Verspilling is Verrukkelijk wil met crowdfunding blijven vechten


Voedselverspilling - De ondernemers van Verspilling is Verrukkelijk zijn in 2018 een beweging gestart om zoveel mogelijk eten te redden van de verspilling. Nog altijd wordt bijna een derde van het voedsel verspild. Crowdfunding moet er nu voor zorgen dat het collectief kan blijven vechten tegen voedselverspilling.

De coronacrisis zorgt ook bij Verspilling is verrukkelijk voor uitdagingen. Veel ondernemers, die bij het collectief zijn aangesloten, zijn voor een groot deel afhankelijk van de omzet afkomstig van cateraars, horeca en speciaalzaken. De omzet van deze kanalen is nu gedeeltelijk weggevallen.

Het ondernemerscollectief maakte van overgebleven producten een mooi assortiment. Denk aan soep van overgebleven tomaten, koekjes van gered brood en bananenbrood gemaakt van geredde bananen. Ingrediënten die anders geen waarde meer zouden hebben, werden zo verwerkt tot een waardevol product.

Crowdfundingactie

Het collectief heeft inmiddels veel impact gemaakt. Zo lanceerden ze als eerste ter wereld een no-waste supermarktschap, zetten ze voedselverspilling bij cateraars letterlijk en figuurlijk op de kaart en verkochten ze in 2019 maar liefst 22.000 kerstpakketten. Om nu en na de crisis nog meer impact te maken en meer mensen te bereiken is het een crowdfundingactie gestart. Via www.crowdaboutnow.nl/verspillingisverrukkelijk is een pakket te kopen met allerlei producten van de ondernemers die gemaakt zijn van ingrediënten die anders verspild zouden worden. Het is ook mogelijk om een pakket te doneren aan de Voedselbank. De campagne loopt tot en met 14 juni 2020.

Initiatiefnemers

Verspilling is Verrukkelijk is een initiatief van AND Cheesetrade, De Tweede Jeugd, GRO Mushroooms, The Ketchup Project, Sunt, Van Eigen Deeg, Yespers, Candy Converters, De Verspillingsfabriek, Oma Dee, Potverdorie!, Thijsthee, VeggiHap, De Fruitmotor, Food Fellows, Unwaste, Twisted Jams, Instock en Wild Catch.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws


Etenover.nl wil foodservicebedrijven helpen met omzet en voorraad

Initiatief - Verschillende producenten en leveranciers aan de foodservicesector starten samen met het communicatiebureau Shoot My Food, Food Inspiration en Foodservice Network het initiatief www.etenover.nl. Deze tijdelijk online marktplaats is ingericht om voedselverspilling bij de foodservicebedrijven tegen te gaan en de financiële schade van producenten te beperken.

Lees bericht


PepsiCo start Unwasted-box en gaat direct aan consument verkopen

Voedselverspilling – PepsiCo, het bedrijf achter diverse A-merken, start vandaag een initiatief tegen voedselverspilling met producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten en gaat deze rechtstreeks leveren aan de consument. Het gaat om snacks en ontbijtgranen, zoals Duyvis, Lay’s en Quaker, die in een zogenaamde Unwasted-box worden aangeboden.

Lees bericht


EG Group gaat strijd met voedselverspilling aan

Formulenieuws - EG Group, één van de grootste onafhankelijke uitbaters van onder andere tankstations in Europa, is een samenwerking aangegaan met ‘Too Good To Go’. Deze app tegen voedselverspilling wordt ingezet bij alle Spar Express-locaties en de eigen Go Fresh bakery-locaties op de tankstations van EG Group. Inmiddels zijn al 92 stations met een Spar shop aangesloten op de app tegen...

Lees bericht

Soupalicious, Unilever en Voedselbanken sluiten uniek pact

Samenwerking - Social enterprise Soupalicious, Unilever en Voedselbanken Nederland (VBN) starten een unieke samenwerking om honger door armoede én voedselverspilling tegen te gaan. Met dit pact hebben de partijen inmiddels al 1 miljoen kommen soep kunnen doneren aan de voedselbank. Alle voedselbanksoepen worden gemaakt van geredde groenten en reststromen. Daarnaast creëert de samenwerking banen voor mensen met een afstand tot...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid