‘Vriesvers vlees als alternatief voor vers, zeker in opstartfase’


Horeca - Vers is in de horeca vaak favoriet. Opstarten en opschalen van de horeca wil je als ondernemer echter het liefst doen met zo min mogelijk risico op derving. Diepvries kan dan uitkomst bieden. Wie overschakelt op vriesvers van Smart Choice zal snel de voordelen zien én de klanttevredenheid behouden, is de overtuiging van Max Maassen, accountmanager Supply Solutions bij Bidfood Nederland.

Feitelijk is Maassen een soort pionier binnen de groothandel in Ede. Veel van de klanten van Bidfood gaan voor vers, maar hij gelooft in diepvries. In zijn optiek biedt diepvriesvlees vele voordelen ten opzichte van vers. “Het is efficiënter omdat verspilling tot een minimum wordt teruggebracht en de kwaliteit is veel constanter. Bovendien kan er veel sneller op- en afgeschaald worden bij veranderingen van weer of in reserveringen.” Maassen weet dat hij nog wel een missie heeft te volbrengen bij klanten en binnen Bidfood zelf. “Vers wordt toch vaak gezien als het ultieme als het gaat om kwaliteit, maar dat is vriesvers ook. Omdat er gebruik wordt gemaakt van ‘shock freeze’ in plaats van ‘slow freeze’ hebben de ijskristallen bij invriezen een veel minder groot effect op de vleesstructuur. Bij langzaam invriezen wordt de structuur van het vlees aangetast en verliest het product bij ontdooien vocht waardoor er smaakverlies optreedt. Bij shock freeze is daar geen sprake van omdat het vlees snel op extreem lage temperatuur wordt ingevroren. Hierdoor blijft het vlees tijdens en bij het ontdooien zijn malsheid behouden.”

Geen verspilling

Het ontdooien van vriesvers vlees wordt bij voorkeur gedaan in de koeling. Een proces dat zo’n 7 á 8 uur duurt. Omdat de producten geportioneerd zijn, is er naar behoefte te ontdooien. Maar zelfs wanneer er inschattingsfouten zijn gemaakt, of een reservering op het laatst niet doorgaat, dan zijn de producten nog niet verspild. Maassen: “Ook na ontdooien in de koeling zijn de producten nog goed houdbaar. Juist die combinatie van kwaliteitsbehoud en de beschikbaarheid van de producten op het moment dat ze nodig zijn, maakt het werken met vriesvers tot een enorm voordeel.”

Voordelen

De voordelen van werken met vriesvers zijn er volgens Maassen nu helemáál: “In een opstartfase zoals we die nu kennen zijn de voordelen legio. Het is nu toch vaak elke dag afwachten hoeveel gasten er komen en wat het weer doet. Veel horecabedrijven kunnen op het terras aardig wat mensen kwijt door de extra ruimte die gemeenten daarvoor hebben gegeven, maar als het weer omslaat is er binnen geen of beperkte plek. Dat maakt het inschatten lastig. Niet iedereen is ook gewend aan het werken met een groot terras. Je kunt ook niet afgaan op eerdere ervaringen, want een situatie zoals we die nu hebben kenden we eerder niet. Juist dan is het van belang financiële risico’s te beperken en daarbij kan vriesvers helpen. Het assortiment kan niet de belemmering zijn, want dat is breed genoeg: van hoogkwalitatief rundvlees tot lamsvlees en steaks en burgers. Niet voor niets noemen we de lijn Smart Choice, for smart chefs.” Naast deze lijn biedt de horecagroothandel nog een tweetal concepten aan: Bravour Premium en Jeffersons. De Bravour Premium lijn bevat een selectie aan producten van minimaal 120 dagen graangevoerde runderen en het merk Jeffersons is hét Amerikaanse concept met daarin verschillende soorten burgers van de runderrassen Angus en Hereford.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Groeiende zorgen over voldoende horecapersoneel

Onderzoek  - Horecaondernemers hebben grote zorgen over personeelskrapte. Zeker met de lange weekenden met Hemelvaart en Pinksteren voor de deur, vragen horecaondernemers zich af of ze hun gasten wel op de juiste manier kunnen ontvangen door het personeelsprobleem in de sector, maar inzet techniek wordt nog niet gezien als oplossing. Dat laat onderzoek van GROUP7 Professional Community zien.

Lees bericht

Vakbeurs euvend & coffeena 2022 gaat niet door

Vakbeurzen - De Internationale Vakbeurs voor Vending & Office Coffee Service die gepland staat voor 27 tot en met 29 oktober, euvend & coffeena 2022, gaat dit jaar niet door. De reden is dat de organisatie niet een volwaardige afspiegeling van de markt voor vending en koffie kan presenteren.

Lees bericht

Diageo lanceert nieuw B2B-kennisplatform DIAGEO One

Platform - Diageo introduceert DIAGEO One, een B2B-ondersteuningsplatform, waar eigenaren van slijterijen en horeca 24 uur per dag terecht kunnen voor onder meer exclusieve trainingsvideo's, recepten, social media materiaal, speciale aanbiedingen, trends updates. Ook het bestellen van Diageo producten via hun reguliere groothandel kan met DIAGO One.

Lees bericht


Platform voor horeca lanceert marktplaats ‘no waste’

Voedselverspilling - TIPPR, het inspiratieplatform voor de horeca,  lanceert een marktplaats met overschotten en imperfecte producten. Op het platform ‘no Waste’ kunnen fabrikanten en groothandelaren producten aanbieden, die zij niet meer kunnen verkopen, maar voor een horecaondernemer tegen een gunstige prijs nog wel geschikt zijn om te gebruiken.

Lees bericht

Grote inhaalslag horeca in 2022 met ruim 30% volumegroei

Analyse - Gedurende dit jaar vindt er in de horeca een grote inhaalslag plaats met een verwachte volumegroei van 30% tot 35%. Ondanks de forse groei zal de horecasector naar verwachting pas in 2023 volledig zijn hersteld van de coronapandemie. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht horeca van ING Research.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid