Unox stopt minder worst in de worst en gaat voor plantaardig


Plantaardig – Unilever is met het merk Unox hard bezig het merk meer toekomstbestendig te maken en gaat het dierlijk vlees in de worst verminderen en meer groente toevoegen. Bovendien wordt de kwaliteit van het vlees in de rookworst beter.

Door deze stappen te zetten wil Unox het de Nederlander makkelijker maken om meer plantaardig te eten. De ambitie van het merk is dat in 2025 het aanbod van vleesvervangers is verdubbeld. Daarvoor is het merk bezig met de ontwikkeling van producten die deels uit vlees en deels uit groente en peulvruchten bestaan. Daarnaast vergroot Unox de hoeveelheid groente en peulvruchten in zijn soepen verder waardoor het percentage vegetarische soepen zal groeien van 42% naar 60%. Alle innovaties hebben volgens Unilever uiteindelijk het doel om Nederlanders op weg te helpen naar een eetpatroon met een 50/50 balans tussen dierlijke en plantaardige eiwitten, wat beter is voor mens, dier en planeet. “Unox staat voor heerlijke, voedzame eenvoud en dat willen we behouden”, aldus Esther van Spronsen, Marketing Director Unox. “Met deze veranderingen helpen we consumenten om ook in de toekomst met een goed gevoel te kunnen blijven genieten van een heerlijk bord stamppot of een kom soep.”

Minder dierlijk en meer plantaardig vlees

Unox wil het Nederlanders makkelijker maken om minder dierlijk vlees te eten en er daarnaast voor zorgen dat het vlees dat wél gegeten wordt afkomstig is van dieren die een beter leven hebben gehad. Hiervoor verdeelt het merk zijn vleesportfolio in de volgende categorieën:

- Beter: 100% van het vlees krijgt per 2022 het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming en kippenvlees krijgt, vanwege de lage klimaatbelasting1 en minder verzadigd vet, meer focus naast varkensvlees.

- Minder: Unox krijgt meer producten die bestaan uit een combinatie van groente en vlees. Voorbeeld hiervan zijn de chipolataworstjes die in mei van dit jaar worden geïntroduceerd. Hierin is een deel van het vlees vervangen door bijvoorbeeld kidneybonen en paprika.

- Geen: Per 2025 wil Unox het aanbod van vleesvervangers verdubbelen en worden 60% van de soepen vegetarisch versus 42% nu.

Meer groente

Nieuwe Unox-soepen die vanaf 2022 worden geïntroduceerd bevatten ten minste 140 gram groente per portie – versus gemiddeld 100 nu – al dan niet in combinatie met peulvruchten. Hierdoor bevatten de soepen meer vezels en eiwitten zodat deze passen in een dieet waarin minder tot geen dierlijk vlees gegeten wordt.

Future Foods-strategie

De commitments van Unox zijn onderdeel van Unilever’s Future Foods-strategie. Future Foods markeert niet alleen de toezegging om het foods-portfolio te verbeteren, het is ook de belofte om te helpen om het wereldwijde voedselsysteem te transformeren.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Smullers krijgt als eerste foodserviceformule het Beter Leven keurmerk

Formulenieuws - Smullers heeft als eerste foodserviceformule in Nederland het Beter Leven keurmerk gekregen. In alle snacks waarin vlees wordt verwerkt, wordt nu alleen nog maar gebruik  gemaakt van minimaal één ster Beter Leven keurmerk kippen- en rundvlees. Het keurmerk werd vandaag overhandigd bij de opening van de nieuwe Smullers-locatie in Eindhoven.

Lees bericht

KFC-kip bitterballen nu ook te koop in supermarkt

Formulenieuws – Voor het eerst brengt KFC een product uit de restaurant naar de supermarkt. Voortaan zijn de oer-Hollandse kip bitterballen van de fastfoodketen te vinden in het diepvriesvak van Albert Heijn. Het gaat om twee varianten: de Crunchy Kip Bitterballen en de Spicy Kip Zinger Bitterballen, beide voorzien van de 1 ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming.

Lees bericht






© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid