Vertrouwen in overheid bij restaurants daalt verder


Onderzoek -  Het vertrouwen in de overheid is eind vorig jaar gedaald van 77% in maart naar 53% in november. Dat blijkt uit periodiek onderzoek via de Foodservice Denktank van Marketing4Results in samenwerking met Sligro. In dezelfde periode nam ook het verwachte omzetverlies van de restaurants verder toe, als gevolg van de coronamaatregelen.

Restaurants verwachten nu een omzetzetverlies van €356.500,-. Een toename van maar liefst 37% ten opzichte van juni toen nog een inschatting werd gemaakt van een verlies van €260.500,-. Net na de eerste horecasluiting werd een gemiddeld omzetverlies van €107.500,- verwacht, maar in april was dat verwachte verlies al bijna verdubbeld naar €207.000,-. Restaurants in de stad verwachten overigens gemiddeld een veel hoger verlies dan restaurants in de dorpen: €558.000,- tegenover €178.000.

Om de omzetverliezen zo beperkt mogelijk te houden, zijn veel restaurants het afgelopen jaar gestart met afhalen en bezorgen. In de eerste lockdown bood 53% van de door Marketing4Results ondervraagde restaurants de mogelijkheid tot afhalen en 34% tot bezorgen. Tijdens de tweede lockdown is dit gestegen naar 68% voor afhalen en 49% voor bezorgen. Het bezorgen van gerechten wordt bij restaurants in steden op dit moment iets vaker aangeboden dan bij restaurants in dorpen (56% versus 47%). Ook in leeftijd is een verschil te zien: beslissers onder de 50 jaar (58%) bieden wat vaker bezorging aan dan beslissers ouder dan 50 (46%).

Ondernemers zijn niet per definitie pessimistisch over de toekomst. Ondanks het feit dat zij financieel hard worden getroffen, zien zij 2021 met vertrouwen tegemoet. Maar dat is meer gestoeld op eigen ondernemerschap dan op de overheid. Daarin is het vertrouwen het afgelopen jaar gedaald. Toen restaurants in maart 2020 dicht moesten, hadden restaurantbeslissers gemiddeld nog 77% vertrouwen in de Nederlandse overheid. In juni zakte dit vertrouwen naar 66% om in november nog verder te dalen naar 53%. Vooral jongere chefs hebben minder vertrouwen in de overheid: onder de veertig jaar is dat 39%, tussen de veertig en zestig 53% en boven de zestig jaar 61%.

Lees hier meer over het onderzoek van Marketing4Results.

Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

De Haan kiest eigen weg in food en tabak

Tankstation - De Haan Minerale Oliën (DHMO) verruilt als groothandel Lekkerland in Son voor Sligro. Ondanks de succesvolle langdurige samenwerking met Lekkerland, laat De Haan weten ervoor gekozen te hebben om per 1 februari 2025 de samenwerking aan te gaan met groothandel Sligro in Veghel. De Haan ziet Sligro de komende jaren als strategische partner die zal ondersteunen bij het doorontwikkelen...

Lees bericht



Jan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X

Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.

Lees bericht

Horecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers

Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.

Lees bericht


Horeca moet scherper kijken naar logistieke kosten

Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.

Lees bericht

Foodservice groeide in 2024 met 4,1% door prijsverhogingen

Analyse  - De foodservicemarkt had in 2024 last van een regenachtig voorjaar en een consument die de hand op de knip hield. De omzet van de totale markt voor Foodservice (Klassieke Horeca, Gemak, Catering) kwam daardoor vorig jaar uit op €22.177 miljoen. Feitelijk betkende dat een bescheiden groei van 4,1% ten opzichte van de 12,1% groei in 2023. De omzetgroei was uitsluitend het gevolg van...

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid