Vijfde Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel van start


Nationale Week zonder Vlees en Zuivel trekt recordaantal van 80 partners

Actieweek – Maandag 7 maart gaat de vijfde editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel van start. De campagne heeft dit jaar voor het eerst de toevoeging ‘& Zuivel’. De campagneweek moet de mensen bewust maken dat het eten van minder vlees en zuivel een positieve impact heeft op het milieu, maar ook gewoon lekker is. De campagne wordt gesteund door tachtig partijen uit uiteenlopende sectoren.

Tachtig deelnemers voor de vijfde editie is een recordaantal. Naast vele deelnemers, supermarkten en producenten, sluiten ook scholen, pompstations, studentenverenigingen en ministeries zich aan bij het initiatief, zo laat de organisatie weten. De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel roept Nederland op om van 7 tot en met 13 maart het vlees te laten staan en dit jaar ook zuivel. Naast vlees heeft zuivel namelijk ook een belastend effect op het klimaat, volgens de organisatie. De stichting achter de campagne wil Nederland laten zien hoe makkelijk en lekker het is om vegetarisch en plantaardig te eten. Dit blijkt ook echt te werken, volgens de organisatie, want 8 op de 10 deelnemers aan de editie van vorig jaar heeft sindsdien minder of geen vlees meer gegeten. Volgens cijfers van de stichting bespaart een volwassene in een week tijd door geen vlees en zuivel te eten zo’n 150 liter water en 121 km autorijden aan CO2-uitstoot.

Initiatieven die organisaties, bedrijven en merken dit jaar inzetten om mensen bewust te maken van het consumeren van geen vlees en zuivel:

- Kortingsactie bij alle grote supermarkten op nieuwe, vegetarische en plantaardige producten.

- HAK slaat de handen ineen met HelloFresh en biedt ruim 16.000 huishoudens een extra (plant)aardigheidje in de HelloFresh boxen.

- Violife deelt tijdens de week meer dan 25.000 plantaardige tosti’s uit in kaasstad Gouda en informeert Nederland over hun kaasconsumptie middels een online test en gratis receptenboekje.

- Young Impact roept alle jongeren op om één week plantaardig te eten, om hen bewust te maken van hun eigen invloed op het klimaatprobleem. Partner Vivera helpt daarbij door met een foodtruck langs deelnemende scholen te gaan en een grote plantaardige lunch te verzorgen.

- Daarnaast laat Vivera, samen met influencers, Volendam kennismaken met hun nieuwe plantaardige zalmfilet.

- Garden Gourmet is nu ook te bestellen bij Gorillas. Gedurende de week kan je bij de bestelling een gratis vega receptenboekje toevoegen.

- TotalEnergies verkoopt tijdens de week al haar vegetarische baguettes, bijvoorbeeld de chili sin carne, voor €3,50. Alle vegetarische snacks worden voor slechts €1,- verkocht.

- Meatless Farm is tijdens de Week Zonder Vlees & Zuivel voor €1,- te koop bij o.a. Jumbo en Dirk via hun cashback actie.Bij aankoop van een warme maaltijd met plantaardige balletjes van IKEA, kan je als IKEA Family lid een hele zak plantaardige balletjes halen voor €1,- bij de Zweedse delicatessen, op vertoon van de restaurantbon.

- LikeMeat gaat de samenwerking aan met een online sportsupermarkt. Samen lanceren zij tijdens de week een selectie aan vegan maaltijden.

- WildWestLand introduceerde afgelopen week twee nieuwe producten bij de Albert Heijn, als onderdeel van de campagne ‘Annie Aus Holland’.

- Tijdens de week tourt The Dutch Weed Burger met een foodtruck door het land om burgers uit te delen en in gesprek te gaan met politiek en consument. De truck gaat langs Haarlem, Den Haag, Utrecht en Amsterdam.

- Oumph! lanceert ‘Vegan zoekt carnivoor’ campagne met welbekende ‘gezocht’ posters als inspiratiebron. Deze posters hangen in grote steden door heel Nederland. Het doel? Dat vegans carnivoren in hun omgeving laten ontdekken hoe lekker en makkelijk vega(n) eten kan zijn.

Verdere deelname

Daarnaast doen veel bedrijfskantines en individuele foodservicebedrijven mee aan de Week Zonder Vlees & Zuivel. Zo doen onder andere drie ministeries mee aan het initiatief, promoten acht studentenverenigingen de campagne bij hun leden, en stimuleren 13 cateraars om vaker voor vegetarisch en plantaardig te kiezen.

Liveshow

Ter gelegenheid van de jubileumeditie van de week is er vanaf dinsdag 8 maart een vooraf opgenomen show online te bekijken waarin host Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, in gesprek gaat met verschillende experts. Bij Boerdam aan tafel zit onder andere wereldkampioen roeister en veganist Janneke van der Meulen. Ondertussen bereiden sterrenchefs Erwin Oudijk en Friso van Amerongen vanuit restaurant Wils een plantaardig gerecht.

Bron: NWZV/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Royal Swinkels introduceert biologisch gebrouwen FreeBrew

Introductie - Royal Swinkels introduceert een caloriearme craft soda op basis van mout. FreeBrew is gemaakt van biologische ingrediënten en mouten van gerst, haver, tarwe en spelt. De alcoholvrije dorstlesser doorloopt hetzelfde brouwproces als bier, zonder dat er alcohol wordt gevormd, en komt in de smaken bloedsinaasappel, citroen en framboos.

Lees bericht


Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht

Jumbo Supermarkten stopt met de vers vleespromoties

Supermarkten - Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Het gaat om de vers vleespromoties , niet die van vleeswaren.

Lees bericht

Duurzame inkoop realiseer je stap voor stap

Bijeenkomst - Hoe kom je tot een meer duurzame inkoop en hoe overtuig je de eigen organisatie van het belang van een inkoop met minder milieu-impact. Die vragen stonden centraal bij een bijeenkomst maandag van Greendish en BrightGreen in het Beatrixgebouw in Utrecht. Als een ding duidelijk werd tijdens de bijeenkomt, was het wel dat grote stappen niet per definitie...

Lees bericht


Leev wil vaart maken met verduurzaming

Verduurzamen - Het biologische merk Leev heeft zichzelf ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen gesteld. Het merk dat voedzame alternatieven voor ontbijt, lunch en tussendoortjes levert, is sinds begin dit jaar klimaatneutraal in haar eigen operatie. Leev streeft nu naar 35% reductie in haar zogenaamde Scope 3 emissies in 2030. Tevens is het bezig met het behalen van het B Corp certificaat.

Lees bericht

Cafetariaformule Kwalitaria ziet vega aandeel groeien

Formulenieuws – De vraag naar vegetarisch groeit nog steeds, merkt ook Kwalitaria. En daarmee groeit ook het aanbod van de cafetariaformule. De ruim 135 vestigingen hebben een steeds uitgebreider vega assortiment met onder andere burgers, snacks en friet specials.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid