Verspilling is Verrukkelijk wil met crowdfunding blijven vechten


Voedselverspilling - De ondernemers van Verspilling is Verrukkelijk zijn in 2018 een beweging gestart om zoveel mogelijk eten te redden van de verspilling. Nog altijd wordt bijna een derde van het voedsel verspild. Crowdfunding moet er nu voor zorgen dat het collectief kan blijven vechten tegen voedselverspilling.

De coronacrisis zorgt ook bij Verspilling is verrukkelijk voor uitdagingen. Veel ondernemers, die bij het collectief zijn aangesloten, zijn voor een groot deel afhankelijk van de omzet afkomstig van cateraars, horeca en speciaalzaken. De omzet van deze kanalen is nu gedeeltelijk weggevallen.

Het ondernemerscollectief maakte van overgebleven producten een mooi assortiment. Denk aan soep van overgebleven tomaten, koekjes van gered brood en bananenbrood gemaakt van geredde bananen. Ingrediënten die anders geen waarde meer zouden hebben, werden zo verwerkt tot een waardevol product.

Crowdfundingactie

Het collectief heeft inmiddels veel impact gemaakt. Zo lanceerden ze als eerste ter wereld een no-waste supermarktschap, zetten ze voedselverspilling bij cateraars letterlijk en figuurlijk op de kaart en verkochten ze in 2019 maar liefst 22.000 kerstpakketten. Om nu en na de crisis nog meer impact te maken en meer mensen te bereiken is het een crowdfundingactie gestart. Via www.crowdaboutnow.nl/verspillingisverrukkelijk is een pakket te kopen met allerlei producten van de ondernemers die gemaakt zijn van ingrediënten die anders verspild zouden worden. Het is ook mogelijk om een pakket te doneren aan de Voedselbank. De campagne loopt tot en met 14 juni 2020.

Initiatiefnemers

Verspilling is Verrukkelijk is een initiatief van AND Cheesetrade, De Tweede Jeugd, GRO Mushroooms, The Ketchup Project, Sunt, Van Eigen Deeg, Yespers, Candy Converters, De Verspillingsfabriek, Oma Dee, Potverdorie!, Thijsthee, VeggiHap, De Fruitmotor, Food Fellows, Unwaste, Twisted Jams, Instock en Wild Catch.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Inzet diepvries is alternatief voor horeca bij voedselverspilling

Onderzoek – Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden. Met name jongeren hebben minder moeite met het feit dat horecabedrijven meer gebruik maken van diepvriesproducten als zij weten dat daarmee verspilling van voedsel wordt tegengegaan. Dit blijkt uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo waarvoor @FoodClicks specifieke horecavragen heeft laten meelopen.

Lees bericht




THIJS-drinks maakt sap van overtollig fruit

Introductie - THIJS-drinks is het eerste frisdrankenmerk dat met reststromen fruit gaat werken. Het bedrijf introduceert op de eerste dag van de zomer sap gemaakt van overtollig fruit. Dit idee, dat ontstaan is bij toenmalig sterrenchef Thijs, moet een bijdrage leveren tegen voedselverspilling.

Lees bericht


‘Zuid-Holland redt de meeste maaltijden’

Analyse - In 2021 redde Too Good To Go Nederland ruim 5 miljoen maaltijden. Koploper was de provincie Zuid-Holland, waar 1.097.012 maaltijden werden gered via app tegen voedselverspilling. Dat bleek uit het tweede jaarlijkse Impact Rapport van Too Good To Go  tijdens het eerste live event in het Transformatorhuis in Amsterdam.

Lees bericht

Investeerders gezocht voor eerste Amsterdamse Mercearia

Eetwinkel – Het moet de eerste Mercearia worden van Amsterdam. Een Latijns-Amerikaans eetconcept dat tot nog toe niet in de hoofdstad te vinden is. Drie gepassioneerde koks Estela Barroca en broers Daan en Matthijs Pasmans willen daarin verandering brengen en zijn op zoek naar investeerders.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid