Winst foodservice-activiteiten Sligro onder druk


Groothandel - Sligro Food Group heeft moeite de winst op peil te houden, met name bij de foodservice-activiteiten. Daar daalden de netto-opbrengsten in 2013 met €4 miljoen tot €81 miljoen. Vooral door de ‘moeilijke marktomstandigheden, de gewijzigde distributiemix en hogere boekhoudkundige pensioenkosten’. De omzet van Sligro Food Group over het boekjaar 2013 bedroeg bijna €2,5 miljard, de winst hierover was €68 miljoen. Dat is een afname van 0,9% ten opzichte van 2012. In de tweede helft van het jaar waren de marktomstandigheden volgens de groothandel ongunstiger dan in de eerste jaarhelft. Dit had tot gevolg dat een lichte winsttoename in het eerste halfjaar werd gevolgd door een lichte winstafname in de tweede jaarhelft. “Wij zijn direct of indirect afhankelijk van Nederlandse consumentenbestedingen. Wij verwachten niet dat van de signalen van economisch herstel al in 2014 een positieve impuls op de bestedingen zal uitgaan”, blikt directievoorzitter Koen Slippens vooruit. De winst op de foodservice-activiteiten daalde met €4 miljoen euro tot €81 miljoen. Zorgen maakt Slippens zich hierover echter niet. “We hebben de afgelopen jaren leren omgaan met stagnerende of afnemende economische omstandigheden door tijdig de knop om te zetten. In deze markten werken wij met veel energie aan het EMTÉ-meerjarenplan, de Sligro revitalisering en ons Kicken op Kosten-programma. We zullen ondertussen ook nog de integratie van Rooswinkel en Horeca Totaal Sluis op ons nemen, allemaal mooie uitdagingen. De acquisities van vorig en dit jaar zullen in 2014 voor ongeveer € 55 miljoen aan de groepsomzet bijdragen.” Daar staat volgens Sligro echter ook een omzetafname van ongeveer € 25 miljoen tegenover door het BTW-effect op rookwaren in de eerste helft van 2014. Bron: FoodClicks  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid