Voedselverspilling daalt 17,4% bij supermarkten

Supermarkten - Supermarkten verkochten in 2022 gemiddeld 98,62 procent van al het voedsel dat werd aangeboden. Dat betekent dat 1,38% van het voedsel niet bij consumenten terecht kwam. Daarmee is de hoeveelheid voedselverspilling in supermarkten met 13,8 procent afgenomen ten opzichte van 2020 en met 17,4 procent sinds 2018.
Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR) op basis van zelfrapportage door supermarkten. Aan de rapportage werkten acht Nederlandse (online) supermarktketens mee: Albert Heijn, Aldi, DekaMarkt, Dirk, Jumbo, Lidl, Picnic en PLUS. Samen beslaan zij bijna 85 procent van de Nederlandse markt. Ook HelloFresh leverde data aan. Uit de verzamelde data blijkt dat de verspilling bij brood en banket weliswaar ten opzichte van het totaal het sterkst is afgenomen het toch de belangrijkste groep is waar voedselverspilling plaatsvindt.
Supermarkten werken samen met leveranciers uit de gehele voedselketen om voedselverspilling tegen te gaan. “Er zijn steeds meer sectoren die gezamenlijk voedselverspilling meten om inzicht te krijgen in waar de meeste verspilling plaatsvindt, bijvoorbeeld in de bakkerijsector, de vleessector en in de groente- en fruitsector”, aldus Toine Timmermans, directeur van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling. “Ook wordt er in diverse sectoren samengewerkt aan concrete optimalisaties in de keten, zoals bijvoorbeeld betere forecasting waardoor vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd worden of een betere spreiding van leveringen gedurende de dag.”
Bron: CBL/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Koningin Máxima bezoekt Food Rescue Center InstockMarket
Voedselverspilling – Hare Majesteit Koningin Máxima heeft deze week een werkbezoek gebracht aan het Food Rescue Center van InstockMarket in Diemen. Dit bezoek maakt deel uit van een reeks werkbezoeken die de koningin aflegt in het kader van duurzaamheid en circulariteit.
Lees berichtTankstations doen goede zaken in tabak, fris en zoetwaren
Analyse - De Nederlandse tankstationmarkt start 2025 met een omzetgroei van maar liefst 28,4% ten opzichte van januari 2024. De groei zit met name in tabak, koude dranken en zoetwaren. Dat laat de verkoopanalyse zien van Orange Peak Company.
Lees berichtING Research positief over omzetgroei detailhandel in 2025
Analyse – ING Research verwacht voor dit jaar een omzetgroei van 3,5% voor de detailhandel. Die groei wordt veroorzaakt door een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen. Consumenten gaan daardoor meer uitgeven in de winkelstraten, zo is de verwachting van de bank. Ook supermarkten realiseren dit jaar weer omzetgroei volgens ING Research nadat deze vorig jaar voor het eerst in...
Lees bericht‘Ekoplaza beste positionering foodretail, supermarkt slechtste’
Onderzoek – Ekoplaza heeft de beste positionering in de foodretail. Speciaalzaken positioneren zich het best en supermarkten het slechtst. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Lees berichtMarloes Groenewegen nieuwe directeur Fairtrade Nederland
Benoeming - Met ingang van 1 januari 2025 wordt Marloes Groenewegen (46) de nieuwe directeur van Fairtrade Nederland. Zij volgt Peter d'Angremond op die sinds 2009 de Nederlandse tak binnen het wereldwijde netwerk heeft geleid.
Lees bericht‘Crisp geeft niet wenselijke producten uit kerstpakket tweede kans’
Voedselverspilling – De helft van de producten die mensen aantreffen in hun kerstpakket worden weggegooid of belanden voor eeuwig in de voorraadkasten. Dat blijkt uit een consumentenpeiling van onderzoeksbureau YouGov (voorheen GfK). %). Naar schatting van YouGov gaat het om honderdduizenden producten per jaar. Online supermarkt Crisp vindt dat zonde en gaat de producten verzamelen.
Lees bericht