Visie CIRFOOD gaat uit van gezonde voeding voor iedereen


Fred Hegt, operationeel directeur CIRFOOD: "Eten is onze ware passie en het mediterrane dieet is ons kompas voor een gezonde levensstijl" / Foto bij: Ashkan Mortezapour Photography

Catering - Sinds CIRFOOD in 2016 de Nederlandse markt betrad, zijn de medewerkers op steeds meer locaties eerlijke, duurzame en verse gerechten gaan bereiden. Hierbij houden ze vast aan de bedrijfsvisie dat iedereen recht heeft op goede voeding. De cateraar heeft al een groot marktaandeel in het (hoger) onderwijs en krijgt ook in het B&I-segment steeds meer voet aan de grond.

Met het opengaan van de hogescholen en universiteiten kan CIRFOOD weer doen wat het wil doen: goede catering verzorgen met kwalitatieve, lokale en gezonde producten. Want het bedrijf wil verder gaan dan de reguliere cateraars. CIRFOOD heeft de ambitie om duurzaamheid op allerlei terreinen zeer serieus te nemen en in te vullen. We spreken erover met Fred Hegt, operationeel directeur in het moderne kantoorpand van CIRFOOD in Hoofddorp. “Tijdens de coronaperiode heeft CIRFOOD zich gericht op de relatie met onze opdrachtgevers”, zegt Hegt. “Die heeft bij ons altijd centraal gestaan en niet corona. We houden ons vooral bezig met de toekomst en de ambities van ons bedrijf. Zo hebben we de backofficesystemen vernieuwd, zijn er nieuwe food formats ontwikkeld en geïmplementeerd en is onze duurzaamheidsstrategie opgesteld in samenwerking met Nexio Projects.” Duurzaamheid is een van de thema’s waar CIRFOOD in deze periode zijn pijlen op heeft gericht. Hegt: “We werken altijd al milieubewust, maar om tot een formele duurzaamheidsstrategie te komen met een bijbehorend plan van aanpak, zijn we een partnerschap aangegaan met Nexio Projects. Dit adviesbureau heeft eerst een grondige scan uitgevoerd op onze huidige bedrijfsvoering. Hierbij behaalden we het brons-certificaat van Ecovadis in 2020 en zilver in 2021, en streven we naar goud in 2022. Samen met Nexio hebben we een vervolgtraject uitgezet om van daaruit door te werken naar goud. In het kader daarvan gaan we bijvoorbeeld aan de slag met een 360 graden duurzaamheid-scan welke we bij opdrachtgevers kunnen toepassen.”

Food 

CIRFOOD gelooft dat iedereen recht heeft op goede voeding. Het gaat over traditie, innovatie, gezondheid en welzijn, ethiek en verantwoordelijkheid. Hegt: “Eten is onze ware passie en het mediterrane dieet is ons kompas voor een gezonde levensstijl. Door bewuste consumptie te bevorderen, voeden we de toekomst van mens en organisaties. We stimuleren onze gasten om bewust en onbewust betere keuzes te maken, zowel voor henzelf als voor het milieu. We zetten in op goed en gezond eten. Zo is het assortiment opgebouwd met veel lokale- en seizoensproducten, serveren we verrassende smaaksensaties en stimuleren we de bewustwording ook via onze vernieuwde instore communicatie.”

Planet

CIRFOOD heeft als kernwaarden food, culture en people. Volgens Hegt mag daar het woord planet aan worden toegevoegd, want uiteindelijk is dat wel de kern waar het allemaal om gaat: de toekomst voeden. “Met deze gedachten hebben we samen met de Technische Universiteit van Delft het eerste honderd procent vegetarische universiteitsrestaurant geopend waarbij deze visie nog meer tot uiting komt. Als cateraar weten we dat we met voeding impact maken op het milieu en stimuleren daarom een plantaardig en vegetarisch assortiment. Voor een van onze universiteiten zijn we momenteel bezig met het ontwikkelen van een honderd procent vegan concept.” Maar naast deze food formats, zoekt het bedrijf ook duurzame alternatieven en samenwerkingen. “Of het nu gaat om de eiwittransitie, het gebruik van wegwerpverpakkingen of voedselverspilling, al die aspecten moet je tegenwoordig meenemen als educatiecateraar”, aldus Hegt. “Zo werken we samen met de Orbisk-Zero Food Waste als het gaat om het tegengaan van voedselverspilling. We werken met het systeem Billie Cup als alternatief voor koffiebekers en zijn nu een pilot aan het opstarten met Swapbox als alternatief voor disposables. Zo zijn we op alle fronten bezig om in 2030 CO2 neutraal te kunnen ondernemen.”

Foodcultuurversterker

Meerwaarde bieden aan de klant, is wat CIRFOOD wil vanuit de nieuwe bedrijfsfilosofie. Hegt noemt dat proces ‘proberen de kleur aan te nemen van de klant’. “We willen cultuurversterkend zijn voor de klant. Dat is onze benadering. Wij kiezen er niet voor om een serie eigen merken bij opdracht binnen te brengen, maar hebben verschillende food formats ontwikkeld voor onze bestaande en toekomstige opdrachtgevers. In overleg met de opdrachtgever bekijken we welk format bij hen past en indien nodig maken we een format op maat.” Hegt wil met CIRFOOD een recht-door-zee-benadering richting de opdrachtgevers. “Werken vanuit een duidelijk partnership, zonder traditionele klant leverancier relatie.” De medewerkers, de Cirfoodies zoals ze genoemd worden, zijn het kloppend hart van de organisatie en de ambassadeurs. Hegt: “We nemen onze mensen mee van a tot z. Vanaf het moment van gunning nemen we de medewerkers mee in de werkwijze en visie van CIRFOOD. Gedurende het implementatieproces van nieuwe opdrachtgevers ben ik zelf nauw betrokken om twee redenen. Allereerst om te zien of hetgeen we hebben beloofd ook wordt uitgevoerd en ten tweede om de klant goed te begrijpen en zodoende de gehele contractperiode de juist service te kunnen verlenen. Gedurende dit proces heb ik contact met medewerkers en leidinggevende op de locaties, dit omdat wij een platte organisatie zijn met korte communicatielijnen. Uiteraard geldt dit niet alleen voor Cirfoodies, maar ook voor onze opdrachtgevers.”

CIRFOOD

De oorsprong van CIRFOOD gaat terug tot het einde van de jaren ‘50, toen in de Noord-Italiaanse stad Reggio Emilia een coöperatief restaurant werd opgericht voor werknemers van bedrijven uit de stad. In de jaren ‘70 gingen de drie coöperaties, allen actief in de catering, samen en werd CIRFOOD geboren. Gaandeweg heeft het bedrijf haar activiteiten uitgebreid en haar businessmodel versterkt. Door de jaren heen is de onderneming gestaag gegroeid en in de tweede helft van de jaren ‘90 werd zij marktleider in Italië binnen de schoolcateringbranche. In januari 2016 nam CIRFOOD in Nederland een familiecateraar over en is ook actief in België onder de naam Belgocatering by CIRFOOD.

(Dit artikel is eerder verschenen in de april uitgave van @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Foto's: Ashkan Mortezapour Photography

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Hutten winnaar in ‘categorie catering’ in MT500

Verkiezing - In de categorie Catering, schoonmaak, beveiliging en diverse zakelijke dienstverlening van de MT500 staat Hutten dit jaar op de eerste plek. Overall is het horeca- en cateringbedrijf terug te vinden op de elfde plaats. ‘Een fantastisch bericht voor onze organisatie en de branche’, aldus algemeen directeur Drees Peter van den Bosch van Hutten.

Lees bericht


Compass neemt familiebedrijf Maison van den Boer over

Overname – Internationaal cateringbedrijf  Compass Group meldt donderdag dat het een overeenkomst heeft voor overname van Koninklijke van den Boer Groep. Maison van den Boer is een toonaangevende Nederlandse cateraar in het Sport & Leisure segment. Compass Group versterkt hiermee haar positie als één van de grootste cateraars in Nederland.

Lees bericht

Gedetineerden kunnen bij Sodexo ook zelf koken

Catering – Sodexo gaat het eten en drinken verzorgen op vijf DJI-locaties in Noord Nederland. Het gaat om de Dienst Justitiële Inrichtingen in Almelo, Leeuwarden, Veenhuizen, Zwolle en ter Apel. Gedetineerden krijgen onder andere de mogelijkheid om zelf te koken met verse producten.

Lees bericht

Vitam en Fooditis gaan strijd aan tegen CO2 in catering

Verduurzamen – Facilitaire horecadienstverlener Vitam en foodservice-expert Fooditis werken samen om het eten in de Vitam-restaurants verder te verduurzamen. Met de CO2-Impact Tool, BrightGreen, wordt per ingrediënt het CO2-verbruik berekend en getoond op een dashboard zodat gekeken kan worden waar verdere verbetering mogelijk is.

Lees bericht



Vakbeurs euvend & coffeena 2022 gaat niet door

Vakbeurzen - De Internationale Vakbeurs voor Vending & Office Coffee Service die gepland staat voor 27 tot en met 29 oktober, euvend & coffeena 2022, gaat dit jaar niet door. De reden is dat de organisatie niet een volwaardige afspiegeling van de markt voor vending en koffie kan presenteren.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid