‘Vriesvers vlees als alternatief voor vers, zeker in opstartfase’


Horeca - Vers is in de horeca vaak favoriet. Opstarten en opschalen van de horeca wil je als ondernemer echter het liefst doen met zo min mogelijk risico op derving. Diepvries kan dan uitkomst bieden. Wie overschakelt op vriesvers van Smart Choice zal snel de voordelen zien én de klanttevredenheid behouden, is de overtuiging van Max Maassen, accountmanager Supply Solutions bij Bidfood Nederland.

Feitelijk is Maassen een soort pionier binnen de groothandel in Ede. Veel van de klanten van Bidfood gaan voor vers, maar hij gelooft in diepvries. In zijn optiek biedt diepvriesvlees vele voordelen ten opzichte van vers. “Het is efficiënter omdat verspilling tot een minimum wordt teruggebracht en de kwaliteit is veel constanter. Bovendien kan er veel sneller op- en afgeschaald worden bij veranderingen van weer of in reserveringen.” Maassen weet dat hij nog wel een missie heeft te volbrengen bij klanten en binnen Bidfood zelf. “Vers wordt toch vaak gezien als het ultieme als het gaat om kwaliteit, maar dat is vriesvers ook. Omdat er gebruik wordt gemaakt van ‘shock freeze’ in plaats van ‘slow freeze’ hebben de ijskristallen bij invriezen een veel minder groot effect op de vleesstructuur. Bij langzaam invriezen wordt de structuur van het vlees aangetast en verliest het product bij ontdooien vocht waardoor er smaakverlies optreedt. Bij shock freeze is daar geen sprake van omdat het vlees snel op extreem lage temperatuur wordt ingevroren. Hierdoor blijft het vlees tijdens en bij het ontdooien zijn malsheid behouden.”

Geen verspilling

Het ontdooien van vriesvers vlees wordt bij voorkeur gedaan in de koeling. Een proces dat zo’n 7 á 8 uur duurt. Omdat de producten geportioneerd zijn, is er naar behoefte te ontdooien. Maar zelfs wanneer er inschattingsfouten zijn gemaakt, of een reservering op het laatst niet doorgaat, dan zijn de producten nog niet verspild. Maassen: “Ook na ontdooien in de koeling zijn de producten nog goed houdbaar. Juist die combinatie van kwaliteitsbehoud en de beschikbaarheid van de producten op het moment dat ze nodig zijn, maakt het werken met vriesvers tot een enorm voordeel.”

Voordelen

De voordelen van werken met vriesvers zijn er volgens Maassen nu helemáál: “In een opstartfase zoals we die nu kennen zijn de voordelen legio. Het is nu toch vaak elke dag afwachten hoeveel gasten er komen en wat het weer doet. Veel horecabedrijven kunnen op het terras aardig wat mensen kwijt door de extra ruimte die gemeenten daarvoor hebben gegeven, maar als het weer omslaat is er binnen geen of beperkte plek. Dat maakt het inschatten lastig. Niet iedereen is ook gewend aan het werken met een groot terras. Je kunt ook niet afgaan op eerdere ervaringen, want een situatie zoals we die nu hebben kenden we eerder niet. Juist dan is het van belang financiële risico’s te beperken en daarbij kan vriesvers helpen. Het assortiment kan niet de belemmering zijn, want dat is breed genoeg: van hoogkwalitatief rundvlees tot lamsvlees en steaks en burgers. Niet voor niets noemen we de lijn Smart Choice, for smart chefs.” Naast deze lijn biedt de horecagroothandel nog een tweetal concepten aan: Bravour Premium en Jeffersons. De Bravour Premium lijn bevat een selectie aan producten van minimaal 120 dagen graangevoerde runderen en het merk Jeffersons is hét Amerikaanse concept met daarin verschillende soorten burgers van de runderrassen Angus en Hereford.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Kabinet verscherpt aantal horecaregels door slechte coronacijfers

Coronamaatregelen – Het kabinet maakt zich zorgen over de toename van het aantal coronabesmettingen en verscherpt daarom een aantal regels. Zo moeten bezoekers van horecagelegenheden reserveren bij bezoek en hun naam en contactgegevens achterlaten. Daarnaast zijn bij horecagelegenheden alleen zitplaatsen toegestaan voor bezoekers, zowel binnen als buiten. En kunnen attractieparken, musea en horecazaken voor maximaal twee weken gesloten worden als duidelijk...

Lees bericht

Bidfood’s Foodyard start videoserie met horecaondernemers

Groothandel – Foodyard, het online inspiratieplatform van horecagroothandel Bidfood, lanceert op het eigen Instagram-kanaal een videoserie onder de naam: ‘De dag van…’. In deze zesdelige serie volgt Foodyard een dag lang een spraakmakende horecaondernemer, waarbij echtheid en ondernemerschap voorop staan. In de eerste aflevering, die vanaf morgen te zien is, staat chef en ondernemer Jermain de Rozario centraal.

Lees bericht


‘Ondanks min 2 miljard euro omzet in Q2 kan 2020 nog wat worden’

Analyse – In tweede kwartaal bedroeg de totale omzetdaling in de foodsevicesector ruim 2 miljard euro. Dat betekent dat slechts de helft van de normale bestedingen in horeca, catering en gemak hebben plaatsgevonden. Maar lichtpuntje is dat mocht de omzet in het tweede en derde kwartaal op hetzelfde niveau uitkomen als in 2019 dan komt de totale omzet van alle sectoren uit op 80%...

Lees bericht


Horecabeurs Horecava volgend jaar in hybridevariant

Beurzen - Passend bij alle coronamaatregelen krijgt ook horecavakbeurs Horecava in 2021 een hybridevariant. Naast een veel kleinere fysieke vakbeurs die voor bezoekers en exposanten volgens de geldende coronamaatregelen wordt ingericht, zal er online meer dan gebruikelijk te zien en beleven zijn.

Lees bericht

KHN moet opnieuw om tafel, kort geding aangehouden

Kort geding - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) moet opnieuw om tafel gaan zitten met de overheid om te bezien welke versoepeling van maatregelen mogelijk is. Het kort geding dat de brancheorganisatie vandaag had aangespannen is tot 8 augustus aangehouden.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid