Tweede Nationale Aardappelrooidag


Op de rooidag kunnen bezoekers gratis een zak aardappels voor thuis verzamelen

Event - Op zaterdag 3 september vindt de tweede editie van de Nationale Aardappelrooidag plaats. Na het succes van de afgelopen editie, is de rooidag dit jaar nog grootser met telers verdeeld over het hele land. Zij zetten hun akkers open om jong en oud te leren over de duurzame groei en oogst van aardappelen.

Op de rooidag kunnen bezoekers gratis een zak aardappels voor thuis verzamelen en meedoen aan verschillende activiteiten. De Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) hoopt met deze dag mensen dichter bij de bron van het eten op hun bord te brengen. Uit het Pieperonderzoek, uitgevoerd in opdracht van de NAO, blijkt dat 31% van de Nederlanders nog nooit op een boerenbedrijf is geweest, en 58% nog nooit op een aardappelboerderij. 48% kan ook geen aardappelplant herkennen. De rooidag moet daar verandering in brengen.

Duurzaamheid

Veel mensen weten niet dat de aardappel het op duurzaamheidsgebied heel goed doet: slechts 15% omschrijft de aardappel als duurzaam. Terwijl de groei van de aardappel een relatief lage impact heeft op klimaatverandering, landgebruik en waterverbruik.

Ontwikkelingen

De NAO grijpt de dag ook aan om de aandacht te vestigen op verschillende innovaties op duurzaamheidsgebied in de sector, zoals nieuwe rassen, zuinigere machines en transport en het stimuleren van biodiversiteit. Het Pieperonderzoek liet ook zien wat consumenten belangrijk vinden als het gaat om duurzaamheid bij de teelt van aardappels. De top 5: 1 Bestrijdingsmiddelen verminderen (66%), 2 Ontwikkelen van rassen die beter bestand zijn tegen ziektes (46%), 3 Energiezuinige trekkers en machines (40%), 4 Ontwikkelen van klimaatbestendig rassen (40%), 5 Minder water gebruiken (38%).

Bron: NAO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Jan Ernst de Groot wordt Chief Sustainability Officer Ahold Delhaize

Benoeming  – Ahold Delhaize kondigt woensdag aan dat Jan Ernst de Groot is aangesteld als Chief Sustainability Officer (CSO). In deze nieuw gecreëerde functie zal hij verantwoordelijk zijn voor het succes van de integrale visie, strategie en doelstellingen van Ahold Delhaize met betrekking tot alle aspecten van ecologische duurzaamheid, gezond eten, sociale impact, ethiek, mensenrechten en bestuur.

Lees bericht


Aldi haalt doelstelling CO2-reductie ruimschoots

Formulenieuws  – ALDI heeft de eigen uitstoot van broeikasgassen (CO₂) met 48.3 procent verlaagd ten opzichte van 2015. Daarmee werd de gestelde klimaatdoelstelling voor 2021 ruimschoots behaald. De discounter publiceert de resultaten in het internationale Duurzaamheidsverslag over 2021.

Lees bericht

Bunzl Retail wekt eigen energie voortaan zelf op

Duurzaamheid - Bunzl Retail & Industry zorgt voortaan voor de eigen energie. Het bedrijf plaatste daarvoor 3.567 zonnepanelen op het dak van de locatie in Arnhem. Het bedrijf in verpakkingen en logistieke retailoplossingen, zet daarmee een volgende stap richting een duurzame toekomst.

Lees bericht

Holland Food Service gaat voor 100% groene stroom

Zorg - Holland Food Service zet in op verduurzaming. Op de productielocatie in Wijchen is een zonnecentrale in gebruik genomen en vervangt Groendus de energiemeters voor slimme meters. Ook oriënteert Holland Food Service zich om gebruik te gaan maken van de Groendus Energiemarktplaats, zodat bij onvoldoende aanbod toch groene stroom inzetbaar is.

Lees bericht


FCSI-congres: ‘Verduurzaming is geen vraag, maar een eis’

Congres - De transitie naar duurzaamheid en minder voedselverspilling was het centrale thema tijdens het FCSI-congres Hospitality Hub 2022 in Hotel de Werelt in Lunteren. Het congres dat door corona twee jaar was uitgesteld, kende een goede line-up met sprekers als Paul van Oers van de Hotelschool Maastricht, Emma Kallen sustainability consultant bij Factor Delta, impact manager Kathelijn van Elk van...

Lees bericht

Platform voor horeca lanceert marktplaats ‘no waste’

Voedselverspilling - TIPPR, het inspiratieplatform voor de horeca,  lanceert een marktplaats met overschotten en imperfecte producten. Op het platform ‘no Waste’ kunnen fabrikanten en groothandelaren producten aanbieden, die zij niet meer kunnen verkopen, maar voor een horecaondernemer tegen een gunstige prijs nog wel geschikt zijn om te gebruiken.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid