YB maakt andere strategische keuze en sluit alle vestigingen
_1024_768_90.jpg)
Formulenieuws - YB maakt strategische shift en gaat zich volledig richten op de distributie van plantaardige producten en wil zich met winkels verder ontwikkelen als franchiseorganisatie. Volgens oprichter en eigenaar Wouter Staal kan hij op die manier meer impact maken.
Het bedrijven van horeca is nooit een doel op zich geweest, laat Staal weten, maar was een middel om te laten zien dat lekker eten en goed doen voor de wereld hand in hand samen kunnen gaan. Met de nieuwe strategische koersverandering vergroot YB volgens Staal de handprint en verkleint hij de footprint van YB. Momenteel heeft YB nog zo'n tien locaties, veelal bij drukke winkel gebieden.
Meer impact
De Barns (voorheen Yoghurt Barns) in Nederland hebben eind april hun deuren gesloten. Deels was dat noodzakelijk als gevolg van de coronaperiode. Volgens Staal waren de passantenstromen in de winkelgebieden niet meer van pre-corona en werd er nadien ook minder uitgegeven. “Daarnaast is door inflatie de kostenstructuur flink toegenomen en zijn de horecalocaties verlieslatend geworden,” zo laat Staal in een toelichting weten. De Barns waren een prachtig uithangbord. Als B Corp-onderneming wil YB impact maken. Staal: “Wij willen laten zien dat je in foodservice impact kunt maken met lekker plantaardig eten. Wat het is om klimaat positief te ondernemen en zo meer te geven dan te nemen. Om continuïteit te borgen, onze missie uit te kunnen blijven dragen en zo maximale impact realiseren hebben we de verlieslatende Barns besloten te sluiten,” aldus de CEO van YB.
Toekomst
De coöperatie YB gaat verder als franchiseorganisatie en wil met het plantaardige productaanbod uitbreiden in binnen- & buitenland. Het gaat dan om de verkoop van patisserie, bake-off en zuivelvervangers aan de foodservice markt, zoals het momenteel al wordt gedaan aan grossiers, cateraars en andere zakelijke afnemers.
Bron: YB/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
ISS doneert 1 miljoen kommen soep aan Voedselbanken
Donatie - Facilitair dienstverlener ISS Facility Services is een samenwerking gestart met het sociale soepmerk Soupalicious. Dit partnerschap levert de Nederlandse voedselbanken maar liefst 1 miljoen kommen soep op per jaar. Een prachtige stap om honger door armoede tegen te gaan.
Lees berichtJan Zandbergen Group opent nieuw innovatiecentrum
Uitbreiding – Onlangs opende Jan Zandbergen Group hun nieuwe Food Innovatiecentrum in Veenendaal. Het nieuwe centrum gaat een grote rol spelen in de transitie naar meer plantaardig die het voormalige vleesbedrijf momenteel doormaakt.
Lees berichtYB franchise module op bedrijfslocatie Food&i
Catering - YB gaat met een onbemande module de bedrijfshoreca van Food&i in Rotterdam ondersteunen. YB had al een dergelijke partnership met Autogrill in Brussel. De samenwerking betekent voor YB een verdere uitbreiding van de franchise activiteiten.
Lees berichtSchouten Europe introduceert plantaardig ei-eiwit
Introductie - Schouten Europe, producent van plantaardige vlees- en visalternatieven, kondigde dinsdag de lancering aan van haar nieuwste innovatie - een plantaardig ei-eiwit.
Lees berichtVierde Frietboutique met IJsboutique opent in Rotterdam
Patatzaak – Frietboutique opent in de Rotterdamse wijk Kralingen een vierde locatie. Vanaf vrijdag 7 april kunnen friet en ijsliefhebbers bij de nieuwe locatie in de Lusthofstraat terecht. De nieuwe locatie heeft ook een IJsboutique met schepijs.
Lees berichtFast casualketen SLA opent nieuwe vestiging in Leiden
Formulenieuws – SLA heeft een nieuwe vestiging geopend in het centrum van Leiden. Samen met franchisenemers Berre en Munur opende de fast casualketen de eerste van een reeks nieuwe vestigingen. De formule wil groeien, ook in het buiteland.
Lees bericht