Voorkeur consument voor merk koffie verschilt per regio, D.E. landelijk grootste


Koffie - De Nederlandse horeca toont grote regionale verschillen in de populariteit van de koffiemerken. Waar bepaalde koffiemerken in een of meerdere provincies een grote distributie hebben, spelen ze in andere provincies een kleine rol. Douwe Egberts heeft in alle provincies de hoogste numerieke distributie. Dit blijkt uit cijfers van Datlinq over het jaar 2015. Volgens het onderzoeksbureau zijn er in het Nederlandse horecalandschap regionale verschillen met betrekking tot het koffieaanbod. Het merk Douwe Egberts heeft met een numerieke distributie van 17,1% in de horeca over alle provincies de sterkste positie. D.E. is vooral in de horeca in de provincie Friesland populair met een numerieke distributie van 29%. Lavazza, met een landelijke numerieke distributie van 4% de nummer twee in de Nederlandse horeca, is vooral sterk in Noord-Holland (8%). Na Douwe Egberts is espressomerk Segafredo in Groningen de nummer twee met een distributie van 10%. Provincies Volgens Datlinq zijn er specifieke koffiemerken die achter koploper Douwe Egberts in bepaalde provincies een sterke positie hebben. Zo heeft Illy een hoog distributie-aandeel in Zuid-Holland (5%), Smit & Dorlas is sterk vertegenwoordigd in Utrecht (11%) en Peeze is met eveneens 11% distributie nadrukkelijk aanwezig in de horeca in Gelderland. Beukenhorst heeft een goede positie in Overijssel en Mocca d’Or in de Zeeuwse horeca. Ondanks dat het distributieaandeel van Douwe Egberts in elke provincie het hoogst is, loopt volgens Datlinq het aandeel van de Utrechtse koffiebrander terug. Ook de andere koffiemerken in de top 10 laten in aandeel een teruggang zien. Uitzondering hierop zijn Lavazza en Mocca d’Or die landelijk aandeel weten te winnen. Zetmethode De koffie-zetmethodiek verschilt volgens Datlinq in de foodservicemarkt per segment. In de horeca wordt met name gebruik gemaakt van verse bonen. In de Nederlandse sportkantines is filterkoffie de meest gebruikte koffie en in de zorgsector wordt het meeste vloeibare koffie gebruikt. In de meeste horecazaken worden er volgens Datlinq gemiddeld minder dan 50 koppen koffie per dag geserveerd. In 20% van de outlets wordt tussen de 51 en 100 koppen koffie geserveerd en in 20% meer dan 100 koppen koffie. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws


Koffie met 16,5% meest populaire consumptie buiten de deur

Marktcijfers – Koffie is verreweg de meest populaire drank buiten de deur. Van alle consumpties is maar liefst in 16,5 procent een bakkie koffie. De geleidelijke daling van de normale koffie en espresso wordt daarin volledig gecompenseerd door de stijging van melkkoffies, zoals cappuccino en koffie verkeerd.

Lees bericht

Koffiebrander Peeze viert 140-jarig bestaan

Jubileum – Koffiebrander Peeze bestaat 140 jaar en gaat dat vieren met een klantenactie. Afnemers die een gouden ticket vinden tussen hun bestelling, winnen een speciaal klantenarrangement van het koffiemerk. In totaal worden er twaalf gouden tickets bij de bestellingen verspreid, waarmee klanten speciaal georganiseerde arrangementen kunnen winnen. Ontdekken en ontmoeten staat centraal bij deze arrangementen. Zo is er kijkje achter de...

Lees bericht

Inwoners Randstad bestellen de gezondste boodschappen bij Picnic

Analyse– Bananen, melk en komkommers zijn bij alle supermarkten de meest verkochte artikelen, dus ook bij online supermarkt Picnic. Maar uit een analyse die het bedrijf heeft gedaan naar het bestelgedrag van de inmiddels 165.000 klanten in bijna 60 steden bij Picnic komen toch een aantal leuke feitjes naar voren. Zo bestelt de Randstand de gezondste boodschappen en koopt Amsterdam vaker vegetarisch...

Lees bericht


Koffiemerk Lavazza verlengt contract met Roland Garros

Buitenland – Lavazza heeft het contract met het tennistoernooi van Roland Carros in Parijs verlengd. Het Italiaanse koffiemerk heeft al vier jaar lang een exclusieve overeenkomst met alle vier de grandslam tennistoernooien. Roland Carros heeft altijd een belangrijke positie ingenomen, vooral omdat Frankrijk een belangrijk land is voor Lavazza. Na thuismarkt Italië is het namelijk de grootste markt voor het merk...

Lees bericht

MAAS en Coffee Based gaan koffiedik recyclen

Recyclen - MAAS, marktleider op het gebied van vendingmachines, en het Rotterdamse Coffee Based gaan samenwerken op het gebied van de circulaire economie. De partners gaan nieuwe producten ontwikkelen van koffieafval afkomstig uit de koffiemachines van MAAS. In Nederland wordt er jaarlijks ruim 120 miljoen kilo koffieafval geproduceerd dat grotendeels direct in de vuilnisbak belandt, terwijl het juist veel waardevolle stoffen...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid