Vertrouwen van de consument daalt opnieuw


Cijfers - Het consumentenvertrouwen is opnieuw verder gedaald. Het oordeel betreft zowel het economische klimaat als de koopbereidheid. Het consumentenvertrouwen komt in september 2019 uit op -2, zo meldt het CBS. In augustus lag dat op 0. Volgens het CBS ligt het consumentenvertrouwen met -2 wel boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-4). De hoogste stand werd in januari 2000 bereikt (36). Het dieptepunt in de jaren van de crisis, in maart 2013 (-41). Economisch klimaat en koopbereidheid Consumenten zijn ook pessimistischer over de economie. Daarom oordelen zij ook negatiever over de economie. De deelindicator Economisch klimaat daalde ten opzichte van de vorige maand van -1 naar -3. Ook de koopbereid verslechterde, zij het minder hard dan het cijfer over de economie. De deelindicator ging hier naar -1 tegen 0 in augustus. Het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden is iets negatiever. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen wat minder gunstig. Bron: CBS Cijfers - Het consumentenvertrouwen is opnieuw verder gedaald. Het oordeel betreft zowel het economische klimaat als de koopbereidheid. Het consumentenvertrouwen komt in september 2019 uit op -2, zo meldt het CBS. In augustus lag dat op 0. Volgens het CBS ligt het consumentenvertrouwen met -2 wel boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-4). De hoogste stand werd in januari 2000 bereikt (36). Het dieptepunt in de jaren van de crisis, in maart 2013 (-41). Economisch klimaat en koopbereidheid Consumenten zijn ook pessimistischer over de economie. Daarom oordelen zij ook negatiever over de economie. De deelindicator Economisch klimaat daalde ten opzichte van de vorige maand van -1 naar -3. Ook de koopbereid verslechterde, zij het minder hard dan het cijfer over de economie. De deelindicator ging hier naar -1 tegen 0 in augustus. Het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden is iets negatiever. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen wat minder gunstig. Bron: CBS

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Omzet horeca mogelijk tien procent hoger dan in 2019

Analyse - Rien de Koning van More2market heeft drie scenario’s opgesteld van te verwachten ontwikkelingen in de Nederlandse horeca. De scenario’s zijn gebaseerd op de cijfers van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) en het CBS. De drie scenario’s laten in alle drie de gevallen een positief beeld zien.

Lees bericht


CBS ziet forse groei horeca in eerste kwartaal 2022

Analyse - De omzet in de horeca groeide in het eerste kwartaal van 2022 met 9,7 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dat komt vooral door versoepeling van de coronamaatregelen. Vergeleken met het eerste kwartaal vorig jaar lag de horecaomzet 92,2 procent hoger, maar ook dat werd veroorzaakt door een strenge lockdown in het eerste kwartaal 2021. De cijfers zijn afkomstig van het...

Lees bericht

CBS: Bijna een vijfde coronasteun naar horeca

Corona – Vanaf maart 2020 tot en met september 2021 hebben ondernemers circa 31 miljard euro aan steun gekregen ter compensatie voor loonkosten en vaste lasten tijdens de coronacrisis. De horeca ontving het grootste deel van dit bedrag: 19 procent. Dat meldt het CBS op basis van cijfers over steunmaatregelen voor bedrijven, gemaakt op verzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).

Lees bericht



Aantal volwassen rokers en overmatige drinkers gedaald in 2020

Marktanalyse - In 2020 gaf 20 procent van de volwassenen aan wel eens te roken, in 2019 was dit nog bijna 22 procent. Van de 18-plussers was 7 procent een overmatige drinker, een lichte daling ten opzichte van 2019. Het aandeel zware drinkers bleef gelijk, evenals het aandeel volwassenen met overgewicht en obesitas. Dit blijkt uit de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor 2020 van het CBS, in samenwerking met...

Lees bericht

CBS: Groei in horecazaken ondanks corona

Analyse - Ondanks de sterke terugval van de bedrijfsoprichtingen in de horeca in het tweede en derde kwartaal van 2020 steeg het aantal horecabedrijven vorig jaar met 5,2 procent, iets langzamer weliswaar dan in 2019 (6,2 procent), maar nog altijd aanzienlijk. Dit is waarschijnlijk niet los te zien van de coronasteun door de overheid en het daarmee samenhangende lage aantal bedrijfsopheffingen vanaf het tweede...

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid