Zwanenberg 100e stakeholder Samen Tegen Voedselverspilling


Maarten Elsinga, CEO Zwanenberg Food Group Nederland

Voedselverspilling – Zwanenberg Food Group is het 100e bedrijf dat zich als stakeholder aansluit bij Samen Tegen Voedselverspilling. Door voeding te verhitten en in een circulaire verpakking te verpakken, en door onder andere reststromen te verwerken tot soepen en sauzen, draagt Zwanenberg fors bij aan het tegengaan van verspilling.

Zwanenberg Food Group sloot zich op 1 december aan als stakeholder aan. “Wij verwerken veel verse groenten in onze soepen. Wij maken ze vervolgens lang houdbaar door ze in het gesloten blik te verhitten en te conserveren. Daarmee blijven de ingrediënten buiten de koeling lang vers en voorkomen we enorm veel voedselverspilling”, aldus Maarten Elsinga, CEO van Zwanenberg Nederland, toe.

De stichting Samen Tegen Voedselverspilling gaat samen met bedrijven andere organisatie de strijd aan tegen voedselverspilling. In Nederland verspillen we jaarlijks ongeveer een kwart van ons voedsel. Door de krachten te bundelen wil de stichting in 2030 50% van de totale voedselverspilling hebben gereduceerd. Een zeer ambitieus plan; in Nederland gaat dan over 1 miljard kilo voedsel per jaar.

Zwanenberg is er van overtuigd dat het bedrijf een belangrijke rol kan spelen in het tegengaan van voedselverspilling. Elsinga: “Er lopen op dit moment gesprekken met kwekers, groenteleveranciers en ‑verwerkers om van reststromen soepproducten te maken. Reststromen zijn producten die qua maat of kleur net iets afwijken van wat de consument wil. Daardoor eindigen deze producten vaak als veevoer of als biomassa, terwijl wij er juist heerlijke soep of saus van kunnen maken.”

Zwanenberg Food Group

Zwanenberg Food Group is een voedingsmiddelenconcern met 1.800 medewerkers en een omzet van circa € 600 miljoen. Het bedrijf produceert vleesconserven, snacks, soepen, sauzen, gemaksmaaltijden en vegetarische producten.

Bron: Zwanenberg/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Drie kwart Nederlanders bestempelt derde kerstdag als kliekjesdag

Onderzoek – Nederlanders blijken goed om te gaan met het tegengaan van voedselverspilling. Zo is 89% zich bewust van de hoeveelheid boodschappen die in huis zijn gehaald voor de feestdagen en beschouwt drie kwart (73%) van de Nederlanders ‘derde kerstdag’ als kliekjesdag om de restanten alsnog op te maken. Dit blijkt uit het onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh.

Lees bericht






Albron neemt De Buurtboer over

Overname - Albron heeft De Buurtboer, leverancier van bedrijfslunches overgenomen van de beide oprichtsters. Albron versterkt hiermee haar portfolio aan oplossingen voor eten en drinken op het werk.

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid