Voedselproducenten gaan donaties aan Voedselbank verhogen


Als gevolg van stijgende energie- en voedselkosten moeten steeds meer mensen een beroep doen op de voedselbanken

Voedselbanken – Voedselbank verwacht stijging van minimaal 40% nieuwe klanten. Om die groei aan te kunnen hebben de voedselproducenten Unox, Iglo, Hak en Bolletje het initiatief genomen om meer producten te doneren. Als ‘Wintercollectief’ schieten zij de Voedselbank te hulp om gezinnen te helpen die dat nodig hebben.

Andere voedselproducenten worden opgeroepen om zich ook aan te sluiten bij het collectief, om zo samen klanten van de Voedselbank de winter door te helpen. Er is namelijk meer  vraag naar voedselpakketten dan ooit, vanwege de energiecrisis en inflatie. De situatie is nu al kritiek bij de Voedselbank. En dan moet de winter nog komen.

Tijd voor actie, volgens het Wintercollectief. “De verhalen komen hard binnen. Veel mensen die letterlijk in de kou zitten, gezinnen die met honger naar bed gaan en weer opstaan. Dit raakt ons in het hart. Daarom hebben wij, als Hollandse merken, de vraag gesteld wat wij kunnen doen om hen, ook deze winter, een warm thuiskomen te geven,” aldus Esther Slegtenhorst - van Spronsen van Unox namens het Wintercollectief. Nicole Freid van Hak, mede-initiatiefnemer, vult aan: “Meer grote bedrijven hebben diezelfde vraag gesteld. Inmiddels vormen we samen met Iglo en Bolletje een collectief en heeft iedereen zich gecommitteerd om de huidige steun aan de Voedselbank te vergroten.”

Samen de winter door

Unox zal 500.000 blikken en zakken soep doneren aan de Voedselbank om mensen de winter door te helpen. Hak, net als Unox ook al jaren vaste donateur, verhoogt de schenking naar 600.000 potten groenten. Daarnaast komt Iglo met 10.000 volledige voedzame maaltijden en 10.000 groentenmixen en Bolletje met 120.000 ontbijt- en tussendoorproducten. “Maar er zal nog veel meer bij moeten. Wij hopen dat nog meer bedrijven uit de voedingssector, groot en klein, dit voorbeeld volgen en zich aansluiten bij ons Wintercollectief”, zegt Becky Nascimento van Iglo. Geert-Jan Zandbergen van Bolletje besluit: “We willen samen echt een beweging in gang zetten. Er zijn nog heel veel soorten producten nodig. Met een divers aanbod aan donaties kunnen we de Voedselbank nog beter helpen.”

Hartverwarmend

De Voedselbank is blij met deze extra donatie. Leo Wijnbelt, voorzitter Voedselbanken Nederland: “Dit is echt hartverwarmend. Het gaat hier om enorme aantallen. Het is geweldig om te zien dat verschillende Nederlandse producenten uit de industrie allemaal op hun eigen manier bijdragen om mensen in armoede te willen helpen.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Winnaars Gezonde Innovatie Awards bekend

Verkiezing - De stemmen van de vakjury en consumenten zijn geteld. Voor de vijfde keer op rij reikten Foodlog, FoodPersonality en Supermarkt.team de Gezonde Innovatie Awards uit aan producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon.

Lees bericht

Vriesversprijzen voor Dirk, FastFruit, Jumbo, Magnum en Mora

Verkiezing - Mora is VriesVers A-merk van het Jaar 2024 en Dirk (met 1 De Beste) is VriesVers Huismerk van het Jaar 2024. De jaarlijkse vriesversprijzen werden van de week tijdens het winaarsevent - de ‘Colden Globes’ - van het VriesVers Platform (VVP) uitgereikt. De VriesVers Innovatieprijs ging naar FastFruit. De beste VriesVers Introductie was Magnum Double Sunlover en aan de huismerkkant de...

Lees bericht

HAK en Turff gaan studenten inspireren zelf te koken

Studenten – Afhaalmaaltijden zijn in trek bij uitwonende studenten. Zo’n 40 procent bestelt minimaal een keer per week eten. Het gaat dan vaak om pizza, sushi of een kapsalon. Ook geeft 35 procent van de studenten meer uit aan kant-en-klaarmaaltijden. Omdat deze maaltijden vaak te weinig groenten bevatten, slaan HAK en studenten-startup Turff de handen ineen om studenten vaker een maaltijd zelf...

Lees bericht


Van Renterghem nieuwe Operationeel Directeur bij HAK

Benoeming - Janneke van Renterghem (37) start per 29 augustus als nieuwe Operationeel Directeur van groente- en peulvruchtenfabrikant HAK en  treedt ook toe tot het Management Team . Zij volgt in deze functie Koos van Leeuwen op, die deze rol  ruim elf jaar heeft vervuld en in totaal 47 jaar in dienst was bij HAK.

Lees bericht

FSIN-rapport geeft inzage waar groei zit bij biologisch in de horeca

Rapport - Op donderdag 30 mei vond het congres over kansen en uitdagingen voor biologische producten in de horeca plaats. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) en The Food Research Company hebben voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit onderzocht hoe biologische producten beter afgezet kunnen worden in de horeca.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid