Verkoop vleesvervangers cateraars en horeca verdubbeld
Analyse - Plantaardige zuivel en vleesvervangers zijn in de afgelopen twee jaar fors gegroeid binnen foodservice. De totale verkoop van vleesvervangers aan catering en horeca is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld, zo laat ProVeg Nederland weten op basis van cijfers van Foodstep. Met name zuivel werd minder verkocht.
Uit de cijfers blijkt dat de Nederlandse groothandels de afgelopen twee jaar twee keer zoveel vleesvervangers (+111 procent) aan horeca en cateringbedrijven leverden. De totale verkoop steeg tussen 2021 en 2023 van 1,36 miljoen naar 2,87 miljoen kilo per jaar. Ook verkoop van zuivelalternatieven groeide fors (+82 procent).Ten opzichte van hun dierlijke tegenhangers bereikten vleesvervangers daarmee een volume-aandeel van 4,3% en zuivelvervangers 7,4%. Het marktaandeel vlees- en zuivelvervangers is op basis van deze nieuwe cijfers voor het eerst hoger dan dat in de supermarkt. Ook de verkoop van peulvruchten steeg met 33%. De verkoop van vlees daalde juist met 2%.
Catering
Verschillende plantaardige productcategorieën laten opvallend hoge volumes zien in de catering, met name bij bedrijven en onderwijsinstellingen. Zo heeft plantaardige kookroom in de bedrijfscatering een volume-aandeel veroverd van 21% - wat betekent dat van elke 5 liter kookroom er 1 liter plantaardig is - en in de onderwijscatering zelfs 37%. Gemiddeld over alle sectoren ligt dit aandeel op 12%. Plantaardige mayonaise en fritessaus hebben gemiddeld een volume-aandeel van 3,5%, maar in de bedrijfscatering al 8%. Ook vleesvervangers doen het in de onderwijscatering met 9,5% opvallend goed vergeleken met de rest van het land (4,3%). Plantaardige bitterballen hebben in de bedrijfscatering een aandeel van 26% en in het onderwijs 22%. Daarmee is dus ruim 1 op de 4 bitterballen op bedrijfsborrels plantaardig.
Nieuwe norm
Ook koffie- en broodjeszaken gebruiken fors meer plantaardige zuivel. Dit is vooral te danken aan plantaardige baristamelk, zo is ruim tweederde (68 procent) van alle opschuimmelk in de fastservice inmiddels plantaardig. ProVeg schat dat één op de vijf koffiedrankjes in deze sectoren met plantaardige melk wordt gemaakt, waarvan ruim de helft met havermelk. Dierlijke zuivelproducten zijn juist in populariteit gedaald. In de hele horeca en cateringsector bedraagt de verkoop van dierlijke zuivel nog slechts driekwart van het totaal van vier jaar geleden.
Bron: ProVeg/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Foodservicemarkt blijft groeien, maar tempo neemt af
Analyse - De Nederlandse foodservicemarkt blijft in 2025 groeien, al vlakt het tempo af. Dat blijkt uit de periodemeting van bureau Foodsteps uit Ede. De komende periode moet duidelijk gaan maken hoe positief het jaar gaat afsluiten.
Lees berichtHorecava 2026 draait om betaalbare luxe
Vakbeurzen - De komende editie van Horecava, van 12 tot en met 15 januari 2026 in RAI Amsterdam, staat voor een belangrijk deel in het teken van ‘betaalbare luxe’. De vakbeurs richt zich dit jaar vooral op hoe horecaondernemers hoogwaardige gastbeleving kunnen blijven bieden in een tijd van stijgende kosten, personeelstekorten en veranderende gastverwachtingen.
Lees berichtKoreaanse keuken breekt definitief door
Onderzoek - Na K-pop en K-beauty is het nu K-Food dat Nederland in rap tempo verovert. De Koreaanse keuken is uitgegroeid van niche tot mainstream, volgens nieuw onderzoek van Motivaction. Uit de gegevens blijkt dat inmiddels 40% van de Nederlanders al eens een Koreaans gerecht geproefd. 10% van de mensen eet zelfs maandelijks een Koreaans gerecht.
Lees berichtPickwick introduceert Finest Selection voor professionele markt
Introductie - Theemerk Pickwick breidt zijn assortiment uit met Finest Selection, een nieuwe premium theelijn gericht op de zakelijke markt. De introductie speelt in op de toenemende vraag naar kwaliteit en variatie binnen horeca, zorginstellingen, kantoren en hotels.
Lees berichtStartende horecaondernemers vaak te laat met btw-aangifte
Ondernemerschap - Startende ondernemers, waaronder veel horecabedrijven, dienen opvallend vaak hun btw-aangifte te laat in. Volgens de Belastingdienst kwam in 2024 10 procent van de btw-aangiften van alle startende ondernemers te laat binnen. Wie te laat indient of betaalt, riskeert een boete.
Lees berichtSocial Deal kiest voor Vermaat als nieuwe cateraar
Catering - Social Deal heeft cateringbedrijf Vermaat aangetrokken als nieuwe partner voor de verzorging van de bedrijfslunch. Het hoofdkantoor dat gevestigd is in Den Bosch neemt na enkele jaren afscheid van cateraar Hutten.
Lees bericht