Vijfde Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel van start

Actieweek – Maandag 7 maart gaat de vijfde editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel van start. De campagne heeft dit jaar voor het eerst de toevoeging ‘& Zuivel’. De campagneweek moet de mensen bewust maken dat het eten van minder vlees en zuivel een positieve impact heeft op het milieu, maar ook gewoon lekker is. De campagne wordt gesteund door tachtig partijen uit uiteenlopende sectoren.
Tachtig deelnemers voor de vijfde editie is een recordaantal. Naast vele deelnemers, supermarkten en producenten, sluiten ook scholen, pompstations, studentenverenigingen en ministeries zich aan bij het initiatief, zo laat de organisatie weten. De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel roept Nederland op om van 7 tot en met 13 maart het vlees te laten staan en dit jaar ook zuivel. Naast vlees heeft zuivel namelijk ook een belastend effect op het klimaat, volgens de organisatie. De stichting achter de campagne wil Nederland laten zien hoe makkelijk en lekker het is om vegetarisch en plantaardig te eten. Dit blijkt ook echt te werken, volgens de organisatie, want 8 op de 10 deelnemers aan de editie van vorig jaar heeft sindsdien minder of geen vlees meer gegeten. Volgens cijfers van de stichting bespaart een volwassene in een week tijd door geen vlees en zuivel te eten zo’n 150 liter water en 121 km autorijden aan CO2-uitstoot.
Initiatieven die organisaties, bedrijven en merken dit jaar inzetten om mensen bewust te maken van het consumeren van geen vlees en zuivel:
- Kortingsactie bij alle grote supermarkten op nieuwe, vegetarische en plantaardige producten.
- HAK slaat de handen ineen met HelloFresh en biedt ruim 16.000 huishoudens een extra (plant)aardigheidje in de HelloFresh boxen.
- Violife deelt tijdens de week meer dan 25.000 plantaardige tosti’s uit in kaasstad Gouda en informeert Nederland over hun kaasconsumptie middels een online test en gratis receptenboekje.
- Young Impact roept alle jongeren op om één week plantaardig te eten, om hen bewust te maken van hun eigen invloed op het klimaatprobleem. Partner Vivera helpt daarbij door met een foodtruck langs deelnemende scholen te gaan en een grote plantaardige lunch te verzorgen.
- Daarnaast laat Vivera, samen met influencers, Volendam kennismaken met hun nieuwe plantaardige zalmfilet.
- Garden Gourmet is nu ook te bestellen bij Gorillas. Gedurende de week kan je bij de bestelling een gratis vega receptenboekje toevoegen.
- TotalEnergies verkoopt tijdens de week al haar vegetarische baguettes, bijvoorbeeld de chili sin carne, voor €3,50. Alle vegetarische snacks worden voor slechts €1,- verkocht.
- Meatless Farm is tijdens de Week Zonder Vlees & Zuivel voor €1,- te koop bij o.a. Jumbo en Dirk via hun cashback actie.Bij aankoop van een warme maaltijd met plantaardige balletjes van IKEA, kan je als IKEA Family lid een hele zak plantaardige balletjes halen voor €1,- bij de Zweedse delicatessen, op vertoon van de restaurantbon.
- LikeMeat gaat de samenwerking aan met een online sportsupermarkt. Samen lanceren zij tijdens de week een selectie aan vegan maaltijden.
- WildWestLand introduceerde afgelopen week twee nieuwe producten bij de Albert Heijn, als onderdeel van de campagne ‘Annie Aus Holland’.
- Tijdens de week tourt The Dutch Weed Burger met een foodtruck door het land om burgers uit te delen en in gesprek te gaan met politiek en consument. De truck gaat langs Haarlem, Den Haag, Utrecht en Amsterdam.
- Oumph! lanceert ‘Vegan zoekt carnivoor’ campagne met welbekende ‘gezocht’ posters als inspiratiebron. Deze posters hangen in grote steden door heel Nederland. Het doel? Dat vegans carnivoren in hun omgeving laten ontdekken hoe lekker en makkelijk vega(n) eten kan zijn.
Verdere deelname
Daarnaast doen veel bedrijfskantines en individuele foodservicebedrijven mee aan de Week Zonder Vlees & Zuivel. Zo doen onder andere drie ministeries mee aan het initiatief, promoten acht studentenverenigingen de campagne bij hun leden, en stimuleren 13 cateraars om vaker voor vegetarisch en plantaardig te kiezen.
Liveshow
Ter gelegenheid van de jubileumeditie van de week is er vanaf dinsdag 8 maart een vooraf opgenomen show online te bekijken waarin host Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, in gesprek gaat met verschillende experts. Bij Boerdam aan tafel zit onder andere wereldkampioen roeister en veganist Janneke van der Meulen. Ondertussen bereiden sterrenchefs Erwin Oudijk en Friso van Amerongen vanuit restaurant Wils een plantaardig gerecht.
Bron: NWZV/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Frikandel meest bestelde product op Nieuwjaarsdag
Analyse – Traditioneel maakt Thuisbezorgd aan het einde van het jaar een overzicht van de meest populaire bestelde gerechten. Dit jaar is het overzicht uitgebreider en biedt de analyse van de bestellingen een aardige inzage in het consumptiegedrag van de Nederlander bij bestellingen. Een overzicht van de Nederlandse trek in frikandel speciaal op nieuwjaarsdag en de grootste zoetekauw van Nederland, tot...
Lees berichtIsabel Boerdam onderscheiden met Jaap Lagerweij Young Talent Award
Verkiezing - Isabel Boerdam van Green Food Lab (en initiatiefneemster van De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel) is op het Nationaal Food Congres in het Scheveningse Kurhaus onderscheiden met de Jaap Lagerweij Young Talent Award. De Jaap Lagerweij Young Talent Award is een initiatief van het Nationaal Food Congres.
Lees berichtMcDonald’s en Old Amsterdam vinden elkaar opnieuw
Formulenieuws - McDonald’s en Old Amsterdam hebben elkaar gevonden in de samenstelling van twee feestelijke burgers, namelijk de Homestyle Crispy Chicken met Old Amsterdam, die ook in een veggie-variant komt. McDonald’s en Old Amsterdam slaan voor de achtste keer de handen ineen.
Lees berichtBelgische editie van ‘Nederlandse Week Zonder Vlees’ van start
Actie - Stichting Nationale Week Zonder Vlees van Isabel Boerdam start maandag de eerste ‘Week Zonder Vlees-campagne’ in België. België is het eerste land waar de in Nederland campagne naartoe gaat als onderdeel van haar Europese uitrol. Gesteund door de Europese Unie gaat de Week Zonder Vlees de komende jaren naar Denemarken (2024), Duitsland (2024), Spanje (2025) en Oostenrijk (2026). De ambitie is om...
Lees berichtChef Estée Strooker zet rode biet centraal in pop-up Bar Bietstro
Pop-up – Chef Estée Strooker, bekend van o.a. 24Kitchen en groot fan van lokale groenten, zet twee dagen lang de rode biet centraal in haar pop-uprestaurant Bar Bietstro. Met haar initiatief wil zij laten zien dat de rode biet niet alleen smaakvol is, maar dat er ook veel mee is te doen.
Lees berichtOldtimers lanceert drie suikervrije smaken
Introductie - Het merk Oldtimers, geproduceerd in het Friese dorp Jirnsum, lanceert drie nieuwe suikervrije smaken; van Zoete Bolletjes en Zoute Puntjes tot aan de gecoate Zoethout Rotsjes. De suikervrije producten van Oldtimers zijn ook volledig vegan.
Lees bericht