Westland en Those Vegan Cowboys lanceren 100% plantaardige kaas

Introductie – Westland Kaas en Those Vegan Cowboys komen volgend jaar met een 100% plantaardige kaas. Beide bedrijven zien kaas zonder het gebruik van dieren als de kaas die de meeste toekomst biedt.
Westland Kaas, de maker van Old Amsterdam en de grondleggers van De Vegetarische Slager hebben elkaar gevonden in de lancering van een nieuwe plantaardige kaas. CEO Henny Westland: ”We zetten hiermee een belangrijke stap in onze missie om in 2036 honderd miljoen mensen duurzaam te laten genieten van klimaatneutrale kaas.’’ Maar het milieu is niet allesbepalend geweest, want het gaat beide bedrijven ook om de smaak, volgens Vegan Cowboys oprichter Jaap Korteweg.
Samenwerking
De twee bedrijven starten de nieuwe kaaslijn vanuit een gezamenlijke nieuwe onderneming. Henny Westland: “Doordat wij niet beschikken over eigen koeien, kunnen wij de omslag naar de nieuwe plantaardige kaas makkelijk maken.” Ook voor Korteweg is de samenwerking een logische: “Vanuit De Vegetarische Slager werkten we altijd samen met partijen uit de traditionele industrie en met topchefs”.
Nieuw merk
De kaaslijn wordt gelanceerd onder een nieuwe gezamenlijke merknaam en zal op termijn bestaan uit verschillende producten. Those Vegan Cowboys blijft zich naast de samenwerking richten op de ontwikkeling van plantaardige zuivel via microbiële fermentatie. Jaap Korteweg: “De ontwikkeling van die specifieke kaas, gemaakt van gras en niet van echt te onderscheiden, gaat waarschijnlijk nog jaren duren. We hebben een beloning uitgeloofd van 2,5 miljoen euro om die ontwikkeling te versnellen.”
Microfermentatie
Jaap Korteweg en Niko Koffeman richtten begin dit jaar het bedrijf Those Vegan Cowboys op. Vanuit hun laboratorium in Gent werken 23 wetenschappers aan de ontwikkeling van plantaardige caseïne door middel van microfermentatie. Door het kopiëren van dit belangrijkste eiwitbestanddeel kunnen in de toekomst alle kazen plantaardig worden gemaakt.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Boerschappen wil met nieuwe directie verder groeien
Benoeming – Korte-keten-initiatief Boerschappen heeft een nieuwe directie benoemd. Drees Peter van den Bosch, ex-CEO Hutten Catering, en Machiel Resink, ex-CFO Vegetarische Slager, gaan de directie vormgeven en het initiatief naar een volgende groeifase brengen. De oprichters Stéphanie Vellekoop en Stijn Markusse blijven betrokken bij Boerschappen.
Lees berichtEfteling zet meer in op duurzaamheid en plantaardig
Leisure – Attractiepark De Efteling zet meer in op duurzaamheid en gaat meer plantaardige producten aanbieden. Zowel op het park als in de hotels en de resorts zijn de komende maanden vaker vegetarische opties te zien. Dat meldt website Loopings.
Lees berichtNationale Week Zonder Vlees & Zuivel start zevende editie
Actie – De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is maandag van start gegaan. Bedoeling van de actieweek is mensen laten zien hoe eenvoudig het is om zonder vlees en zuivel te leven en wat de impact daarvan is op het klimaat. Deze editie is er extra aandacht voor Gen Z en Gen Alpha. Zij worden uitgedaagd om...
Lees berichtWestland Kaas neemt het merk ‘Kees’
Overname - Westland Kaas neemt het merk ‘Kees’ over en voegt hiermee een deels plantaardige variant op kaas aan haar portfolio toe. Westland heeft al een samenwerking met Those Vegan Cowboys, die vegan alternatieven ontwikkelen voor kaas.
Lees berichtMax&Bien vegan kaas bij Jumbo en Jumbo Online
Supermarkten - De producten van Max&Bien zijn vanaf 3 oktober verkrijgbaar bij een groot aantal van de Jumbo vestigingen en bij Jumbo Online. Max&Bien is de eerste Nederlandse producent die met haar plantaardige alternatieven voor kaas in het vers-schap met ‘dierlijke’ buitenlandse kazen ligt.
Lees berichtMax & Bien en Vandersterre gaan samenwerken
Samenwerking - Vandersterre gaat de samenwerking aan met Max & Bien; hét plantaardige alternatief voor kaas. Door de samenwerking ontstaat er voor Max & Bien de mogelijkheid om het merk breder in de markt te brengen. Zo kan de consument zowel in Nederland als daarbuiten kennis maken met dit kaasalternatief.
Lees bericht