Verkrijgbaarheid vega-producten voor horecabedrijven valt tegen


Actieweek - Tijdens de Nationale Week Zonder Vlees is ook de vernieuwde versie van de Vegetarische Restaurant Week aan de gang, want vegetarisch eten doe je niet alleen thuis, maar ook uit. Onderzoek onder de deelnemende horecabedrijven laat zien dat het verkrijgen van vegetarische en veganistische alternatieven voor producten als kaas en boter nog niet meevalt. Foodservice Community, een initiatief van Marketing4Results en groothandel Sligro ondervroegen 63 restaurants om hun mening te geven over de Vegetarische Restaurantweek en wat zij nu al doen op het gebied van de vegetarische en veganistische keuken. Meer restaurants uit het zuiden De deelnemende restaurants aan de Vegetarische Restaurant Week, die nog tot zondag 17 maart loopt, komen uit alle hoeken van het land, met een lichte oververtegenwoordiging in het zuiden (Noord-Brabant, Limburg en Zeeland). Alle ondervraagde restaurants houden zich bezig met de vegetarische/veganistische keuken. Gemiddeld bevat 21% van de gerechten op de menukaart geen vlees of vis, waarbij dit percentage voor de restaurants in de Randstad iets hoger ligt met 25%. 12 hoofdgerechten Het gros van de restaurants biedt meerdere vegetarische/veganistische opties per gang aan. Gemiddeld hebben de outlets 12 hoofdgerechten op de kaart staan, wat inhoudt dat restaurants 2 tot 3 vegetarische/veganistische hoofdgerechten aanbieden. Een enkeling heeft meer dan de helft van de menukaart gevuld met gerechten zonder vlees of vis. Dit zijn restaurants die een bewuste keuze maken in het concept dat ze neerzetten. Helft kent Vegetarische Restaurantweek Qua bekendheid scoort de Nationale Week Zonder Vlees met twee derde van de ondervraagde ondernemers hoger dan de Vegetarische Restaurantweek. Daarmee is namelijk ongeveer de helft van de ondervraagden bekend. Toch doen slechts 4 van de 63 ondervraagde restaurants mee aan dit initiatief van de Hippe Vegetariër. De belangrijkste redenen om niet mee te doen zijn: - Angst voor omzetverlies doordat het een te kleine doelgroep van het restaurant aanspreekt - Er worden al veel vegetarische opties aangeboden, dus hoeft er geen extra focus op te liggen Redenen om wél mee te doen zijn juist het aanboren van nieuwe klantengroepen en om beter aan te sluiten bij de vraag vanuit de consument. Menusuggesties Ondernemers zijn met name op zoek naar praktische tips op het gebied van menu- en productsuggesties om vegetarisch/veganistisch beter op de kaart te kunnen zetten. De suggesties zijn welkom vanuit de groothandel, maar worden nog vaker gewenst vanuit de leverancier, zo blijkt uit het onderzoek. Inkoopkanaal De groothandel is (zowel in de zelfbediening als online) het meest genoemde inkoopkanaal voor vegetarische en veganistische producten. Maar ook de supermarkt wordt vaak genoemd, waarbij Albert Heijn de populairste formule is. Uit het onderzoek blijkt ook dat het aanbod veganistische producten momenteel als ontoereikend wordt gezien. Veganistische vervangers van kaas, boter of vlees zijn weinig verkrijgbaar en vegetarische convenience producten bevatten vaak kaas of andere dierlijke ingrediënten, waardoor deze niet geschikt zijn voor veganisten. Voor de vegetarische opties wordt opgemerkt dat er te weinig variatie aan ‘bijzondere’ groentes is, waarmee je een vegetarisch gerecht écht bijzonder kan maken. Maar ook het aanbod aan vleesvervangers kan nog gevarieerder. Meer informatie over de Vegetarische Restaurant Week? Hier. Bron: @FoodClicks Actieweek - Tijdens de Nationale Week Zonder Vlees is ook de vernieuwde versie van de Vegetarische Restaurant Week aan de gang, want vegetarisch eten doe je niet alleen thuis, maar ook uit. Onderzoek onder de deelnemende horecabedrijven laat zien dat het verkrijgen van vegetarische en veganistische alternatieven voor producten als kaas en boter nog niet meevalt. Foodservice Community, een initiatief van Marketing4Results en groothandel Sligro ondervroegen 63 restaurants om hun mening te geven over de Vegetarische Restaurantweek en wat zij nu al doen op het gebied van de vegetarische en veganistische keuken. Meer restaurants uit het zuiden De deelnemende restaurants aan de Vegetarische Restaurant Week, die nog tot zondag 17 maart loopt, komen uit alle hoeken van het land, met een lichte oververtegenwoordiging in het zuiden (Noord-Brabant, Limburg en Zeeland). Alle ondervraagde restaurants houden zich bezig met de vegetarische/veganistische keuken. Gemiddeld bevat 21% van de gerechten op de menukaart geen vlees of vis, waarbij dit percentage voor de restaurants in de Randstad iets hoger ligt met 25%. 12 hoofdgerechten Het gros van de restaurants biedt meerdere vegetarische/veganistische opties per gang aan. Gemiddeld hebben de outlets 12 hoofdgerechten op de kaart staan, wat inhoudt dat restaurants 2 tot 3 vegetarische/veganistische hoofdgerechten aanbieden. Een enkeling heeft meer dan de helft van de menukaart gevuld met gerechten zonder vlees of vis. Dit zijn restaurants die een bewuste keuze maken in het concept dat ze neerzetten. Helft kent Vegetarische Restaurantweek Qua bekendheid scoort de Nationale Week Zonder Vlees met twee derde van de ondervraagde ondernemers hoger dan de Vegetarische Restaurantweek. Daarmee is namelijk ongeveer de helft van de ondervraagden bekend. Toch doen slechts 4 van de 63 ondervraagde restaurants mee aan dit initiatief van de Hippe Vegetariër. De belangrijkste redenen om niet mee te doen zijn: - Angst voor omzetverlies doordat het een te kleine doelgroep van het restaurant aanspreekt - Er worden al veel vegetarische opties aangeboden, dus hoeft er geen extra focus op te liggen Redenen om wél mee te doen zijn juist het aanboren van nieuwe klantengroepen en om beter aan te sluiten bij de vraag vanuit de consument. Menusuggesties Ondernemers zijn met name op zoek naar praktische tips op het gebied van menu- en productsuggesties om vegetarisch/veganistisch beter op de kaart te kunnen zetten. De suggesties zijn welkom vanuit de groothandel, maar worden nog vaker gewenst vanuit de leverancier, zo blijkt uit het onderzoek. Inkoopkanaal De groothandel is (zowel in de zelfbediening als online) het meest genoemde inkoopkanaal voor vegetarische en veganistische producten. Maar ook de supermarkt wordt vaak genoemd, waarbij Albert Heijn de populairste formule is. Uit het onderzoek blijkt ook dat het aanbod veganistische producten momenteel als ontoereikend wordt gezien. Veganistische vervangers van kaas, boter of vlees zijn weinig verkrijgbaar en vegetarische convenience producten bevatten vaak kaas of andere dierlijke ingrediënten, waardoor deze niet geschikt zijn voor veganisten. Voor de vegetarische opties wordt opgemerkt dat er te weinig variatie aan ‘bijzondere’ groentes is, waarmee je een vegetarisch gerecht écht bijzonder kan maken. Maar ook het aanbod aan vleesvervangers kan nog gevarieerder. Meer informatie over de Vegetarische Restaurant Week? Hier. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Dr Oetker komt met de ‘The Good Baker Pizza’

