Vijfde Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel van start
Actieweek – Maandag 7 maart gaat de vijfde editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel van start. De campagne heeft dit jaar voor het eerst de toevoeging ‘& Zuivel’. De campagneweek moet de mensen bewust maken dat het eten van minder vlees en zuivel een positieve impact heeft op het milieu, maar ook gewoon lekker is. De campagne wordt gesteund door tachtig partijen uit uiteenlopende sectoren.
Tachtig deelnemers voor de vijfde editie is een recordaantal. Naast vele deelnemers, supermarkten en producenten, sluiten ook scholen, pompstations, studentenverenigingen en ministeries zich aan bij het initiatief, zo laat de organisatie weten. De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel roept Nederland op om van 7 tot en met 13 maart het vlees te laten staan en dit jaar ook zuivel. Naast vlees heeft zuivel namelijk ook een belastend effect op het klimaat, volgens de organisatie. De stichting achter de campagne wil Nederland laten zien hoe makkelijk en lekker het is om vegetarisch en plantaardig te eten. Dit blijkt ook echt te werken, volgens de organisatie, want 8 op de 10 deelnemers aan de editie van vorig jaar heeft sindsdien minder of geen vlees meer gegeten. Volgens cijfers van de stichting bespaart een volwassene in een week tijd door geen vlees en zuivel te eten zo’n 150 liter water en 121 km autorijden aan CO2-uitstoot.
Initiatieven die organisaties, bedrijven en merken dit jaar inzetten om mensen bewust te maken van het consumeren van geen vlees en zuivel:
- Kortingsactie bij alle grote supermarkten op nieuwe, vegetarische en plantaardige producten.
- HAK slaat de handen ineen met HelloFresh en biedt ruim 16.000 huishoudens een extra (plant)aardigheidje in de HelloFresh boxen.
- Violife deelt tijdens de week meer dan 25.000 plantaardige tosti’s uit in kaasstad Gouda en informeert Nederland over hun kaasconsumptie middels een online test en gratis receptenboekje.
- Young Impact roept alle jongeren op om één week plantaardig te eten, om hen bewust te maken van hun eigen invloed op het klimaatprobleem. Partner Vivera helpt daarbij door met een foodtruck langs deelnemende scholen te gaan en een grote plantaardige lunch te verzorgen.
- Daarnaast laat Vivera, samen met influencers, Volendam kennismaken met hun nieuwe plantaardige zalmfilet.
- Garden Gourmet is nu ook te bestellen bij Gorillas. Gedurende de week kan je bij de bestelling een gratis vega receptenboekje toevoegen.
- TotalEnergies verkoopt tijdens de week al haar vegetarische baguettes, bijvoorbeeld de chili sin carne, voor €3,50. Alle vegetarische snacks worden voor slechts €1,- verkocht.
- Meatless Farm is tijdens de Week Zonder Vlees & Zuivel voor €1,- te koop bij o.a. Jumbo en Dirk via hun cashback actie.Bij aankoop van een warme maaltijd met plantaardige balletjes van IKEA, kan je als IKEA Family lid een hele zak plantaardige balletjes halen voor €1,- bij de Zweedse delicatessen, op vertoon van de restaurantbon.
- LikeMeat gaat de samenwerking aan met een online sportsupermarkt. Samen lanceren zij tijdens de week een selectie aan vegan maaltijden.
- WildWestLand introduceerde afgelopen week twee nieuwe producten bij de Albert Heijn, als onderdeel van de campagne ‘Annie Aus Holland’.
- Tijdens de week tourt The Dutch Weed Burger met een foodtruck door het land om burgers uit te delen en in gesprek te gaan met politiek en consument. De truck gaat langs Haarlem, Den Haag, Utrecht en Amsterdam.
- Oumph! lanceert ‘Vegan zoekt carnivoor’ campagne met welbekende ‘gezocht’ posters als inspiratiebron. Deze posters hangen in grote steden door heel Nederland. Het doel? Dat vegans carnivoren in hun omgeving laten ontdekken hoe lekker en makkelijk vega(n) eten kan zijn.
Verdere deelname
Daarnaast doen veel bedrijfskantines en individuele foodservicebedrijven mee aan de Week Zonder Vlees & Zuivel. Zo doen onder andere drie ministeries mee aan het initiatief, promoten acht studentenverenigingen de campagne bij hun leden, en stimuleren 13 cateraars om vaker voor vegetarisch en plantaardig te kiezen.
Liveshow
Ter gelegenheid van de jubileumeditie van de week is er vanaf dinsdag 8 maart een vooraf opgenomen show online te bekijken waarin host Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, in gesprek gaat met verschillende experts. Bij Boerdam aan tafel zit onder andere wereldkampioen roeister en veganist Janneke van der Meulen. Ondertussen bereiden sterrenchefs Erwin Oudijk en Friso van Amerongen vanuit restaurant Wils een plantaardig gerecht.
Bron: NWZV/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Efteling zet meer in op duurzaamheid en plantaardig
Leisure – Attractiepark De Efteling zet meer in op duurzaamheid en gaat meer plantaardige producten aanbieden. Zowel op het park als in de hotels en de resorts zijn de komende maanden vaker vegetarische opties te zien. Dat meldt website Loopings.
Lees berichtEazie opent geheel vernieuwde vestiging in Dordrecht
Formulenieuws – Eazie heeft onlangs een vestiging nieuw heropend. The asian good food bar, zoals de formule wordt genoemd, wil de komende drie jaar groeien naar 50 vestigingen in Nederland. Voor dit jaar staan nog meerdere openingen in de planning, zo laat de franchisegever weten.
Lees berichtAppetijt onderdeel van Meinders Catering
Overname – Vanaf 1 september wordt Appetijt Natuurvoeding & Gezondheid onderdeel van Meinders Catering. Dat laat het cateringbedrijf in Badhoevedorp weten.
Lees berichtGarden Gourmet komt met plantaardige witvis
Introductie - Garden Gourmet introduceert deze week zijn plantaardige alternatief voor witvis op de Nederlandse markt. Het plantaardige merk introduceert ‘Marine-Style Crispy Filet’ en ‘Marine-Style Crispy Nuggets’ en breidt hiermee zijn portfolio van plantaardige producten uit.
Lees berichtBoermarke lanceert ‘Vairy’ en start in foodservice
Introductie - Na een succesvolle start in supermarkten introduceert Boermarke nu het volledige plantaardige assortiment in de foodservicesector, onder de naam ‘Vairy’. Boermarke verkoopt plantaardige kaas, yoghurt en ijs bij supermarkten in 24 Europese landen. Nu komen daar bedrijven uit de foodservicebranche bij.
Lees berichtBij achttien festivals is het menu volledig vegetarisch
Festivals – Bij achttien grote festivals kunnen de bezoekers dit jaar volledig vegetarisch eten, laat Wakker Dier weten. De organisatie vraagt de festivals meer vegetarisch aan te bieden, om enerzijds de consument kennis te laten maken met vegetarisch eten en anderzijds de milieu-impact van festivals te verkleinen.
Lees bericht