Vertrouwen van de consument daalt opnieuw


Cijfers - Het consumentenvertrouwen is opnieuw verder gedaald. Het oordeel betreft zowel het economische klimaat als de koopbereidheid. Het consumentenvertrouwen komt in september 2019 uit op -2, zo meldt het CBS. In augustus lag dat op 0. Volgens het CBS ligt het consumentenvertrouwen met -2 wel boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-4). De hoogste stand werd in januari 2000 bereikt (36). Het dieptepunt in de jaren van de crisis, in maart 2013 (-41). Economisch klimaat en koopbereidheid Consumenten zijn ook pessimistischer over de economie. Daarom oordelen zij ook negatiever over de economie. De deelindicator Economisch klimaat daalde ten opzichte van de vorige maand van -1 naar -3. Ook de koopbereid verslechterde, zij het minder hard dan het cijfer over de economie. De deelindicator ging hier naar -1 tegen 0 in augustus. Het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden is iets negatiever. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen wat minder gunstig. Bron: CBS

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws


Online platforms vooral populair vanwege bestellen maaltijden

Analyse - Van de Nederlanders van 12 jaar of ouder heeft 58 procent in 2019 wel eens gebruik gemaakt van online platforms om goederen of diensten te bestellen of uit te wisselen. Het vaakst bestelden mensen maaltijden, kochten tweedehands goederen of boekten een accommodatie via zo’n online platform.

Lees bericht

Bouwmarkten en supers plussen fors in omzet

Analyse – Bouwmarkten en supermarkten zijn de bedrijven die sterk profiteren van de coronamaatregelen. De bouwmarkten hebben in de derde week van maart zelfs meer dan 50 procent meer omgezet gedraaid dan een jaar eerder. Ook de omzet bij supermarkten blijft onverminderd hoog.

Lees bericht

Kwalitaria en Délifrance starten kaartenactie tegen eenzaamheid

Formulenieuws - Kwalitaria en Délifrance starten gezamenlijk een kaartenactie tegen eenzaamheid. Met deze actie hopen de fastservice- en broodformules wat positiviteit te brengen in deze moeilijke tijd. Bovendien blijken Nederlanders zich volgens de vandaag gepresenteerde CBS-cijfers sowieso al eenzaam te voelen.

Lees bericht


CBS meet 1,6% omzetgroei voor horeca in vierde kwartaal

Marktcijfers - De horecaomzet steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, terwijl het volume met 1,4 procent toenam. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Al bijna zeven jaar neemt de omzet van de horeca ieder kwartaal toe.

Lees bericht

Belang kantineomzet groot bij voetbalclubs

Sportkantine - Voetbalkantines halen zo’n veertig procent van hun inkomsten uit de kantine. Bij alle andere Nederlandse sportverenigingen ligt dat percentage fors lager. De inkomsten van sportclubs bedroegen in 2018 ruim 1,2 miljard euro. Meer dan de helft van die inkomsten zijn contributies, les- en entreegelden en dat aandeel neemt toe, zo onderzocht het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid