Unilever deelt ijspatenten om uitstoot van vriezers te verlagen
_720_480_90.jpg)
IJs - Unilever kondigt aan dat het een gratis, niet-exclusieve licentie voor 12 herformuleringspatenten beschikbaar zal stellen aan de ijsindustrie. Dit besluit volgt op twee succesvolle pilotprojecten waarbij ‘last mile’-ijsvrieskisten werden ‘opgewarmd’ naar -12°C in plaats van de gebruikelijke -18°C.
De pilotprojecten lieten aanzienlijke besparingen zien. De uitstoot van ijsvriezers in supermarkten en op buitenhuislocaties is verantwoordelijk voor 10% van Unilevers broeikasgasvoetafdruk.
Herformulering
Toegang tot deze patenten zal de industrie helpen bij het herformuleren van ijsproducten, zodat ze stabiel blijven bij een warmere vriestemperatuur van -12°C (de huidige standaard in de industrie is -18°C). Het idee is dat door het delen van deze patenten met andere ijsfabrikanten, de industrie wereldwijd kan evolueren naar energiezuinigere vrieskisten. Dat verlaagt niet alleen de broeikasvoetafdruk van Unilever, maar levert retailers ook een aanzienlijke besparing op.
Bron: Unilever/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Suikergehalte Lipton in tien jaar tijd gehalveerd
Frisdranken - Het suikergehalte in het ijsthee assortiment van Lipton is in tien jaar tijd met 53% meer dan gehalveerd. Daarnaast kiest de consument ook bewust voor suikervrij of een frisdrank laag in suikers.
Lees berichtSuccesvolle pop-up Ben & Jerry’s Chunky Experience
Pop-up – De twee weekenden dat de Ben & Jerry’s Chunky Experience was geopend, hebben het gewenste resultaat gegeven: menig ijsliefhebber wist de weg te vinden naar de tijdelijke locatie in de Hofbogen in Rotterdam om de wereld van chunks en swirls te proberen. Het tweede weekend zelfs 1200 mensen.
Lees berichtPaviljoen Het Strandhuys meest favoriete Lipton-terras van Nederland
Verkiezing - Paviljoen Het Strandhuys in Bergen op Zoom, Brasserie de Zeester in Scherpenisse en Eetcafé Blik & Burgers in Zeist zijn uitgeroepen tot de drie meest favoriete terrassen van Nederland in 2023. De horecazaken deden mee aan de tweede editie van de landelijke competitie ‘Hét Lipton Terras van 2023’, waarmee het ijstheemerk ook deze zomer de horecaondernemers in het zonnetje wilde...
Lees berichtUnilever profiteert vooral van prijsverhogingen
Analyse – Unilever heeft mooie cijfers zien over het afgelopen half jaar en dus was AEX blij. Maar de winstgroei van 21% kwam toch vooral door prijsverhogingen, want in aantallen verkochte producten deed het internationale voedingsconcern het minder. Vooral in Europa.
Lees berichtTweede editie van ‘favoriete terras’ van Lipton Ice Tea van start
Verkiezing - Na het grote succes van ‘Hét Lipton Terras van 2022’ wil Lipton Ice Tea ook dit jaar de horecaondernemers in het zonnetje zetten. Het ijstheemerk introduceert daarom voor de tweede keer de wedstrijd ‘Hét Lipton Terras van 2023’.
Lees berichtUnilever haalt mijlpaal van 1 miljoen geredde producten
Voedselverspilling – De samenwerking tussen Unilever en Too Good To Go tegen voedselverspilling heeft in twee jaar tijd 1 miljoen producten gered. Deze mijlpaal werd bereikt met het aanbieden van magic boxen, een verrassingspakket met producten die tegen de ‘ten minste houdbaar tot-datum' (THT) zitten, die via de Too Good To Go-app worden aangeboden. Eind 2022 introduceerden beide partijen ook de mogelijkheid om...
Lees bericht