Voedselverspilling Nederlandse supers inzichtelijk gemaakt


Supermarkten - Van al het voedsel dat supermarkten in Nederland aanbieden, wordt gemiddeld 98,3% verkocht. 1,7% van het voedsel, uitgedrukt in kilogrammen, komt niet bij de consument terecht. Hiermee is voor het eerst de voedselverspilling van supermarkten inzichtelijk gemaakt.

Het onderzoek is uitgevoerd door vijf supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Wageningen Universiteit & Research (WUR) en het ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit onder de vlag van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling (STV). De supermarkten lopen hiermee voorop.  Nederland is het eerste land in de wereld dat op deze manier een gedetailleerde inzicht geeft in de voedselverspilling.

Vertrouwelijk

Aan de rapportage werkten Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en PLUS mee. Samen hebben supermarkten samen hebben ongeveer 77,5% van de Nederlandse supermarktsector. De supermarktketens hebben op vrijwillige basis zelf gerapporteerd over hun voedselresten - en op basis van vertrouwelijkheid - gegevens verstrekt aan WUR. De WUR heeft de data-analyse en opschaling voor de totale Nederlandse markt uitgevoerd.

Broodverspilling

Brood wordt verreweg het meest verspild, mede door het hoge inkoopvolume. Hierdoor is het van belang om de impact van de verspilling weer te geven in relatie tot de inkoopvolumes. Vergeleken met de inkoop is het aandeel voedselverspilling hij brood, afbakbrood en banket 7,7%; vers vlees en verse vis 2,9%, aardappels, groenten en fruit 2,7%, zuivel, eieren en gekoelde kant-en-klaar producten 1,4%.

Gerichte actie

“Om gericht actie te kunnen ondernemen op het terugdringen van voedselverspilling is het bezitten van betrouwbare data cruciaal,” laat Jennifer Muller van het CBL weten. “De uitkomsten van deze Zelfmonitor Voedselverspilling zijn dan ook zeer waardevol. Het is nu feitelijk onderbouwd op welke productcategorieën het beste actie kan worden ondernomen, waardoor we doelgericht werken aan de branche-brede doelstelling: 50% vermindering van voedselverspilling in 2030.”

Bron: CBL?@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Albron neemt De Buurtboer over

Overname - Albron heeft De Buurtboer, leverancier van bedrijfslunches overgenomen van de beide oprichtsters. Albron versterkt hiermee haar portfolio aan oplossingen voor eten en drinken op het werk.

Lees bericht






AH komt met Verspil-mij-niet zakje in strijd tegen verspilling

Formulenieuws – Naast een landelijke uitrol van het initiatief 'Brood van gisteren' tegen voedselverspilling, komt Albert Heijn met het Verspil-me-niet zakje en gaat de supermarktketen producten tegen de houdbaarheidsdatum ‘dynamisch afprijzen’. AH zet daarmee een volgende stap in de strijd tegen het verspillen van voedsel.

Lees bericht

60 miljoen boterhammen redden tijdens Verspillingsvrije Week

Actie – Wat zorgvuldiger omgaan met brood en broodproducten, kan in een week tijd 60 miljoen boterhammen besparen. Dat is ook de inzet van bakkers en supermarkten die meedoen aan de campagne van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling om broodverspilling onder consumenten te voorkomen, tijdens de nationale Verspillingsvrije Week van 7 tot en met 13 september.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid