Vier windturbines voorzien Heineken voor 40% in energie


Duurzaamheid - Vier windturbines, met een gezamenlijk vermogen van 12 megawatt, voorzien in maar liefst 40% van de elektriciteitsbehoefte van de Heineken brouwerij in Zoeterwoude. De windturbines werden vrijdag officieel in gebruik genomen. Het is in Nederland nog zeldzaam dat een bedrijf met windturbines op het eigen terrein direct gebruik kan maken van de duurzame energie die de windmolens opwekken. In de meeste gevallen komt de energie eerst op het net terecht en koopt de klant groene energie van een leverancier. Heineken Nederland zet met de windturbines een belangrijke stap in het realiseren van haar ambitie om in 2020 klimaatneutraal te brouwen. Willem de Jonge, Senior Director Supply Chain HNS en Vrumona: "Zeven jaar geleden zijn we gestart met het onderzoeken van de mogelijkheden van windenergie voor onze brouwerij in Zoeterwoude.  We zijn heel trots dat dankzij de goede samenwerking met DELTA, de gemeente Zoeterwoude en de Provincie Zuid Holland nu de windturbines de benodigde energie kunnen gaan leveren. Het blijft hier zeker niet bij, we blijven werken aan het verduurzamen van onze brouwerij en de gehele keten, want groen is meer dan alleen de kleur van onze flesjes." Naast het windpark op het brouwerijterrein in Zoeterwoude, maakt Heineken Nederland ook al gebruik van verschillende andere duurzame energiebronnen, zoals biogas uit de waterzuiveringsinstallaties in Zoeterwoude en 's-Hertogenbosch. In de brouwerij in Wijlre wordt gebruik gemaakt van een waterrad voor het winnen van groene elektriciteit. Op het dak van de brouwerij in 's-Hertogenbosch en alle distributiecentra liggen zonnepanelen waarmee onder meer de elektrische trucks worden voorzien van de benodigde stroom. Bron: Heineken

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Suiker Unie heet voortaan Cosun Beet Company

Naamswijziging – Na 54 jaar verandert Suiker Unie haar naam in Cosun Beet Company. De nieuwe bedrijfsnaam sluit beter aan bij de strategie die het bedrijf voorstaat, laat CEO Paul Mesters weten. Het bedrijf wil de focus leggen op een circulaire economie met de biet in de hoofdrol.

Lees bericht


Mondelēz op schema met duurzaamheidsdoelstelling 2025

Duurzaamheid – Mondelēz International zet enorme stappen in het realiseren van de doelstellingen om de productie en grondstoffen verder te verduurzamen en het assortiment aan te laten sluiten op meer verantwoord snacken. Het bedrijf ligt of op schema of voor op de doelstellingen, maar loopt in ieder geval op schema voor ambitieuze doelstellingen voor 2025.

Lees bericht

‘Maaltijdbox-kokers verspillen 21% minder voedsel’

Duurzaamheid – Huishoudens die gebruik maken van een maaltijdbox verspillen 21% minder voedsel, dan wanneer zelf de boodschappen worden gedaan in een supermarkt. Dit cijfer weegt daarom mee in het duurzaamheidsrapport van maaltijdbezorger HelloFresh. Net als de elektrische bezorging in de binnenring van Amsterdam.

Lees bericht


‘Duurzaamheid niet bepalend bij keuze eventlocatie’

Onderzoek – Bij de keuze van een evenementlocatie blijkt duurzaamheid onderaan het prioriteitenlijstje te staan. Als de keuze echter eenmaal is gemaakt dan is een duurzaam aanbod wel belangrijk. Dat meldt Theater Amsterdam naar aanleiding van een onderzoek onder B2B eventmanagers naar de rol die duurzaamheid speelt bij het kiezen van een evenementenlocatie.

Lees bericht

Initiatief ‘Help de Horeca’ ondersteunt horecaondernemers

Ondersteuning - Met ‘Help de Horeca’, een nieuw initiatief, ondersteunt Koninklijke Horeca Nederland samen met een aantal horecapartners de Nederlandse horecaondernemers in deze moeilijke periode. Mensen kunnen een waardebon kopen, die later is te verzilveren, maar waardoor ondernemers toch inkomsten krijgen. Bedoeling van de waardebon is dat later iedereen weer volop kan genieten van het eigen favoriete restaurant of café.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid