Vijfde Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel van start


Nationale Week zonder Vlees en Zuivel trekt recordaantal van 80 partners

Actieweek – Maandag 7 maart gaat de vijfde editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel van start. De campagne heeft dit jaar voor het eerst de toevoeging ‘& Zuivel’. De campagneweek moet de mensen bewust maken dat het eten van minder vlees en zuivel een positieve impact heeft op het milieu, maar ook gewoon lekker is. De campagne wordt gesteund door tachtig partijen uit uiteenlopende sectoren.

Tachtig deelnemers voor de vijfde editie is een recordaantal. Naast vele deelnemers, supermarkten en producenten, sluiten ook scholen, pompstations, studentenverenigingen en ministeries zich aan bij het initiatief, zo laat de organisatie weten. De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel roept Nederland op om van 7 tot en met 13 maart het vlees te laten staan en dit jaar ook zuivel. Naast vlees heeft zuivel namelijk ook een belastend effect op het klimaat, volgens de organisatie. De stichting achter de campagne wil Nederland laten zien hoe makkelijk en lekker het is om vegetarisch en plantaardig te eten. Dit blijkt ook echt te werken, volgens de organisatie, want 8 op de 10 deelnemers aan de editie van vorig jaar heeft sindsdien minder of geen vlees meer gegeten. Volgens cijfers van de stichting bespaart een volwassene in een week tijd door geen vlees en zuivel te eten zo’n 150 liter water en 121 km autorijden aan CO2-uitstoot.

Initiatieven die organisaties, bedrijven en merken dit jaar inzetten om mensen bewust te maken van het consumeren van geen vlees en zuivel:

- Kortingsactie bij alle grote supermarkten op nieuwe, vegetarische en plantaardige producten.

- HAK slaat de handen ineen met HelloFresh en biedt ruim 16.000 huishoudens een extra (plant)aardigheidje in de HelloFresh boxen.

- Violife deelt tijdens de week meer dan 25.000 plantaardige tosti’s uit in kaasstad Gouda en informeert Nederland over hun kaasconsumptie middels een online test en gratis receptenboekje.

- Young Impact roept alle jongeren op om één week plantaardig te eten, om hen bewust te maken van hun eigen invloed op het klimaatprobleem. Partner Vivera helpt daarbij door met een foodtruck langs deelnemende scholen te gaan en een grote plantaardige lunch te verzorgen.

- Daarnaast laat Vivera, samen met influencers, Volendam kennismaken met hun nieuwe plantaardige zalmfilet.

- Garden Gourmet is nu ook te bestellen bij Gorillas. Gedurende de week kan je bij de bestelling een gratis vega receptenboekje toevoegen.

- TotalEnergies verkoopt tijdens de week al haar vegetarische baguettes, bijvoorbeeld de chili sin carne, voor €3,50. Alle vegetarische snacks worden voor slechts €1,- verkocht.

- Meatless Farm is tijdens de Week Zonder Vlees & Zuivel voor €1,- te koop bij o.a. Jumbo en Dirk via hun cashback actie.Bij aankoop van een warme maaltijd met plantaardige balletjes van IKEA, kan je als IKEA Family lid een hele zak plantaardige balletjes halen voor €1,- bij de Zweedse delicatessen, op vertoon van de restaurantbon.

- LikeMeat gaat de samenwerking aan met een online sportsupermarkt. Samen lanceren zij tijdens de week een selectie aan vegan maaltijden.

- WildWestLand introduceerde afgelopen week twee nieuwe producten bij de Albert Heijn, als onderdeel van de campagne ‘Annie Aus Holland’.

- Tijdens de week tourt The Dutch Weed Burger met een foodtruck door het land om burgers uit te delen en in gesprek te gaan met politiek en consument. De truck gaat langs Haarlem, Den Haag, Utrecht en Amsterdam.

- Oumph! lanceert ‘Vegan zoekt carnivoor’ campagne met welbekende ‘gezocht’ posters als inspiratiebron. Deze posters hangen in grote steden door heel Nederland. Het doel? Dat vegans carnivoren in hun omgeving laten ontdekken hoe lekker en makkelijk vega(n) eten kan zijn.

Verdere deelname

Daarnaast doen veel bedrijfskantines en individuele foodservicebedrijven mee aan de Week Zonder Vlees & Zuivel. Zo doen onder andere drie ministeries mee aan het initiatief, promoten acht studentenverenigingen de campagne bij hun leden, en stimuleren 13 cateraars om vaker voor vegetarisch en plantaardig te kiezen.

Liveshow

Ter gelegenheid van de jubileumeditie van de week is er vanaf dinsdag 8 maart een vooraf opgenomen show online te bekijken waarin host Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, in gesprek gaat met verschillende experts. Bij Boerdam aan tafel zit onder andere wereldkampioen roeister en veganist Janneke van der Meulen. Ondertussen bereiden sterrenchefs Erwin Oudijk en Friso van Amerongen vanuit restaurant Wils een plantaardig gerecht.

Bron: NWZV/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Burgers’ Zoo opent in Arnhem vernieuwd Bush Restaurant

Dierentuin - Burgers’ Zoo in Arnhem heeft een nieuw Bush Restaurant geopend. Aziatisch streetfood is de inspiratie voor het restaurant dat de kleuren en sfeer van het tropisch regenwoud toont. Overdag is het Bush Restaurant open voor regulier dagbezoek en in de avonduren voor zakelijke borrels en diners.

Lees bericht


TU Delft tevreden over volledig vegetarisch CIRFOOD-restaurant

Interview - Andy van den Dobbelsteen is hoogleraar Climate Design & Sustainability aan de TU Delft. Niet direct iemand die je aan een cateringconcept koppelt. Toch is hij een van de initiatiefnemers achter het volledig vegetarische restaurant dat sinds een half jaar door CIRFOOD op het universiteitsterrein wordt geëxploiteerd. Het restaurant is inmiddels zo’n succes dat het er niet...

Lees bericht

Nationale Week Zonder Vlees-campagne krijgt Europees vervolg

Campagne – De Nationale Week Zonder Vlees, het initiatief dat Nederland al vijf jaar inspireert minder vlees te eten, krijgt vanaf 2023 een Europees tintje. Dankzij het Europese subsidieprogramma ‘Horizon Action Grant’ kan de campagne uitgebreid worden naar het buitenland. Het eerste land is België, waar de week in oktober 2023 wordt gehouden. Daarna volgen andere Europese landen.

Lees bericht

YB lanceert Pro-assortiment voor de foodservicemarkt

Introductie – YB heeft een Pro-assortiment ontwikkeld voor foodservicebedrijven die hun aanbod willen switchen naar plantaardig. In de afgelopen twee jaar heeft het bedrijf in de eigen ‘Barns’ gewerkt aan een assortiment dat het mogelijk maakt voor bedrijven één-op-één over te schakelen, aldus YB.

Lees bericht


SLA wil landelijk uitbreiden en zoekt groeigeld

Formulenieuws – Het fast casual concept SLA zoekt groeikapitaal voor haar landelijke uitbreiding en wil op die manier samen met klanten, collega’s, leveranciers en investeerders bijdragen aan het versnellen van de transitie naar plant-focused eten. Ruim 600 duizend euro is inmiddels toegezegd. Het bedrijf verdubbelde afgelopen twee jaar naar een omzet van 6 miljoen euro.

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid