Universiteit Utrecht en Local2Local gaan samenwerken
Samenwerking – Meer samenwerking tussen de verschillende wetenschapsrichtingen en meer onderzoek dat heeft de Universiteit Utrecht samen met Amped en Local2Local afgesproken. Partijen willen daarmee enerzijds komen tot een korte keten in de regio Utrecht, maar ook meer onderzoek doen naar het totale voedselsysteem en de regionale producten.
Vrijdag 13 mei werd daarvoor op de Universiteit in Utrecht een overeenkomst getekend tussen prof. dr. Anton Pijpers, voorzitter College van Bestuur van de Universiteit Utrecht, en Mark Frederiks van Amped/Local2Local, een organisatie die werk maakt van de korte keten in food. De ondertekening vond plaatst in aanwezigheid van ZKH Prins Carlos de Bourbon de Parme, voorzitter van de Taskforce Korte Keten en prof. dr. Johan Garssen, voorzitter van Future Food Utrecht, die het project begeleid vanuit de Utrechtse universiteit.
Onderzoek
Op de universiteit wordt al jaren gewerkt aan het tot stand brengen van een korte keten van boer naar consument. Als cateraar is Compass daar al jarenlang nauw bij betrokken. De ondertekening moet het geheel nu meer snelheid gaan geven. Niet allee moeten de lokale producten meer en meer verkrijgbaar zijn in de kantines van de verschillende faculteiten, ook moet er meer onderzoek worden gedaan naar de keten en de productie daar binnen. Pijpers in een toelichting: “De huidige situatie laat zien dat ons voedselsysteem niet meer deugt en dat we er op een andere manier tegen aan moeten gaan kijken. In Utrecht hebben we alle disciplines bij elkaar om daar breed onderzoek naar te doen, en ons voedselsysteem zodanig in te richten dat we minder afhankelijk worden van het buitenland. Het nieuwe normaal moet lokaal worden.” Waar Mark Frederiks van Local2Local aan toevoegde: “Een regionaal voedselsysteem met regeneratieve landbouw draagt ook bij aan klimaatadaptatie en biodiversiteit, en stimuleert de lokale economie en de verbinding tussen stad en platteland.”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Huismerken winnen verder terrein in de foodservice
Onderzoek - Huismerken zijn bezig aan een stille opmars binnen de Nederlandse foodservice. Niet alleen in de keuken, maar steeds vaker ook zichtbaar aan de voorkant van het horecabedrijf. Uit de meest recente editie van de GROUP7 Professional Community Scan blijkt dat inmiddels 28% van de horecaondernemers, cateraars en instellingen huismerkproducten inzet die direct zichtbaar zijn voor de gast.
Lees berichtCompass Group wil de Vermaat Groep overnemen
Overname - Compass Group, wereldwijd marktleider in contractcatering, heeft aangekondigd de Vermaat Groep over te willen nemen. De Nederlandse horecaspecialist zou binnen Compass opereren als zelfstandige premium speler en haar groeistrategie in Europa voortzetten. Dat meldt Vermaat.
Lees berichtHorecagast neemt meer mee dan alleen herinnering
Onderzoek - Voor sommige horecaondernemers is het misschien een herkenbaar fenomeen: gasten die na een bezoek niet alleen een herinnering meenemen, maar ook een ‘souvenir’. Diefstal vanuit een horecalocatie komt vaker voor dan gedacht, blijkt in ieder geval uit onderzoek onder ruim 130 horecaondernemers.s.
Lees berichtYouGov en Circana zetten nieuwe stap in samenwerking
Samenwerking - YouGov en Circana bundelen krachten door Point of Sale- en shopperdata te integreren. De samenwerking tussen de twee bedrijven biedt meer en betere marktinzichten in Nederland, Duitsland en Italië dankzij het gebruik van twee unieke consumenten/shopper datasets.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees bericht‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’
Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Lees bericht