Al 45 Jumbo-locaties gestopt met tabaksverkoop
Supermarkt - Jumbo bouwt de tabaksverkoop bij de servicebalies in de supermarkten langzaam verder af. Inmiddels zijn er zo’n 45 servicepunten zonder tabak, waarvan zo’n 25 verkooppunten bij franchisers. Supermarkten mogen nog tot 1 juli dit jaar tabak verkopen. Daarna moeten alle vestigingen vanwege een wettelijk verbod zijn gestopt.
Jumbo laat weten dat de servicebalie in de huidige vorm weinig bestaansrecht heeft zonder tabak. Toch vindt het supermarktbedrijf het wel belangrijk dat de klant een herkenbare plek in de winkel heeft waar zij altijd terecht kan. Daarom wordt er een servicepunt bij de zelfservicekassa’s ingericht, waar altijd iemand van het winkelpersoneel aanwezig is om te helpen. Het ombouwen van een service balie naar een servicepunt doet Jumbo met reeds geplande verbouwingen.
Jumbo bekijk per locatie of al eerder dan 1 juli kunnen is over te schakelen op het nieuwe servicepunt ter vervanging van de servicebalie. Of de winkel daarvoor gesloten moet worden is afhankelijk van de locatie. Er worden geen winkels verbouwd om uitsluitend de servicebalie te vernieuwen, zo laat een woordvoeder weten.
Informeren
Jumbo informeert de klanten op verschillende manieren over de stop van verkoop van tabak in de supermarkt vanaf 1 juli dit jaar. Twee weken voorafgaand aan het verbod op de verkoop van tabak plaatsen communicatie op de servicebalie waarop we aangeven dat we per 1 juli stoppen met de verkoop van tabak. “We verwijzen nadrukkelijk niet naar alternatieve verkooppunten. Zo voldoen we aan wet- en regelgeving rondom reclame voor tabak,” aldus een woordvoeder van de Veghelse supermarktketen. Uit eerdere ervaringen van de pilotwinkels blijkt dat persoonlijk contact het meest krachtig is. “We adviseren winkels en ondernemers daarom ook om klanten die tabak kopen dan ook mondeling te informeren dat we binnenkort gaan stoppen”.
Bron: Jumbo/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Duitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over
Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.
Lees berichtJumbo opent Europa’s grootste mechanische verscentrum
Distributiecentrum - Deze week heeft Jumbo Supermarkten het gemechaniseerd centraal distributiecentrum (CDC) voor versproducten officieel in gebruik genomen. Hierdoor kunnen klanten van Jumbo rekenen op nog versere producten doordat deze artikelen na productie sneller in de winkel liggen.
Lees berichtAlbert Heijn gaat inzet servicebalies herzien
Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...
Lees bericht‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’
Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...
Lees berichtSligro ziet omzet eerste kwartaal met €18 miljoen toenemen
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2024 een omzet van €652 miljoen, een toename van € 18 miljoen. Dit betekent een stijging van 2,7% ten opzichte van de omzet van €634 miljoen in het eerste kwartaal van 2023.
Lees berichtAbsolut Vodka & Sprite introduceren Ready-To-Drink cocktail
Introductie – Coca-Cola in Nederland introduceert Absolut Vodka & Sprite in Nederland. De gemixte cocktail is verkrijgbaar als 250ml ‘Ready-To-Drink' (RTD). Hiermee brengen Coca-Cola en Pernod Ricard twee iconische merken samen die wereldwijd een bekendheid hebben opgebouwd.
Lees bericht