Veel uitdagingen voor de horeca, maar ook vertrouwen


Voorzitter Rober Willemsen van KHN tijdens zijn presentatie over het afgelopen jaar en de toekomst

Horeca - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) presenteerde maandag op de eerste dag van Horecava, de economische terugblik op het horecajaar 2022 en een vooruitblik op 2023. Hoewel de omzet in de horeca weer op hetzelfde niveau is als voor de coronacrisis, blijven de (financiële) uitdagingen voor horecaondernemers groot. Vooral door de hoge inkoopprijzen, de energiecrisis en tekorten op de arbeidsmarkt. Maar toch is de branche ook vol goed moed, volgens KHN-voorzitter Robèr Willemsen, en kan uitgekeken worden naar een mooi horecajaar.

Na twee zware crisisjaren hebben gasten de horeca weer goed weten te vinden. De omzet van de sector zat in 2022 met 25,9 miljard euro iets boven het niveau van pre-coronajaar 2019. De fastfoodketens en lunchrooms zijn zelfs ruim boven het niveau van 2019 gestegen. Maar dit betekent allerminst dat de branche uit de financiële zorgen is. De torenhoge inkoopprijzen, stijgende energiekosten en huren, zorgen er voor dat ondernemers fors in hun verdiencapaciteit worden beperkt. Verschillende energiesteunmaatregelen vanuit de overheid bieden enige compensatie, maar zijn niet voldoende om te voorkomen dat de rendementen zwaar onder druk staan.

Arbeidsmarkt

Ook de krapte op de arbeidsmarkt blijft een grote uitdaging voor veel horecaondernemers. Er zijn momenteel 440.000 personen werkzaam in de horeca en er is een grote instroom van nieuwe, voornamelijk jonge, medewerkers. Deze groep bestaat voor een groot deel uit deeltijders en/of medewerkers zonder horecaopleiding. Het aantal mensen dat een vakdiploma in de horeca haalt, neemt al jaren af. Ook zien veel jongeren de horeca nog steeds als een tijdelijke werkgever en stromen na één of twee jaar weer uit. De spanning op de arbeidsmarkt zal naar verwachting in 2023 nét wat minder worden, maar de krapte blijft. Willemsen: “Als branche ligt daar dan ook een van de belangrijkste focuspunten voor 2023: laten zien hoe waardevol, leerzaam én leuk het is om te werken in de horeca. En dat het ook een zeer geschikte branche is voor een langdurige carrière, volop ontwikkelmogelijkheden.”

Bron: KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Jan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X

Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.

Lees bericht

Horecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers

Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.

Lees bericht

Ter Marsch & Co wint met loaded fries opnieuw NK wedstrijd

Wedstrijd - Andy Hoogvliets van Ter Marsch & Co in Rotterdam heeft het NK Loaded Fries 2025 gewonnen. De jury was zeer onder de indruk van zijn ‘Bali Spice Fries’. Femke Versluijs van Frietboutique Laren pakte het zilver en Joyce Norder van Snacksalon De Schelp in Roelofarendsveen eindigde als derde. 

Lees bericht



Wildland Zoo wint wedstrijd om Lekkerste Vegan Burger

Wedstrijd - Chef-kok Erik Jager van Wildlands Adventure Zoo Emmen heeft het NK Lekkerste Vegan Burger 2025 op de Horecava gewonnen. De jury was vol lof over zijn ‘Momma Dunia’. Het zilver ging naar Audrey Biermans van Vitam. Jamal Hlal van HMSHost Schiphol pakte het brons.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid