YB maakt andere strategische keuze en sluit alle vestigingen


Wouter Staal, CEO van YB, maakt andere strategische keuze en sluit locaties en gaat zich richten op verkoop van producten en wil verder als franchiseorganisatie

Formulenieuws - YB maakt strategische shift en gaat zich volledig richten op de distributie van plantaardige producten en wil zich met winkels verder ontwikkelen als franchiseorganisatie. Volgens oprichter en eigenaar Wouter Staal kan hij op die manier meer impact maken.

Het bedrijven van horeca is nooit een doel op zich geweest, laat Staal weten, maar was een middel om te laten zien dat lekker eten en goed doen voor de wereld hand in hand samen kunnen gaan. Met de nieuwe strategische koersverandering vergroot YB volgens Staal de handprint en verkleint hij de footprint van YB. Momenteel heeft YB nog zo'n tien locaties, veelal bij drukke winkel gebieden.

Meer impact

De Barns (voorheen Yoghurt Barns) in Nederland hebben eind april hun deuren gesloten. Deels was dat noodzakelijk als gevolg van de coronaperiode. Volgens Staal waren de passantenstromen in de winkelgebieden niet meer van pre-corona en werd er nadien ook minder uitgegeven. “Daarnaast is door inflatie de kostenstructuur flink toegenomen en zijn de horecalocaties verlieslatend geworden,” zo laat Staal in een toelichting weten. De Barns waren een prachtig uithangbord. Als B Corp-onderneming wil YB impact maken. Staal: “Wij willen laten zien dat je in foodservice impact kunt maken met lekker plantaardig eten. Wat het is om klimaat positief te ondernemen en zo meer te geven dan te nemen. Om continuïteit te borgen, onze missie uit te kunnen blijven dragen en zo maximale impact realiseren hebben we de verlieslatende Barns besloten te sluiten,” aldus de CEO van YB. 

Toekomst

De coöperatie YB  gaat verder als franchiseorganisatie en wil met het plantaardige productaanbod uitbreiden in binnen- & buitenland. Het gaat dan om de verkoop van patisserie, bake-off en zuivelvervangers aan de foodservice markt, zoals het momenteel al wordt gedaan aan grossiers, cateraars en andere zakelijke afnemers.

Bron: YB/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

ISS doneert 1 miljoen kommen soep aan Voedselbanken

Donatie - Facilitair dienstverlener ISS Facility Services is een samenwerking gestart met het sociale soepmerk Soupalicious. Dit partnerschap levert de Nederlandse voedselbanken maar liefst 1 miljoen kommen soep op per jaar. Een prachtige stap om honger door armoede tegen te gaan.

Lees bericht



YB franchise module op bedrijfslocatie Food&i

Catering - YB gaat met een onbemande module de bedrijfshoreca van Food&i in Rotterdam ondersteunen. YB had al een dergelijke partnership met Autogrill in Brussel. De samenwerking betekent voor YB een verdere uitbreiding van de franchise activiteiten.

Lees bericht







© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid