Vleessector presenteert platform ‘Nederland Vleesland’
Platform - De vleessector heeft donderdag de aftrap gegeven voor de maatschappelijke dialoog onder de noemer ‘Nederland Vleesland, waar smaken verschillen’. Bij de presentatie waren de zes partners aanwezig die het initiatief hebben opgepakt om het verhaal over en van vlees genuanceerder naar buiten te brengen
De zes partijen zijn: Centrale Organisatie voor de Vleessector (Vlees.nl); Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (Vleeschwaar.nl); Vee & Logistiek Nederland (Respectvee); Stichting Brancheorganisatie Kalversector (SBK, Kalversector.nl); Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV), met The Pig Story, en met Stichting Voorlichting Varkensketen) en Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS). Met de lancering van Nederland Vleesland willen zij ook proactief naar buiten treden.
Openheid
Nederland Vleesland informeert over vlees en de productie daarvan. De site omvat eigen verhalen uit de sector en verstrekt feiten en cijfers over de vleesketen en over de vleesconsumptie. De initiatiefnemers willen vooral de beeldvorming bijstellen en misvattingen wegnemen. Vraag is dan ook of het initiatief genomen is vanuit ‘openheid’ of vanuit ‘frustratie’? Daarover was POV voorzitter Linda Verriet duidelijk: “Beide. Precies over die twee punten hebben we gesproken. Vandaar dat we ook verschillende partijen bij Nederland Vleesland hebben betrokken, om die twee zaken vanuit verschillende kanten te belichten.”
Nederlandvleesland.nl
Op de website staan thema’s zoals 'Smaak’, ‘Gezondheid’, ‘Respect voor dieren’ en ‘Duurzaamheid’ . Ook krijgen bezoekers informatie over voedingswaarde, omgang met dieren en over het milieu. Onder het kopje ‘Wat voor vleeseter ben jij?’ herkent de bezoeker zichzelf als vleeseter in de profielen. Want zeker ook bij vlees geldt: ‘smaken verschillen’. COV-VNV voorzitter Laurens Hoedemaker introduceerde nederlandvleesland.nl.
Tegengeluid
Daarnaast presenteerde Verriet een onderzoek over een aantal omstreden vragen over vlees en de consumptie daarvan, zoals: De carbon footprint van varkensvlees versus de ‘alternatieven’ en het vliegen. Het onderzoek liet onder andere zien dat 95% van de Nederlanders vlees. Misschien minder vlees, maar het strookt volgens Verriet niet met de aandacht en de artikelen die verschijnen over ‘vleesschaamte’ en de negatieve berichten over vlees en vleesproductie. Nederland Vleesland wil daar een tegengeluid in laten horen, maar wel een tegengeluid gebaseerd op feiten.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Nederland koploper in gezonde vlees- en zuivelvervangers’
Onderzoek – Nederlandse vleesvervangers en plantaardige melk hebben gemiddeld een gezondere samenstelling dan die uit andere landen. Dit blijkt uit onderzoek van ProVeg International, waarin Nederlandse alternatieven voor vlees en zuivel werden vergeleken met vervangers uit tien andere landen.
Lees berichtSalomon FoodWorld blijft onderdeel van Vion
Convenience – Salomon Foodworld, de foodservicetak van het Nederlandse bedrijf Vion, blijft onderdeel van het vleesbedrijf. Dat is onlangs bekendgemaakt.
Lees berichtVleesbedrijf De Groene Weg komt met Goed Verhaal Box
Introductie - Biologisch vleesleverancier De Groene Weg lanceert de Goed Verhaal Box. Het bedrijf wil daarmee vleesminnend Nederland helpen om voor duurzaam vlees te kiezen.
Lees berichtVan Loon Group en Q-group gaan krachten bundelen
Samenwerking - Van Loon Group en Q-group slaan de handen ineen. Door gebruik te maken van elkaars kennis en ervaring in vlees en convenience producten voor foodservice en retail kunnen zij beter inspelen op de snel veranderende vraag van de markt. Beide bedrijven verwachten gezamenlijk ook sneller te kunnen groeien in de Benelux.
Lees berichtNederland Vleesland laat tegengeluid horen in Haarlem
Actie – Nederland Vleesland, het nieuwe initiatief van een aantal partijen in de vleessector, gaat in Haarlem, waar vleesreclames straks zijn verboden in de publieke ruimte, een tegengeluid laten horen. De belangenclub, die bij de oprichting aangaf het eerlijke verhaal over vlees te willen vertellen, start een abri-campagne waar het duidelijk wil maken dat vlees een gezond en goed product is,...
Lees bericht‘Nederlander in meerderheid flexitariër of eet helemaal geen vlees’
Onderzoek - Onderzoek wijst uit dat het aantal Europeanen dat minder vlees eet fors toeneemt. Bijna de helft zou de vleesconsumptie minderen. Nederland telt de meeste flexitariër van alle onderzochte landen. Samen met de vegetariërs en veganisten vormt de groep zelfs een meerderheid.
Lees bericht