Introductie – Dr Oetker komt met drie nieuwe pizzavarianten onder de naam The Good Baker pizza’s van Dr. Oetker, twee vegetarisch en één veganistisch. De pizza’s zijn belegd met groente, zonder kunstmatige kleur- en smaakstoffen en hebben een Nutri-Score A of B.

Lees bericht

Smullers start met verkoop Van Dobben Vega Croquet

Formulenieuws – Fastfoodketen Smullers gaat nog meer inspelen op de veranderingen in eetconsumptie en introduceert in alle vestigingen de Van Dobben Vega Croquet. De snackformule met locaties op de Nederlandse treinstations en producent Van Geloven werken nauw samen om de snackliefhebber een ruim assortiment snacks zonder vlees aan te bieden.

Lees bericht


Sligro gelooft in krachtig herstel ondanks omzetdaling

Groothandel – Ondanks het omzetverlies over de eerste maanden van dit jaar door alle coronamaatregelen, ziet Sligro de komende periode met vertrouwen tegemoet. Zo is de groothandel gestart met de bouw van een nieuw vers-distributiecentrum in Veghel, is de ombouw van de zelfbedieningslocaties naar de 3.0 formule hervat met de verbouwing van Sligro Heerlen en wordt gestart met een bezorgservicelocatie in Gent...

Lees bericht

Jubilerend Marketing4Results organiseerde zes impactvolle sessies

Jubileum – Marketing4Results bestaat vijftien jaar. Voor het marketingbureau voor foodservice reden iets waardevols te organiseren. Het werden zes sessies gewijd aan een betekenisvolle economie. Thema’s als plasticreductie, voedselverspilling, onderwijs en true pricing kwamen voorbij, met vooral schokkende cijfers. De foodsector staat voor uitdagingen en wel op korte termijn.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid