Vitam en Fooditis gaan strijd aan tegen CO2 in catering
Verduurzamen – Facilitaire horecadienstverlener Vitam en foodservice-expert Fooditis werken samen om het eten in de Vitam-restaurants verder te verduurzamen. Met de CO2-Impact Tool, BrightGreen, wordt per ingrediënt het CO2-verbruik berekend en getoond op een dashboard zodat gekeken kan worden waar verdere verbetering mogelijk is.
De methode helpt Vitam om de CO2-impact van gemiddeld tienduizenden gasten per dag terug te dringen. Ook geeft de tool inzicht in de voedingswaarden en de eiwitverdeling. Door aan te sturen op een groter aandeel plantaardig eiwit wordt de eiwittransitie aantoonbaar versneld. Ook dat draagt volgens beide partijen bij aan een CO2-vriendelijker assortiment.
De CO2-Impact Tool van Fooditis geeft cateraars, restaurants en chef-koks inzicht in hun CO2-impact. BrightGreen berekent de CO2-impact van de gebruikte ingrediënten. Vitam is een van de eerste cateraars die met de tool gaat werken. De cateraar krijgt hierdoor beter inzicht in de milieubelasting en de eiwitverdeling van het ingekochte assortiment. Wordt er meer lokaal, plantaardig en seizoensgebonden ingekocht, dan daalt de CO2-impact. Het dashboard laat dat zien. Maar de informatie kan ook ingezet worden voor de gasten. Met de informatie uit de tool helpt Vitam haar gasten beter bij het maken van duurzame keuzes en krijgen opdrachtgevers meer uitleg over overwegingen in het proces. Jørgen Vestjens, COO van Vitam, is blij met de ontwikkeling: “Wij willen onze gasten verleiden tot een gezonde levensstijl met lekker eten en drinken. Met respect voor mens, dier en milieu. Daar hoort ook bij dat we kritisch zijn op onze eigen impact.”
Overname
De Impact Tool is oorspronkelijk ontwikkeld door GiantLeaps. Fooditis neemt de tool per 1 juni 2022 over. Vitam maakt al sinds 2019 gebruik van de tool en is naast initiatiefnemer van de tool ook betrokken als investeerder. Managing director Jan van Hoof: “Inzicht in de CO2-voetafdruk van ingrediënten, recepturen en menu’s is de eerste stap naar klimaatvriendelijk ondernemen. Het laat zien waar de reductiemogelijkheden zijn en welke veranderingen de grootste impact hebben. Zo helpen wij cateraars, restaurants en zorginstellingen om een productportfolio op te stellen waarmee zij hun duurzame ambities kunnen waarmaken.”
Bron: Vitam/ @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
KLM gaat eigen cateringbedrijf onder de loep nemen
Catering - KLM gaat de eigen cateringactiviteiten onder de loep nemen en mogelijk afslanken. De beslissing maakt onderdeel uit van een stevig pakket aan maatregelen om de financiële en operationele prestaties van het luchtvaartbedrijf structureel te verbeteren. KLM behaalde in het derde kwartaal van dit jaar met 396 miljoen euro een lagere winst dan een jaar eerder.
Lees berichtISS wint ‘Beste out of home formule in At Work’
Verkiezing - ISS Facility Services is verkozen tot winnaar van “Beste out of home formule in At Work”. De prijs is voor de negende keer uitgereikt aan een cateraar door onderzoeksbureau YouGov.
Lees berichtAlbron neemt bedrijfscateraar Hutten over
Overname - Albron is voornemens om branchegenoot Hutten over te nemen. Beide bedrijven vullen elkaar goed aan en versterken elkaars posities. De overname moet nog worden voorgelegd aan de Autoriteit Consument en Markt.
Lees berichtHet Land van Vitam geeft de eerste oogst
Catering - In het voorjaar ging het Land van Vitam van start en inmiddels is de eerste oogst een feit. Het idee voor het Land van Vitam kwam in stand door Vitam en Schevichoven Groeit! en omvat een samenwerking tussen vier partijen. Het initiatief omvat regeneratieve landbouw, waarbij een bijdrage wordt aan bodemherstel en biodiversiteit, aan de CO2-reductie, koolstofvastlegging...
Lees berichtThe Mayo Sisters introduceren caloriearme chilisaus
Introductie - Na de lancering in maart dit jaar van de Sweet Mustard Culidressing bij schoolcateraar Catermaat, lanceert The Mayo Sisters nu haar tweede smaak. Het gaat om de Sweet Chili Culisauce met weinig suiker, zout en zonder vet.
Lees berichtHealth Food Wall haalt groeikapitaal op om uit te breiden
Foodwall - Het merk Health Food Wall haalt 600.000 euro aan nieuw kapitaal op om de locaties van de Foodwalls verder te laten groeien. Health Food Wall is actief sinds 2018 en maakt vooral de laatste jaren en sterke groei door binnen catering.
Lees bericht