Vegan geen tijdelijke trend, maar here to stay, zo toont Gastvrij Rotterdam


Beurzen - Horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam, dat deze week in Ahoy Rotterdam werd gehouden, liet vooral heel veel vegan zien. Niet alleen had deze categorie producten een eigen platform op de beursvloer, een groot aantal exposanten liet zich eveneens niet onbetuigd om vegetarische producten prominent op de voorgrond te plaatsen. Van snacks tot broodjes en van ijs tot vleesproducten. Het aanbod aan producten op de driedaagse vakbeurs was overweldigend. Dat vegan geen tijdelijke trend is, maar een die de komende jaren nog nadrukkelijker te zien zal zijn, werd in Rotterdam wel duidelijk. De groep producenten die zich met vegan bezighoudt, wordt ook steeds creatiever. L.A. Streetfood introduceerde de Smoky Mountains Avocado Burger, een burger van blokjes avocado en knapperige maiskorrels in een paneerlaag van multigrain en quinoa. Of foodprofessional Sjoerd van Gent die met zijn bedrijf Empotato Zuid-Amerikaanse empanadas aan de consument wil brengen in drie varianten. Lange tijd is hij bezig geweest om de juiste vegetarische vulling te vinden, maar uiteindelijk is hij daarin geslaagd met een variant van zoete aardappel en zwarte bonen, een garam masala (kruidenmix) Chickpea en mango en een krokant verpakte variant van witte kool en groene sojabonen. Of het bedrijf Green Meat Products dat ooit getart is met het 100% plantaardige Green Döner Kebab, maar die nu de vegetarische saté introduceerde. Breder dan niche Een opvallende partij op het Vegan Taste Lab, het eigen vegetarische platform op de Rotterdamse beursvloer, was het bedrijf Upfield. Deze voormalige boterdivisie van Unilever werd eind 2017 verkocht voor bijna 6,8 miljard euro aan het Amerikaanse investeringsfond KKR. De bedrijf wil zich volledig gaan toeleggen op de markt voor plantaardige producten en presenteerde zich bijna als start-up. Het laat zien dat de markt voor vegetarische producten door veel bedrijven veel breder wordt gezien dan een nichemarkt. Reden waarom steeds meer grotere bedrijven instappen. De vegetarische ontwikkeling van nu wordt de foodontwikkeling van de toekomst. Wie nu instapt, boekt voorsprong. Tijd Dat nog niet alle producten de kwaliteit halen van het origineel als het gaat om bijvoorbeeld vleesvervangers, is een kwestie van tijd. Wat dat betreft schiet de kwaliteit van de vegetarische vervangers van vlees in kwaliteit omhoog. Dat staat los van de ontwikkeling van de vegetarische producten als zodanig, want ook die worden met de dag smaakvoller en verrassender. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Horecabeurs Gastvrij Rotterdam verplaatst naar 2021

Beurzen - De organisatie van Gastvrij Rotterdam heeft, als gevolg van alle maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, besloten de vakbeurs, die gepland stond van 21 t/m 23 september 2020, uit te stellen naar 20 t/m 22 september 2021 in Rotterdam Ahoy.

Lees bericht

HorecaEvenTT biedt genoeg inspiratie

Beurzen – De horecavakbeurs HorecaEvenTT in Assen is niet direct het platform voor innovatie en vernieuwing, maar wie inspiratie zoekt heeft aan de beurs een prima platform. De belangrijkste horecapartijen zijn aanwezig en proberen vooral te overtuigen wat de diverse producten in combinatie doen voor de eindgebruikers. En is het uiteindelijk daar niet allemaal om te doen in het horecavak?

Lees bericht

GRIZZL laat vleeseter en vegetariër samen eten

Cafetaria – GRIZZL, een cafetariabedrijf in Amsterdam met drie locaties, heeft op de nieuwe ‘Meat the Veggies’-menukaart van dit jaar zowel de vleesburgers op de kaart staan als het vegetarische en vegan alternatief. Op die manier kunnen de vleeseters, vegetariërs en veganisten gezamenlijk aan tafel zitten. Volgens Philip Paternotte en Chloé van Wylick, de initiatiefnemers van GRIZZL, is het...

Lees bericht

Horecavakbeurs Horecava laat zien dat foodservice leeft

Beurzen - De 64e editie van de Horecava eindigde donderdag 16 januari met een recordaantal bezoekers. In totaal bezochten 75.000 foodserviceprofessionals de nationale vakbeurs, een groei van ruim 6% ten opzichte van de vorige editie. Volgens de organisatie steeg het aantal bedrijven dat de beurs bezocht met 9%, in lijn met het stijgende aantal horecaondernemers in Nederland. De drukte op de beursvloer de afgelopen...

Lees bericht


Plant-based visproducten van Novish op Horecava

Vegan - Novish ontwikkelt en produceert plant-based visproducten voor de Europese Retail- en Foordservicemarkten. De producten bestaan uit natuurlijke ingrediënten en zijn 100% vegan. Voor de productie wordt geen soja gebruikt. De producten zijn ontwikkeld voor consumenten die vegan, vegetarisch of flexitarisch zijn. Ook de groep consumenten die zorg hebben voor overbevissing of hun inname van dierlijke eiwitten willen verminderen...

Lees bericht

Bedrijven regelen recordaantal kerstpakketten voor Voedselbanken

Voedselbanken – Unilever gaat samen met de partners Shell, Riedel, Bidfood, Upfield, NIBC, Dr. Oetker en Mars 36.150 kerstpakketten inpakken voor de voedselbank. Dit is het grootste aantal pakketten sinds Unilever negen jaar geleden met deze kerstactie begon. Van 11 tot 18 december zijn honderden medewerkers actief om de pakketten te verzorgen voor de huishoudens die afhankelijk zijn van de voedselbanken in heel Nederland....

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid