‘Vriesvers vlees als alternatief voor vers, zeker in opstartfase’
_480_719_90.jpg)
Horeca - Vers is in de horeca vaak favoriet. Opstarten en opschalen van de horeca wil je als ondernemer echter het liefst doen met zo min mogelijk risico op derving. Diepvries kan dan uitkomst bieden. Wie overschakelt op vriesvers van Smart Choice zal snel de voordelen zien én de klanttevredenheid behouden, is de overtuiging van Max Maassen, accountmanager Supply Solutions bij Bidfood Nederland.
Feitelijk is Maassen een soort pionier binnen de groothandel in Ede. Veel van de klanten van Bidfood gaan voor vers, maar hij gelooft in diepvries. In zijn optiek biedt diepvriesvlees vele voordelen ten opzichte van vers. “Het is efficiënter omdat verspilling tot een minimum wordt teruggebracht en de kwaliteit is veel constanter. Bovendien kan er veel sneller op- en afgeschaald worden bij veranderingen van weer of in reserveringen.” Maassen weet dat hij nog wel een missie heeft te volbrengen bij klanten en binnen Bidfood zelf. “Vers wordt toch vaak gezien als het ultieme als het gaat om kwaliteit, maar dat is vriesvers ook. Omdat er gebruik wordt gemaakt van ‘shock freeze’ in plaats van ‘slow freeze’ hebben de ijskristallen bij invriezen een veel minder groot effect op de vleesstructuur. Bij langzaam invriezen wordt de structuur van het vlees aangetast en verliest het product bij ontdooien vocht waardoor er smaakverlies optreedt. Bij shock freeze is daar geen sprake van omdat het vlees snel op extreem lage temperatuur wordt ingevroren. Hierdoor blijft het vlees tijdens en bij het ontdooien zijn malsheid behouden.”
Geen verspilling
Het ontdooien van vriesvers vlees wordt bij voorkeur gedaan in de koeling. Een proces dat zo’n 7 á 8 uur duurt. Omdat de producten geportioneerd zijn, is er naar behoefte te ontdooien. Maar zelfs wanneer er inschattingsfouten zijn gemaakt, of een reservering op het laatst niet doorgaat, dan zijn de producten nog niet verspild. Maassen: “Ook na ontdooien in de koeling zijn de producten nog goed houdbaar. Juist die combinatie van kwaliteitsbehoud en de beschikbaarheid van de producten op het moment dat ze nodig zijn, maakt het werken met vriesvers tot een enorm voordeel.”
Voordelen
De voordelen van werken met vriesvers zijn er volgens Maassen nu helemáál: “In een opstartfase zoals we die nu kennen zijn de voordelen legio. Het is nu toch vaak elke dag afwachten hoeveel gasten er komen en wat het weer doet. Veel horecabedrijven kunnen op het terras aardig wat mensen kwijt door de extra ruimte die gemeenten daarvoor hebben gegeven, maar als het weer omslaat is er binnen geen of beperkte plek. Dat maakt het inschatten lastig. Niet iedereen is ook gewend aan het werken met een groot terras. Je kunt ook niet afgaan op eerdere ervaringen, want een situatie zoals we die nu hebben kenden we eerder niet. Juist dan is het van belang financiële risico’s te beperken en daarbij kan vriesvers helpen. Het assortiment kan niet de belemmering zijn, want dat is breed genoeg: van hoogkwalitatief rundvlees tot lamsvlees en steaks en burgers. Niet voor niets noemen we de lijn Smart Choice, for smart chefs.” Naast deze lijn biedt de horecagroothandel nog een tweetal concepten aan: Bravour Premium en Jeffersons. De Bravour Premium lijn bevat een selectie aan producten van minimaal 120 dagen graangevoerde runderen en het merk Jeffersons is hét Amerikaanse concept met daarin verschillende soorten burgers van de runderrassen Angus en Hereford.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Kop is er af bij HorecaEvenTT in WTC Expo Leeuwarden
Vakbeurzen - De kop is er af bij HorecaEventt in Leeuwarden in WTC Expo. Bijna 500 exposanten presenteren nog tot en met woensdag hun producten en concepten. De horecabeurs in het noorden trekt traditioneel altijd veel ondernemers van de Waddeneilanden.
Lees berichtING gematigd positief over horeca in 2025
Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 3%, gematigd positief. Dankzij een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen geeft de consument dit jaar volgens de bank weer meer uit in de horeca dan in 2024.
Lees berichtPoiesz en Bidfood introduceren foodconcept voor de zorg
Samenwerking – Supermarktketen Poiesz en Bidfood hebben de handen ineen geslagen om de zorgmarkt beter te bedienen. Poiesz die vooral gevestigd is in Noord-Nederland gaan een compleet zorgconcept aanbieden met een persoonlijk en regionaal assortiment onder de naam Smakeluk. De samenwerking werd op het HorecaEvenTT in Leeuwarden bekendgemaakt.
Lees berichtBroekhuyzen Horecagroothandel nu officieel Bidfood Noordwijkerhout
Groothandel – Broekhuyzen Horecagroothandel in Noordwijkerhout is zaterdag 25 januari officieel geïntegreerd in Bidfood Noordwijkerhout. Dat heeft de groothandel laten weten.
Lees berichtJan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X
Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.
Lees berichtHorecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers
Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.
Lees bericht