met rond de driehonderd mensen inmiddels in Nederland en België zo’n dertig miljoen euro omzet. We groeien hard en willen snel naar de honderd miljoen euro”, begint Smaal. “Werken op de oude manier willen we niet meer, maar is ook niet meer haalbaar. De tijd dat drie mensen in een bedrijfskantine beschikbaar waren om soep te maken, kan financieel niet meer. Ook niet omdat opdrachtgevers niet meer bereid zijn voor die diensten te betalen.” Bij Food&i bestaat dat bedrijfsmodel niet meer. In Willemswerf wordt de keuken gedeeld met New Fork, een Rotterdams maaltijdbezorgbedrijf dat Facilicom anderhalf jaar geleden heeft gekocht. Een bedrijf met kennis en ervaring in ‘dark kitchens’. En zo werkt de locatie ook; het combineert de cateringdiensten met de maaltijdbezorging voor andere (bedrijfs-)locaties. Uiterst efficiënt.

Vergoeding

Voor het gebruik van de keuken betaalt Food&i een vergoeding aan de eigenaar van het gebouw. Smaal: “De eigenaar ontvangt dus geld voor de keuken in plaats van dat het de verhuurder geld kost. De mensen in de keuken werken vervolgens voor de maaltijdbezorgdienst, voor het voorbereiden van de producten in het restaurant of de Grab&Go-automaten. Hierdoor kan er veel efficiënter en goedkoper worden gewerkt. Ook het contract met de beheerder ziet er anders uit; zij geven aan wat en hoe ze het willen hebben en wij geven aan wat we willen verdienen. Wat we verdienen kunnen we transparant aan onze opdrachtgevers laten zien omdat we de inkoopsprijzen tonen met onze marge. Daarnaast maken we duidelijk welke resultaten we boeken met voedselverspilling en hoe het gaat met de doelstellingen om medewerkers gezonder te laten eten en drinken.”

App met mogelijkheden

Het bijhouden van alle gegevens verloopt via een app die veel mogelijkheden biedt. Food&i biedt werkgevers verschillende F&B-services in combinatie met de app. Er kan gekozen worden voor het afnemen van een geheel restaurant, een Foodwall of een Grab & Go automaat op kantoor. Smaal: “Via deze app kunnen bestellingen worden gedaan die later kunnen worden opgehaald en als persoonlijke doelstelling worden ingevoerd. Ook kun je zichtbaar maken hoe gezond je eetpatroon is en wat je eventueel zou moeten doen om het gezonder te maken. Alles gebaseerd op persoonlijke eigenschappen, waarbij mensen geadviseerd worden door diëtisten. Vanuit onze eigen keuken zijn we bezig met het ontwikkelen van een productaanbod dat steeds meer plantaardig is. Nu is dat zo’n 50/50, maar wel willen naar 75 procent. Ook omdat die doelstellingen zijn vastgelegd in het Nationale Convenant, waar ook wij als Facilicom een handtekening onder hebben gezet. Van veel producten hebben mensen het niet eens in de gaten dat het al grotendeels plantaardig is. Zo hebben we een ‘broodje bal’ dat voor de helft uit groente bestaat, maar dat proef je niet. We melden ook niet altijd dat het plantaardig is, maar wie het wel wil weten kan via de app alle productingrediënten krijgen van het product, zelfs die van de samengestelde artikelen.”

Drie diensten

De producten zoals die in de keuken worden gemaakt zijn niet alleen voor de werknemers van de Willemswerf en de maaltijdbezorging, ook worden er vanuit de keuken buffetten ingericht op andere bedrijfslocaties. Smaal: “Daarmee hebben we eigenlijk de drie onderdelen in huis van Food&i. De eerste is delivery voor de kantoren die lunches willen hebben, de tweede betreft het verzorgen van de buffetten bij de bedrijven en de derde is het opvangen van drukke dagen bij andere locaties.” Het voordeel van de app is ook dat je op elke locatie waar Food&i is geïmplementeerd je de productkeuze kunt maken die je persoonlijk past.

In Rotterdam wordt gewerkt vanuit de dark kitchen bij Willemswerf. In Amsterdam is de keuken van de voormalige Chef on the Spot aangekocht. Smaal: “Dat is de grootste dark kitchen van Amsterdam. Het pand ligt strategisch aan de Anthony Fokkerweg voor een snelle bezorging voor de bedrijven aan de Zuidas van de hoofdstad.” Voor het leveren van de maaltijden en gerechten hanteert Food&i een belangrijke stelregel. Smaal: “Leveren doen we in een tijdsbestek van een ‘krakend vers broodje’. Als dat niet gaat moeten we andere oplossingen bedenken of bedanken. In de praktijk komt dat neer dat er maximaal twee uur kan zitten tussen bestellen en leveren.”

Nutri-Score

Naast de wensen van de opdrachtgever, zijn er ook de eigen doelstellingen. Zo min mogelijk voedselverspilling is er daar één van. Smaal: “Ook dat hebben we geregeld via de app. Producten die overblijven worden verwerkt in gerechten die tegen geringe kosten kunnen worden meegenomen voor thuis. Mensen zien in het zogenaamde Happ-platform wat er beschikbaar is en kunnen dat aangeven als het willen hebben. Het platform is gericht op het meenemen van eten. Daarnaast willen we al onze producten voorzien van een Nutri-Score, zodat zichtbaar is welke producten gezonder zijn. We gaan dan voor A en B, maximaal C. Het verhaal van Food&i sluit goed aan bij de wensen van veel bedrijven. Personeelstekorten blijven en bedrijven willen niet meer betalen voor catering. Maar een bijdragen leveren aan de gezondheid van medewerkers willen ze wel. Voor Essent en ABN AMRO Bank reden om met ons in zee te gaan. De groei naar honderd miljoen euro omzet komt in zicht, maar intern handteren we toch maar een doelstelling van honderd miljoen euro.”

Snelle groei

Food&i is een andere zienswijze op de traditionele bedrijfscatering. Smaal heeft om die reden enorm respect voor de eigenaren van Facilicom: “Het is weliswaar een familiebedrijf met een omzet van 1,3 miljard euro en waar 25.000 mensen werkzaam zijn, je moet toch maar durven om alles over een andere boeg te gooien, zonder dat je weet of iets gaat lukken. De familie Geurts heeft het aangedurfd. Ik verwacht dat Food&i nu na de coronaperiode een ontzettend snelle groei gaat doormaken. Als die periode iets heeft duidelijk gemaakt, dan is het wel dat iedereen zichzelf moet heruitvinden.”

(Dit artikel is eerder gepubliceerd in @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

De keuken is ook inzetbaar als 'Dark Kitchen' Foto's: Joyce Huisfotografie
Joost Smaal: "We zijn transparant in onze verdiensten"
Gasten kunnen geadviseerd worden over hun persoonlijke leefstijl
Vers, gezond en veelal plantaardig is het aanbod bij Food&i

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

ING iets positiever over horeca 2025 dan ABN AMRO

Analyse – ING Research en ABN AMRO presenteerden vandaag hun toekomstverwachtingen voor de horeca in 2025. Opvallend is dat ING iets positiever is dan ABN AMRO. Daar waar ING een lichte volumegroei ziet, voorziet ABN AMRO vooral een toenemende druk in de horeca door oplopende kosten en toenemende concurrentie. Beide banken verwachten wel een toename in het aantal faillissementen in 2025.

Lees bericht






Overname Albron en Hutten succesvol afgerond

Overname - Albron laat weten succesvol de overname van Hutten, branchegenoot in de catering- en hospitalitysector, te hebben afgerond. Volgens de foodservice-organisatie Albron kan het met deze strategische overname haar positie als marktleider uitbreiden, haar dienstenaanbod verder verbreden en meer maatschappelijke impact maken.

Lees bericht

KLM gaat eigen cateringbedrijf onder de loep nemen

Catering - KLM gaat de eigen cateringactiviteiten onder de loep nemen en mogelijk afslanken. De beslissing maakt onderdeel uit van een stevig pakket aan maatregelen om de financiële en operationele prestaties van het luchtvaartbedrijf structureel te verbeteren. KLM behaalde in het derde kwartaal van dit jaar met 396 miljoen euro een lagere winst dan een jaar eerder.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid