Voedselverspilling Nederlandse supers inzichtelijk gemaakt


Supermarkten - Van al het voedsel dat supermarkten in Nederland aanbieden, wordt gemiddeld 98,3% verkocht. 1,7% van het voedsel, uitgedrukt in kilogrammen, komt niet bij de consument terecht. Hiermee is voor het eerst de voedselverspilling van supermarkten inzichtelijk gemaakt.

Het onderzoek is uitgevoerd door vijf supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Wageningen Universiteit & Research (WUR) en het ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit onder de vlag van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling (STV). De supermarkten lopen hiermee voorop.  Nederland is het eerste land in de wereld dat op deze manier een gedetailleerde inzicht geeft in de voedselverspilling.

Vertrouwelijk

Aan de rapportage werkten Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en PLUS mee. Samen hebben supermarkten samen hebben ongeveer 77,5% van de Nederlandse supermarktsector. De supermarktketens hebben op vrijwillige basis zelf gerapporteerd over hun voedselresten - en op basis van vertrouwelijkheid - gegevens verstrekt aan WUR. De WUR heeft de data-analyse en opschaling voor de totale Nederlandse markt uitgevoerd.

Broodverspilling

Brood wordt verreweg het meest verspild, mede door het hoge inkoopvolume. Hierdoor is het van belang om de impact van de verspilling weer te geven in relatie tot de inkoopvolumes. Vergeleken met de inkoop is het aandeel voedselverspilling hij brood, afbakbrood en banket 7,7%; vers vlees en verse vis 2,9%, aardappels, groenten en fruit 2,7%, zuivel, eieren en gekoelde kant-en-klaar producten 1,4%.

Gerichte actie

“Om gericht actie te kunnen ondernemen op het terugdringen van voedselverspilling is het bezitten van betrouwbare data cruciaal,” laat Jennifer Muller van het CBL weten. “De uitkomsten van deze Zelfmonitor Voedselverspilling zijn dan ook zeer waardevol. Het is nu feitelijk onderbouwd op welke productcategorieën het beste actie kan worden ondernomen, waardoor we doelgericht werken aan de branche-brede doelstelling: 50% vermindering van voedselverspilling in 2030.”

Bron: CBL?@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

PLUS verruimt assortiment biologische melk

Supermarkt - Sinds juni 2021 is alle dagverse melk, karnemelk en yoghurt in een literpak en halve literpak van het PLUS huismerk, standaard biologisch. Deze week zet PLUS een volgende grote stap: alle anderhalve- en twee literpakken dagverse melk zijn ook standaard biologisch.

Lees bericht


‘Consument zoekt straks eerder de discounter op’

Onderzoek – Driekwart van de Nederlander gaat door hoge energierekeningen en inflatie straks andere keuzes maken aanzien van winkels. Discount supermarkten zoals Lidl zullen hiervan profiteren en zien naar verwachting klanten overlopen van o.a. Albert Heijn en Jumbo. Niet alleen worden andere winkels en merken gekozen, ook wordt langer op aanbiedingen gewacht. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A.

Lees bericht

AH start met Overblijvers tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - Vanaf vandaag kunnen klanten via de AH app in alle Nederlandse Albert Heijn-winkels AH Overblijvers-pakketten reserveren en kopen. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan.

Lees bericht

Landelijke ZERO Food Waste Challenge van start

Voedselverspilling - HAS Hogeschool houdt samen met Aeres Hogeschool, Hogeschool Inholland, Fontys Hogescholen, Food Valley Circulair, Stichting Jong Leren Eten, Stichting Samen Tegen Voedselverspilling en Rabobank de eerste landelijke ZERO Food Waste Challenge. De challenge start op 13 september.

Lees bericht


Lidl laat consument vacumeren tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - In aanloop naar de Verspillingsvrije week (start 12 september) kondigen Lidl en Too Good To Go een volgende stap aan in hun strijd tegen voedselverspilling. Partijen starten een spaaractie voor vershoudbakjes waarin eten(sresten) thuis gevacumeerd bewaard kunnen blijven, zodat ze langer houdbaar zijn.

Lees bericht

TNO test voedselkeuzegedrag op Lowlands

Onderzoek – TNO en de Wageningse Universiteit (WUR) hebben op Lowlands gezamenlijk onderzoek gedaan naar het eetgedrag van festivalbezoekers. Het onderzoek maakt onderdeel uit van een breder onderzoek naar het eetgedrag van mensen, nu en in de toekomst.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid