Verkoop vleesvervangers cateraars en horeca verdubbeld
Analyse - Plantaardige zuivel en vleesvervangers zijn in de afgelopen twee jaar fors gegroeid binnen foodservice. De totale verkoop van vleesvervangers aan catering en horeca is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld, zo laat ProVeg Nederland weten op basis van cijfers van Foodstep. Met name zuivel werd minder verkocht.
Uit de cijfers blijkt dat de Nederlandse groothandels de afgelopen twee jaar twee keer zoveel vleesvervangers (+111 procent) aan horeca en cateringbedrijven leverden. De totale verkoop steeg tussen 2021 en 2023 van 1,36 miljoen naar 2,87 miljoen kilo per jaar. Ook verkoop van zuivelalternatieven groeide fors (+82 procent).Ten opzichte van hun dierlijke tegenhangers bereikten vleesvervangers daarmee een volume-aandeel van 4,3% en zuivelvervangers 7,4%. Het marktaandeel vlees- en zuivelvervangers is op basis van deze nieuwe cijfers voor het eerst hoger dan dat in de supermarkt. Ook de verkoop van peulvruchten steeg met 33%. De verkoop van vlees daalde juist met 2%.
Catering
Verschillende plantaardige productcategorieën laten opvallend hoge volumes zien in de catering, met name bij bedrijven en onderwijsinstellingen. Zo heeft plantaardige kookroom in de bedrijfscatering een volume-aandeel veroverd van 21% - wat betekent dat van elke 5 liter kookroom er 1 liter plantaardig is - en in de onderwijscatering zelfs 37%. Gemiddeld over alle sectoren ligt dit aandeel op 12%. Plantaardige mayonaise en fritessaus hebben gemiddeld een volume-aandeel van 3,5%, maar in de bedrijfscatering al 8%. Ook vleesvervangers doen het in de onderwijscatering met 9,5% opvallend goed vergeleken met de rest van het land (4,3%). Plantaardige bitterballen hebben in de bedrijfscatering een aandeel van 26% en in het onderwijs 22%. Daarmee is dus ruim 1 op de 4 bitterballen op bedrijfsborrels plantaardig.
Nieuwe norm
Ook koffie- en broodjeszaken gebruiken fors meer plantaardige zuivel. Dit is vooral te danken aan plantaardige baristamelk, zo is ruim tweederde (68 procent) van alle opschuimmelk in de fastservice inmiddels plantaardig. ProVeg schat dat één op de vijf koffiedrankjes in deze sectoren met plantaardige melk wordt gemaakt, waarvan ruim de helft met havermelk. Dierlijke zuivelproducten zijn juist in populariteit gedaald. In de hele horeca en cateringsector bedraagt de verkoop van dierlijke zuivel nog slechts driekwart van het totaal van vier jaar geleden.
Bron: ProVeg/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Swinkels breidt Cornet-familie uit met Gold Blond (5,8%)
Introductie – Palm Breweries in België, onderdeel van de Nederlandse brouwerij Swinkels, heeft de Cornet-familie uitgebreid met Cornet Gold Blond. Het is volgens de brouwer een verfijnd blond bier met een vol karakter en een lager alcoholpercentage van 5,8%.
Lees bericht‘s-Hertogenbosch is Nederlandse horecahoofdstad
Onderzoek – Op basis van restaurantdichtheid, gastbeoordelingen en betaalbaarheid is ’s-Hertogenbosch Horeca Hoofdstad van Nederland. De Brabants stad heeft daarin de concurrentie van Maastricht en Leeuwarden in de rug. De Friese hoofdstad blijkt wel de meest voordelige stad te zijn.
Lees berichtStrijd om de CuliQuiz 2025 gaat finale in
Wedstrijd - Studenten uit de gastvrijheidssector maken zich op voor de finale van de CuliQuiz Battle, een innovatieve kenniswedstrijd die horeca onderwijs en het bedrijfsleven samenbrengt.
Lees berichtAppèl introduceert eigen Bali Coco nootjesmix
Introductie – Cateraar Appèl heeft samen met NoyNuts een eigen snack ontwikkeld. De nootjesmix Appèl Bali Coco nootjesmix verenigt een lekkere snack en een verantwoorde keuze.
Lees berichtMark Lemmens nieuwe Commercieel Directeur Smaak
Catering - Smaak Bedrijfscatering in Soest heeft Mark Lemmens benoemd tot Commercieel Directeur. Per 1 februari 2025 gaat Mark zich richten op het verbeteren van de commerciële strategie en het vergroten van het marktaandeel binnen diverse sectoren.
Lees berichtFastned en Vermaat starten meerjarige samenwerking
Tankstation - Het Europese snellaadbedrijf Fastned, en de Vermaat Groep, specialist in horecaconcepten, kondigen een meerjarige samenwerking aan. De samenwerking richt zich op het neerzetten van een hoogwaardig horeca- en retailconcept bij verschillende snellaadstations van Fastned langs Europese snelwegen.
Lees bericht