Wijnlabel ‘Made with Maude’ verenigt vrouwelijke makers

Start-up - Made with Maude is een vernieuwende start-up die de vrouwelijke wijnmakers een platform biedt en ze in contact brengt met distributeurs en de doelgroep. Het label verenigt vrouwelijke wijnmakers en helpt ze een lans te breken voor de generaties die na hen komen.
In een industrie die draait om oude tradities is het tijd voor een nieuwe smaak; de smaak van de vrouwelijke wijnmaker. Want met maar 15% vrouwen die wijn maken is deze ondervertegenwoordigd. Inclusiviteit is in de wijnwereld al een aantal jaren een hot topic en hoewel er vooruitgang wordt geboekt, valt er nog veel te winnen, volgens de start-up.
Mannenwereld
Hoewel vrouwelijke wijnmakers de laatste jaren in opmars zijn, is er nog altijd sprake van een minderheid. Gendergelijkheid is in de wijnwereld nu een veelbesproken onderwerp. De vrouwen die voet aan de grond krijgen in deze mannenwereld hebben nog altijd niet de kansen die hun mannelijke collega’s wel krijgen en Made with Maude wil daar verandering in brengen. Door ze te verenigen en ze een gezicht te geven.
Signaalkleur
Alle Made with Maude wijnen zijn 100% vegan, gemaakt van duurzame druiven en zonder toegevoegde suikers, kleurstoffen, synthetische bestrijdingsmiddelen of kunstmatige ingrediënten. Elke fles vertelt in detail hoe de wijn is opgebouwd, waar deze is gemaakt en natuurlijk ook door wie. Op de etiketten geen dromerige afbeeldingen van chateaus. De flessen hebben allemaal een eigen, onverwacht design met als gemene deler de kleur rood, een signaalkleur want Made With Maude wil iets aankaarten.
Inclusief & alcoholarm
Maud Kleuskens, oprichter Made with Maude: “Made with Maude is opgericht om vrouwelijke wijnmakers een podium te bieden, maar we denken ook op een inclusieve manier na over de mensen die onze wijnen drinken. We kiezen er daarom bewust voor om ook een alcoholarme wijn te bieden, voor wie geen alcohol kan of wil gebruiken. Het leven vieren is voor iedereen.”
Pending B-corp
Made with Maude is partner van MVO Nederland en pending B-corp. het bedrijf is opgericht door Maud Kleuskens. Ten minste 20% van de winst wordt ingezet om projecten en organisaties te steunen die zich inzetten voor gelijke kansen en rechten voor iedereen.
Bron: Made with Maude/ @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
B Corp-logo voortaan op verpakkingen Oliehoorn
Gecertificeerd - Sausmaker Oliehoorn uit Hoorn mag zich sinds oktober officieel een B Corporation noemen. Maar op de verpakkingen was dat nog niet zichtbaar. Nu wel.
Lees berichtGault&Millau organiseert 100Chefs in Miele Experience Center
Event - Het grootste culinaire evenement van Nederland, ‘100Chefs by Gault&Millau’, keert terug op 12 en 13 oktober dit jaar terug in het Miele Experience Center in Vianen. 100Chefs brengt 100 toonaangevende Nederlandse chefs samen en verwacht zo’n 2.000 culinaire liefhebbers.
Lees berichtTony’s Chocolate Bar gaat plantbased YB-yoghurt bowls verkopen
Formulenieuws - Tony's Chocolonely gaat in hun Amsterdamse Chocolate Bar een aantal plantbased yoghurt bowls serveren van YB.
Lees berichtSpadel wil positieve impact en zet nog meer in op duurzaamheid
Duurzaam - Spadel, het moederbedrijf van mineraalwater Spa, zet nog een stap extra in haar duurzaamheidstrategie en voegt als eerste drankproducent in de Benelux de duurzaamheidsambitie toe aan het doel van de vennootschap. De ambitie sluit aan bij de nieuwe MVO-strategie voor 2025 waarin natuur, consument, lokaliteit en de maatschappij centraal staan.
Lees bericht