Unox stopt minder worst in de worst en gaat voor plantaardig


Plantaardig – Unilever is met het merk Unox hard bezig het merk meer toekomstbestendig te maken en gaat het dierlijk vlees in de worst verminderen en meer groente toevoegen. Bovendien wordt de kwaliteit van het vlees in de rookworst beter.

Door deze stappen te zetten wil Unox het de Nederlander makkelijker maken om meer plantaardig te eten. De ambitie van het merk is dat in 2025 het aanbod van vleesvervangers is verdubbeld. Daarvoor is het merk bezig met de ontwikkeling van producten die deels uit vlees en deels uit groente en peulvruchten bestaan. Daarnaast vergroot Unox de hoeveelheid groente en peulvruchten in zijn soepen verder waardoor het percentage vegetarische soepen zal groeien van 42% naar 60%. Alle innovaties hebben volgens Unilever uiteindelijk het doel om Nederlanders op weg te helpen naar een eetpatroon met een 50/50 balans tussen dierlijke en plantaardige eiwitten, wat beter is voor mens, dier en planeet. “Unox staat voor heerlijke, voedzame eenvoud en dat willen we behouden”, aldus Esther van Spronsen, Marketing Director Unox. “Met deze veranderingen helpen we consumenten om ook in de toekomst met een goed gevoel te kunnen blijven genieten van een heerlijk bord stamppot of een kom soep.”

Minder dierlijk en meer plantaardig vlees

Unox wil het Nederlanders makkelijker maken om minder dierlijk vlees te eten en er daarnaast voor zorgen dat het vlees dat wél gegeten wordt afkomstig is van dieren die een beter leven hebben gehad. Hiervoor verdeelt het merk zijn vleesportfolio in de volgende categorieën:

- Beter: 100% van het vlees krijgt per 2022 het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming en kippenvlees krijgt, vanwege de lage klimaatbelasting1 en minder verzadigd vet, meer focus naast varkensvlees.

- Minder: Unox krijgt meer producten die bestaan uit een combinatie van groente en vlees. Voorbeeld hiervan zijn de chipolataworstjes die in mei van dit jaar worden geïntroduceerd. Hierin is een deel van het vlees vervangen door bijvoorbeeld kidneybonen en paprika.

- Geen: Per 2025 wil Unox het aanbod van vleesvervangers verdubbelen en worden 60% van de soepen vegetarisch versus 42% nu.

Meer groente

Nieuwe Unox-soepen die vanaf 2022 worden geïntroduceerd bevatten ten minste 140 gram groente per portie – versus gemiddeld 100 nu – al dan niet in combinatie met peulvruchten. Hierdoor bevatten de soepen meer vezels en eiwitten zodat deze passen in een dieet waarin minder tot geen dierlijk vlees gegeten wordt.

Future Foods-strategie

De commitments van Unox zijn onderdeel van Unilever’s Future Foods-strategie. Future Foods markeert niet alleen de toezegging om het foods-portfolio te verbeteren, het is ook de belofte om te helpen om het wereldwijde voedselsysteem te transformeren.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Peter Dekkers nieuwe General Manager Unilever Nederland

Benoeming – Op 1 juli 2022 start Peter Dekkers als General Manager Nutrition Europe, Midden-Oosten en Turkije en Head of Country van Unilever Nederland. Annemarieke de Haan, voormalig General Manager Unilever Benelux, start op die datum als General Manager Home Care Zuidoost Azië.

Lees bericht


Nieuwe WUR-methode haalt Rubisco-eiwit uit tomatenblad

Plantaardig - Wageningse onderzoekers zijn er als eerste ter wereld in geslaagd het hoogwaardige Rubisco-eiwit te winnen uit tomatenblad, een belangrijke reststroom in de glastuinbouw. Bij toepassing op grote schaal komen meer plantaardige eiwitten beschikbaar om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden.

Lees bericht


YB wordt een coöperatie en zoekt mede-eigenaren

Investering - YB zet in op internationale expansie in zowel master franchise als met haar producten voor retail en foodservice. Tevens wordt het merk geheel plantaardig en zal het zich daarop sterk gaan profileren. Om deze groei te faciliteren wordt het bedrijf een coöperatie en zoekt het ambassadeurs om mede-eigenaar te worden van YB en haar missie.

Lees bericht


Pilot Ben & Jerry’s moet broeikasgas melkveehouderijen halveren

Duurzaamheid – IJsmerk Ben & Jerry’s gaat zich inzetten om de uitstoot van broeikasgassen op vijftien melkveehouderijen tegen het eind van 2024 terug te brengen tot de helft van het sectorgemiddelde. Zodra het project van ‘Mootopia’ zich heeft bewezen, worden de initiatieven uitgebreid naar boerderijen in de wereldwijde zuivel supply chain van Ben & Jerry’s.

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid