Uit eten gaan in Kroatië, Spanje en Portugal het voordeligst

Onderzoek - Wie als toerist uit eten gaat in IJsland, Zwitserland en Denemarken is het duurst uit. Maar wie vertrekt naar Kroatië, Spanje en Portugal is relatief het voordeligst uit als het gaat om het uiteten gaan.
Bij Ferrygogo wordt elk jaar onderzoek gedaan naar wat een vakantie écht kost. Dus ook naar wat je op locatie kwijt bent als vakantieganger als het gaat om eten en drinken als onderdeel van andere kosten. Want goedkoop reizen is leuk, maar het is minder leuk als je op bestemming merkt dat uit eten gaan of een biertje op het terras ineens flink in de papieren loopt. Ook dit jaar is Ferrygogo in de restaurantprijzen in Europa gedoken. Gekeken is naar wat een vakantieganger gemiddeld betaalt voor een diner voor twee personen per land én per stad. Daarnaast is er uitgezocht in welke landen je nog steeds in de horeca terecht met een kleiner budget. De interactieve kaart laat per land zien wat iemand ongeveer kwijt is aan een etentje met z'n tweeën.
Dure plekken
Duidelijk is dat IJsland, Zwitserland en Denemarken het duurst zijn. Aan de andere kant heb je populaire landen als Kroatië, Spanje en Portugal die relatief voordelig uit de bus komen. Daarnaast is er ook een flink verschil te zien tussen Noordwest- en Zuid-Europa als het gaat om restaurantprijzen. In landen als Kroatië (€60), Griekenland (€50), Spanje (€50) en Portugal (€45) kun je nog steeds prima én betaalbaar uit eten.
De duurste landen zijn allemaal in Noordwest-Europa te vinden. IJsland spant de kroon, gevolgd door Zwitserland en Denemarken. Opvallend: de prijzen in Denemarken zijn wel iets gezakt ten opzichte van vorig jaar. Desalniettemin betaal je hier nog steeds flink voor een etentje.
Goedkope landen
De goedkoopste landen voor een avondje uit eten vind je vooral in Centraal- en Zuidoost-Europa. Denk aan Noord-Macedonië, waar je voor zo’n €25 met z’n tweeën een driegangenmenu eet. Ook in Albanië, dat steeds populairder wordt, kun je nog redelijk geprijsd uit eten. Desalniettemin betaal je daar ongeveer evenveel als in Portugal (€45), en het land wordt steeds populairder.
Duurste steden
Er is ook ingezoomd op de prijzen in de belangrijkste Europese steden. De top 3 duurste steden wordt aangevoerd door Basel (€133,63), Reykjavik (€130,22) en Zürich (€128,28). Amsterdam valt nét buiten de top 10, maar is op basis van de data duurder dan Londen of Stockholm. Ook Haarlem (#17) is inmiddels in de top 20 van Europa te vinden. Minstens zo interessant is de lijst met voordelige steden. In Sevilla bijvoorbeeld eet je al voor €40, en in steden als Valencia, Malaga, Porto en Lissabon ben je tussen de €50 en €55 kwijt. De goedkoopste stad in dit lijstje is Skopje, met net geen €30 voor een driegangen diner voor met z’n tweeën.
Stijgende prijzen
De prijzen in een aantal landen is wel flink gestegen, signaleert Ferrygogo. Zo ben je in Italië, Albanië en Montenegro zo’n 15% meer kwijt dan afgelopen jaar, al blijven het nog steeds relatief voordelige bestemmingen.
Bron: Ferrygogo/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol en Avolta openen nieuw Frans bakkerijconcept LOAF
Luchthaven –Schiphol en horecapartner Avolta introduceren een nieuw bakkerijconcept met Franse signatuur in Lounge 1, genaamd LOAF. De opening van de bakkerij markeert een volgende stap in de herontwikkeling van de lounge en sluit aan bij Schiphols strategie om de kwaliteit van het retail- en horecaportfolio te verbeteren.
Lees bericht60 Seconds to Napoli komt naar Nederland
Formulenieuws - De Italiaanse pizzaketen 60 Seconds to Napoli opent in het vierde kwartaal van 2025 zijn eerste Nederlandse vestiging. De locatie komt in The View – Kaapkwartier in Rotterdam, op de begane grond van het nieuwe vijfsterren Eurostars Rijnhaven Hotel.
Lees berichtHorecasector heeft het zwaar, maar toont veerkracht
Analyse - Sinds 2022 zijn in Nederland meer dan 1.100 horecazaken verdwenen. De naweeën van de coronacrisis, gecombineerd met stijgende kosten en personeelstekorten, zorgen voor druk op de sector. Toch laten veel horecaondernemers zien dat ze veerkrachtig zijn. Er wordt geïnvesteerd, opgeschaald en geïnnoveerd – juist in uitdagende tijden
Lees berichtSligro Food Group neemt GEPU in Utrecht over
Groothandel – Sligro Food Group heeft overeenstemming bereikt over de overname van alle aandelen in GEPU Beheer B.V. door dochteronderneming Sligro Food Group Nederland B.V. Met deze transactie wordt GEPU – een gevestigde groothandel in Utrecht met een sterke positie in horeca en grootverbruik – geïntegreerd in het landelijke netwerk van Sligro.
Lees berichtRapper Ice-T in ludieke commercial Lipton Ice Tea
Commercial – Wie het originele product bestelt en verwacht krijgt dat niet altijd. Sterker nog: uit onderzoek van YouGov blijkt dat 44% van de horecabezoekers regelmatig een ander drankje geserveerd krijgt dan verwacht. Lipton Ice tea haakt daarop in en komt met een ludieke campagne met de ‘Ice Tea Insurance’ met acteur en rapper Ice-T.
Lees berichtOma’s Soep en horeca starten actie tegen eenzaamheid
Actie - Op 4 juni, Nationale Opa en Oma Dag, zet Oma’s Soep samen met honderd restaurants door heel Nederland ouderen in het zonnetje met ‘Een tafel voor Twee tegen Eenzaamheid’. Iedereen die op die dag met een opa, oma of andere oudere komt eten, betaalt alleen voor zichzelf, het etentje van je oudere tafelgenoot is gratis.
Lees bericht