Veel retailers worstelen met onderscheidend vermogen


Ekoplaza weet zich goed te onderscheiden / Foto bij: Udea

Onderzoek – Veel retailers hebben moeite met het creëren van onderscheidend vermogen en een sterke en loyale fanbase. Dat blijkt uit onderzoek dat elke twee jaar wordt uitgevoerd door Q&A Retail. Slechts 11% van de retailers wordt door consumenten op alle fronten goed beoordeeld.

Retailers als Ekoplaza, Keurslager, Wereldwinkel, Picnic, Bever, Crisp, Dille & Kamille en Rituals weten zich positief te onderscheiden. Zorgwekkend is dat bij 17% van de retailers twee derde of meer van de bezoekers aangeeft de retailer niet als onderscheidend te beschouwen. Deze problematiek speelt vooral bij retailers in fashion en huis & wonen.

Meest bezochte retailers

De meest bezochte retailers van Nederland zijn Bol, Albert Heijn, Kruidvat, Action, HEMA, Lidl, Jumbo en IKEA. Ook het hebben van een loyale klantenbasis is van belang. Schoonenberg, 123inkt, Specsavers, Zooplus, Keurslager, Pearle Opticiens, Picnic en Hunkemöller zijn voorbeelden van retailers die excelleren in het opbouwen van zo'n sterke fanbase.

Prijs-kwaliteit en service

Het onderzoek laat verder zien waar retailers zich op moeten richten om succesvol te zijn. Voor 67% van de consumenten staat een goede prijs-kwaliteitverhouding voorop, gevolgd door klantenservice (44%) en gemak & snelheid (42%). Vooral jongere consumenten hechten bovengemiddeld veel waarde aan gemak en snelheid, terwijl ouderen klantenservice belangrijker vinden. Ook een relevant en gevarieerd assortiment blijft een belangrijke factor voor consumenten.

Bron: Q&A/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Circle K lanceert Circle K Kindness Week in Nederland

Tankstation – Afgelopen zaterdag zijn de locaties van Circle K gestart met de Circle K Kindness Week. Dit initiatief is bedoeld om klanten op een positieve manier bewust te maken van het belang van vriendelijkheid en respect voor het personeel. Met behulp van stickers en posters worden de klanten hierop geattendeerd. Bij het afrekenen krijgen zij iets lekkers mee.

Lees bericht

Quirine de Weerd van Lidl MVO Manager van 2024

Verkiezing - Quirine de Weerd, hoofd corporate affairs bij Lidl Nederland, is door Van der Molen E.I.S. uitgeroepen tot MVO Manager van het Jaar 2024. De titel is een erkenning voor haar jarenlange inzet en bijdrage aan duurzaamheid, waarmee ze binnen en buiten de organisatie impact maakt.

Lees bericht

‘Crisp geeft niet wenselijke producten uit kerstpakket tweede kans’

Voedselverspilling – De helft van de producten die mensen aantreffen in hun kerstpakket worden weggegooid of belanden voor eeuwig in de voorraadkasten. Dat blijkt uit een consumentenpeiling van onderzoeksbureau YouGov (voorheen GfK). %). Naar schatting van YouGov gaat het om honderdduizenden producten per jaar. Online supermarkt Crisp vindt dat zonde en gaat de producten verzamelen.

Lees bericht



AH trapt kerst af met commercial en gerechtentoren

Supermarkten - Albert Heijn is vrijdagochtend de kerstperiode gestart met de bekendmaking van de nieuwe kerstcommercial en door een toelichting te geven op de belangrijkste kerstartikelen. Het kerstnummer ‘Last Christmas van Wham! vormt de basis voor de nieuwe kerstcommercial en als het gaat om het assortiment dan spelen gemaksproducten, die in de gerechtentoren kunnen worden opgenomen een belangrijke rol bij...

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid