Verbazing bij Philip Morris over NVWA-bericht


Tabak - Philip Morris Benelux heeft met verbazing kennis genomen van het nieuwsbericht van de NVWA dat er een aantal overtredingen zijn geconstateerd van de Tabaks- en Rookwarenwet. Het zou gaan om 10 door de NVWA geconstateerde gedane vergoedingen door tabaksfabrikanten aan winkeliers die volgens de wet niet zijn toegestaan. De tabaksfabrikant laat in een reactie weten wel een melding van een overtreding te hebben gekregen, maar niet het onderzoeksrapport zelf waarin de constateringen staan. Het wordt de fabrikant op die manier onmogelijk gemaakt in te gaan op de beschuldigingen. Philip Morris laat ook weten zich in algemene zin niet te herkennen in de bevindingen zoals die door het NVWA naar buiten zijn gebracht: “ Wij willen benadrukken dat wij onze producten op de markt brengen conform de geldende wet- en regelgeving.” Het bedrijf heeft dan ook alle in het vervolg van de procedure. Onzorgvuldig Philip Morris vindt het onzorgvuldig en voorbarig dat de NVWA de bevindingen nu al heeft gepubliceerd en het Ministerie van VWS op basis daarvan de Kamer heeft geïnformeerd dat fabrikanten de wet zouden hebben overtreden. Vooral omdat uit de informatie van het NVWA zou blijken dat het onderzoek nog in volle gang is. Leeftijdscontrole De NVWA bracht het rapport over de vermeende overtreding van de tabakswet naar buiten in een verklaring waarin het ook zegt volgend jaar scherper op de naleving van leeftijdsgrens voor de verkoop van tabak te gaan controleren. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zet daarvoor vanaf januari 2020 17-jarige testkopers in. Deze testkopers gaan bij supermarkten, tankstations, tabaksspeciaalzaken, horecabedrijven en kleinere verkooppunten (kiosken, belwinkels en avondwinkels) proberen tabaksproducten te kopen. Een toezichthouder van de NVWA observeert de aankoop en legt aan de verkoper een maatregel op als het de testkoper lukt om tabak te kopen. Cafetaria’s Deze controlemethode hanteert de NVWA wel vaker. Uit een vorig onderzoek bleek dat horecabedrijven en dan vooral de cafetaria’s zich het slechts aan de regels hielden. Het was voor de testkopers bij de snackbars het gemakkelijkst om aan tabak te komen (naleving 26%). Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Opnieuw forse omzetgroei supermarkten

Supermarkt – Nederlandse supermarkten weten recordomzetten te realiseren als gevolg van de crisis. De omzet bedroeg in week 12 van dit jaar 933 miljoen euro, een stijging van 22% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar, aldus databureau Nielsen.

Lees bericht



Ook McDrives morgenochtend weer open

Fastfood – Nu het afhalen weer is toegestaan, gaan niet alleen diverse cafetaria’s morgen weer open, maar ook de McDrives. De restaurantketen laat weten de locaties waar een afhaalmogelijkheid zit, deze vanaf 07.00 uur morgenochtend te openen.

Lees bericht



Jumbo groeit het hardst in marktaandeel

Supermarkten – Van alle supermarkten in Nederland groeit Jumbo het hardst. Voor een belangrijk deel wordt die groei gerealiseerd door overnames. Opvallende dalers zijn de discounters Aldi en Lidl. Jaarlijks maakt onderzoekbureau Nielsen de marktaandelen bekend. Albert Heijn is nog steeds met afstand de grootste supermarktketen. Vorig jaar liet Albert Heijn voor het eerst een daling ziien. In het overzicht laat...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid