Voedselbanken verwachten forse klantengroei


Distributiecentrum Voedelbanken Haaglanden / Foto bij: Voedselbanken

Voedselhulp – Het aantal klanten van Voedselbanken is al in een jaar tijd toegenomen met 8,5%, maar de hulpinstantie maakt zich op voor een flinke groei in de komende 12 maanden. Door de economische krimp en de stijging van de werkeloosheid zullen meer mensen moeite krijgen om financieel rond te komen, zo is de verwachting.

Gemiddeld hielpen de 171 voedselbanken dit eerste half jaar 120.000 personen. Normaal gesproken is er in de zomermaanden een dip van 2,5 - 5%, maar daarvan is dit jaar als gevolg van de ontwikkelingen rondom corona geen sprake. Voedselbanken signaleert ook een enorm verschil in de steden en regio’s In alle grote steden nam het gebruik toe, maar in Amsterdam was de toename met 26% verreweg het grootst. In 44, voornamelijk kleinere, gemeenten daalt het aantal klanten. De meest voor de hand liggende verklaring voor dit verschil lijkt te liggen in de beroepsgroepen die het hardst getroffen worden door corona, zoals horeca, de culturele sector, sport en transport. Mensen met dergelijke beroepen maar ook flexwerkers zijn meer dan gemiddeld aanwezig in de grote steden, aldus Voedselbanken.

Voorbereidingen

Voedselbanken bereiden zich voor op een flinke groei, als gevolg van de economische krimp, de verwachte faillissementsgolf en het snel oplopende werkloosheidcijfer. Nu al worden wekelijks 1 miljoen producten ingezameld, verdeeld over de 10 Regionale Distributiecentra en via 171 voedselbanken uitgedeeld aan de klanten. De druk op het logistieke proces zal toenemen nu de lokale en regionale verschillen zo groot blijken, zo laat de hulpinstantie weten. Om aan voldoende goed en gezond eten te komen, zullen de voedselbanken ook nieuwe wegen moeten inslaan. Veel producenten en retailers zijn actief bezig om verspilling aan te pakken, waardoor het aanbod voor de voedselbanken naar verwachting onder druk komt.

Blijven aanmelden

Voedselbanken roepen mensen op om zich wel aan te blijven melden en niet onnodig te wachten. Wachten vergroot het risico dieper in de schulden te raken met alle lange termijn gevolgen van dien. Als corona ons iets leert is dat ‘het iedereen kan overkomen’, aldus Voedselbanken.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

AH start met Overblijvers tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - Vanaf vandaag kunnen klanten via de AH app in alle Nederlandse Albert Heijn-winkels AH Overblijvers-pakketten reserveren en kopen. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan.

Lees bericht


Landelijke ZERO Food Waste Challenge van start

Voedselverspilling - HAS Hogeschool houdt samen met Aeres Hogeschool, Hogeschool Inholland, Fontys Hogescholen, Food Valley Circulair, Stichting Jong Leren Eten, Stichting Samen Tegen Voedselverspilling en Rabobank de eerste landelijke ZERO Food Waste Challenge. De challenge start op 13 september.

Lees bericht

Lidl laat consument vacumeren tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - In aanloop naar de Verspillingsvrije week (start 12 september) kondigen Lidl en Too Good To Go een volgende stap aan in hun strijd tegen voedselverspilling. Partijen starten een spaaractie voor vershoudbakjes waarin eten(sresten) thuis gevacumeerd bewaard kunnen blijven, zodat ze langer houdbaar zijn.

Lees bericht

Albert Heijn start samen met Voedselbank ontbijtactie

Actie – Omdat geen enkel kind zonder ontbijt naar school moet start Albert Heijn samen met de voedselbanken de landelijke actie “Op een lege maag kun je niet leren”. Klanten kunnen in de 550 winkels van AH ontbijtproducten kopen en deze doneren aan de Voedselbank. De actie loopt vanaf 29 augustus t/m 4 september.

Lees bericht


Inzet diepvries is alternatief voor horeca bij voedselverspilling

Onderzoek – Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden. Met name jongeren hebben minder moeite met het feit dat horecabedrijven meer gebruik maken van diepvriesproducten als zij weten dat daarmee verspilling van voedsel wordt tegengegaan. Dit blijkt uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo waarvoor @FoodClicks specifieke horecavragen heeft laten meelopen.

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid