Voedselverspilling Nederlandse supers inzichtelijk gemaakt


Supermarkten - Van al het voedsel dat supermarkten in Nederland aanbieden, wordt gemiddeld 98,3% verkocht. 1,7% van het voedsel, uitgedrukt in kilogrammen, komt niet bij de consument terecht. Hiermee is voor het eerst de voedselverspilling van supermarkten inzichtelijk gemaakt.

Het onderzoek is uitgevoerd door vijf supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Wageningen Universiteit & Research (WUR) en het ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit onder de vlag van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling (STV). De supermarkten lopen hiermee voorop.  Nederland is het eerste land in de wereld dat op deze manier een gedetailleerde inzicht geeft in de voedselverspilling.

Vertrouwelijk

Aan de rapportage werkten Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en PLUS mee. Samen hebben supermarkten samen hebben ongeveer 77,5% van de Nederlandse supermarktsector. De supermarktketens hebben op vrijwillige basis zelf gerapporteerd over hun voedselresten - en op basis van vertrouwelijkheid - gegevens verstrekt aan WUR. De WUR heeft de data-analyse en opschaling voor de totale Nederlandse markt uitgevoerd.

Broodverspilling

Brood wordt verreweg het meest verspild, mede door het hoge inkoopvolume. Hierdoor is het van belang om de impact van de verspilling weer te geven in relatie tot de inkoopvolumes. Vergeleken met de inkoop is het aandeel voedselverspilling hij brood, afbakbrood en banket 7,7%; vers vlees en verse vis 2,9%, aardappels, groenten en fruit 2,7%, zuivel, eieren en gekoelde kant-en-klaar producten 1,4%.

Gerichte actie

“Om gericht actie te kunnen ondernemen op het terugdringen van voedselverspilling is het bezitten van betrouwbare data cruciaal,” laat Jennifer Muller van het CBL weten. “De uitkomsten van deze Zelfmonitor Voedselverspilling zijn dan ook zeer waardevol. Het is nu feitelijk onderbouwd op welke productcategorieën het beste actie kan worden ondernomen, waardoor we doelgericht werken aan de branche-brede doelstelling: 50% vermindering van voedselverspilling in 2030.”

Bron: CBL?@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Opnieuw forse omzetgroei supermarkten

Supermarkt – Nederlandse supermarkten weten recordomzetten te realiseren als gevolg van de crisis. De omzet bedroeg in week 12 van dit jaar 933 miljoen euro, een stijging van 22% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar, aldus databureau Nielsen.

Lees bericht



Etenover.nl wil foodservicebedrijven helpen met omzet en voorraad

Initiatief - Verschillende producenten en leveranciers aan de foodservicesector starten samen met het communicatiebureau Shoot My Food, Food Inspiration en Foodservice Network het initiatief www.etenover.nl. Deze tijdelijk online marktplaats is ingericht om voedselverspilling bij de foodservicebedrijven tegen te gaan en de financiële schade van producenten te beperken.

Lees bericht



PepsiCo start Unwasted-box en gaat direct aan consument verkopen

Voedselverspilling – PepsiCo, het bedrijf achter diverse A-merken, start vandaag een initiatief tegen voedselverspilling met producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten en gaat deze rechtstreeks leveren aan de consument. Het gaat om snacks en ontbijtgranen, zoals Duyvis, Lay’s en Quaker, die in een zogenaamde Unwasted-box worden aangeboden.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid