Van gastheer naar politieagent
Commentaar - Nederlanders volgen over het algemeen de richtlijnen zoals die door het kabinet worden aangegeven. Ook de horecaondernemers zijn dagelijks druk bezig om deze regels te faciliteren voor de gast. Strepen op de vloer, schermen voor het personeel en infoformulieren waarop de huisregels staan vermeld.
De huisregels verwijzen in de regel naar de RIVM-richtlijnen. In de kern staat daar al aangegeven wat de 1,5 meter economie gaat betekenen. Dat voor de horeca de invulling daarvan heel lastig is, werd van de week al gemeld door voorzitter Robert Willemsen van KHN. Op basis van financiële en economische berekeningen noemde hij het nakomen van de 1,5 meter-richtlijnen voor zo’n 40.000 horecabedrijven zelfs niet haalbaar.
Toch zal ook de horeca zich op de een of andere manier moeten instellen op een invulling, waar de met een fraai woord, ‘social distancing’ toch invulling krijgt. De horecamensen die zijn ingesteld op gastvrijheid en mensen een fijn en prettig gevoel geven, krijgen daarmee de rol van politieagent. Zij moeten toezien op naleving van de regels en hun gasten aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid, maar ook op de gevolgen voor een ander.
Dat die rol niet eenvoudig is, mag duidelijk zijn. Myrian Ermes schreef een blog over de gevolgen van de 1,5 meter samenleving en de consequenties voor de horeca. Zij adviseert bedrijven hoe daarmee om te gaan. In de blog alle aandacht voor wat nog wel kan en wat mogelijk niet. Handige tips om de gezelligheid toch terug te laten keren en er tevens voor te zorgen dat de financiële terugval in omzet niet te groot wordt. Van het verkleinen van het assortiment tot het herinrichten van de keuken om ook daar te voldoen aan de richtlijnen.
Wat niet stond aangeven was de veranderende rol van eigenaar en medewerkers. Niemand voelt de behoefte om politieagent te spelen in een horecalocatie, maar toch zal het straks moeten. En niet tijdelijk, maar de komende jaren. Gasten willen zich namelijk ook veilig voelen binnen een horecabedrijf en daar passen nu eenmaal de komende tijd beschermende maatregelen bij. Helaas!
Steffen van Beek
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Restaurant Hemel & Aarde krijgt er een wijnbar bij
Horeca - Restaurant Hemel & Aarde in Utrecht krijgt er een bijdehand jong zusje bij. Half mei opent het team direct naast het restaurant een wijnbar.
Lees berichtSfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten
Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.
Lees berichtSchiphol vernieuwt Lounge 2 met nieuwe horecaconcepten
Luchthaven - Schiphol werkt aan de vernieuwing van Lounge 2, het gebied dat zich bevindt na de securitycontrole voor passagiers met bestemmingen veelal buiten Europa. Het horeca- winkelgebied krijgt een nieuwe inrichting, waarbij de beleving van passagiers centraal staat. Er wordt ruimte gemaakt voor nieuwe luxe merken en een vernieuwd aanbod aan horeca- en winkelmogelijkheden.
Lees bericht75% standruimte Gastvrij Rotterdam 2024 is verkocht
Vakbeurs - De belangstelling voor de 11e editie van Gastvrij Rotterdam, die van 23 tot en met 25 september 2024 wordt gehouden in Rotterdam Ahoy, is groot. Dit laat de organisatie weten. 75% van de beschikbare standruimte zou zijn verkocht.
Lees berichtMinder faillissementen in februari, maar horeca stijgt
Analyse - In februari zijn 26 minder bedrijven failliet verklaard dan in januari, meldt het CBS. Dat is een daling van 7 procent. De onderliggende trend van het aantal faillissementen is echter bijna 2 jaar stijgend. Relatief gezien werden er in februari de meeste faillissementen uitgesproken in de sector horeca.
Lees berichtStrandpaviljoenondernemers verwend met pizza bij opbouw
Strandpaviljoens - De strandpaviljoens zijn volop bezig met de start van het nieuwe seizoen. De tijdelijke locaties worden weer opgebouwd en de jaarrond paviljoens worden klaargemaakt voor het buitenseizoen. Dr. Oetker Professional speelde hierop in om een aantal van hen langs de Nederlandse kust te verrassen met warme pizza’s.
Lees bericht