Vitam test True Prices bij provincie Groningen

Catering – Cateraar Vitam is bij het provinciehuis in Groningen gestart met een test waarbij de echte prijs van een tweetal gerechten inzichtelijk worden gemaakt. Dit is de prijs die de gasten gewend zijn te betalen plús de milieukosten en sociale kosten. Deze zogenoemde meerkosten zijn berekend door samenwerkingspartner True Price.
De test is gestart op 15 mei. Het gaat in eerste instantie om een test van een aantal maanden, waarbij de provincie Groningen en cateraar Vitam willen bekijken wat het effect is op de bewustwording van de medewerkers bij de provincie.
Keuze
Bij de test hebben de gasten de keuze om de echte prijs te betalen, óf de reguliere prijs. De echte kosten van een product, waarbij rekening wordt gehouden met de gevolgen voor mens en natuur, worden over het algemeen niet getoond aan de consument, omdat die nooit direct aan een gerecht of product worden gekoppeld. True Price pleit er voor dat wel te doen. Kiezen de gasten er voor om de echte prijs te betalen, dan doneert Vitam de meerprijs aan Stichting Landschapsbeheer Groningen. Deze stichting richt zich op de duurzame ontwikkeling en het beheer van het cultuurlandschap in de provincie Groningen.
Echte prijs
Vitam meldt over de extra kosten: ‘De meerkosten die bij het berekenen van de echte prijs in kaart worden gebracht zijn opgesplitst in milieukosten en sociale kosten. De milieukosten zijn de kosten die betrekking hebben op de schadelijke gevolgen van het productieproces voor het milieu, zoals luchtvervuiling, verlies van biodiversiteit en schaarswatergebruik. De sociale kosten betreffen de kosten voor ongewenste arbeidsomstandigheden, zoals onderbetaling of kinderarbeid. Hoe hoger de meerkosten van een product zijn, hoe minder duurzaam het dus is – en hoe meer er wordt afgewenteld op andere mensen en toekomstige generaties’.
Versnellen
Producenten kunnen de werkelijke kosten vaak niet doorberekenen in hun prijzen. Daardoor is het moeilijker om investeringen te doen om het tempo van verduurzaming te versnellen. Vitam wil graag helpen het tempo te versnellen en hoopt samen met Provincie Groningen meer mensen bewust te maken van het bestaan van die meerkosten. Zodat er uiteindelijk meer bereidheid ontstaat om de echte prijs te betalen.
Bron: Vitam/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
50% minder voedselafval bij Vermaat in 2027 met Orbi’s
Voedselverspilling - Vermaat gaat op grote schaal de strijd aan tegen voedselverspilling. Onderdeel van die aanpak is de inzet van de technologie van Orbisk, de zogenaamde Orbi. De voedsel verspilling moet met deze slimme technologie in 2027 met 50% zijn teruggebracht.
Lees berichtMarkies nieuwe cateraar van Deltion College in Zwolle
Catering - Markies Catering is sinds begin september de nieuwe cateraar van het Deltion College in Zwolle. Studenten en medewerkers van het ROC kunnen terecht bij drie restaurants, een koffiecorner en gebruik maken van andere cateringservices. Een gezond en duurzaam assortiment stond centraal in de aanbesteding.
Lees berichtOmzet horeca plust in tweede kwartaal met 4,5%
Marktcijfers - De omzet in de horeca groeide in het tweede kwartaal van 2023 met 4,5 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Ook het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, nam toe met ruim 3 procent, laat het CBS weten. De omzet van eet- en drinkgelegenheden steeg met 4,1 procent.
Lees berichtWakker Dier zet tien ‘plantaardige’ cateraars in het zonnetje
Campagne – Omdat tien bedrijfscateraars zich hebben gecommitteerd aan de ‘meer plant, minder dier’-doelstelling van Wakker Dier, zet de organisatie deze in een printadvertentie in het zonnetje. De betreffende cateraars hebben toegezegd in 2030 minimaal zestig procent plantaardige eiwitten aan te bieden van alle verkochte eiwitten.
Lees berichtFabienne Jungerhans nieuwe Sales & Marketing Manager bij Join Program
Benoeming - Fabienne Jungerhans (36) start per 11 mei als Sales & Marketing Manager bij cateraar Join Program. Jungerhans zal niet alleen met beide oprichters de commerciële strategie gaan bepalen en processen optimaliseren, maar tevens zal zij samen met het sales-en marketingteam de ‘disruptieve food movement’ over Nederland gaan uitrollen.
Lees berichtEnergie, snelheid en gemak centraal bij Sodexo’s Kitchen Works
Catering – Sodexo lanceert de nieuwe foodservice Kitchen Works waarin energie, snelheid en gemak centraal staan. Het aanbod is duurzaam en gezond van comfortfood tot salades. Volvo Nederland is de eerste locatie waar het nieuwe concept van Sodexo is gepresenteerd.
Lees bericht