Horeca en catering blij met verdere verruiming
Coronamaatregelen – Cateraars en horecabedrijven zijn blij met de verdere verruiming die vandaag is ingegaan. Per 1 juli geldt er geen limiet meer voor het aantal bezoekers per bijeenkomst. De anderhalve meter afstand is nu uitgangspunt.
Op social media en uit diverse reacties is op te maken dat bedrijven met de verruiming weer meer mogelijkheden zien. Uiteraard gelden nog altijd de richtlijnen vanuit het RIVM, maar de ruimte die nu is geboden, biedt voldoende gelegenheid om de activiteiten weer op te pakken.
Diverse cateraars zijn deze week weer gestart met hun activiteiten binnen kantoren. Vel van deze kantoren waren de afgelopen weken gesloten, of slechts beperkt open. Uiteraard zijn er bedrijven geweest die helemaal niet zijn gesloten, net zoals er ook bedrijven zijn die tot het einde van het jaar nog dicht blijven. Cateraars voeren wat dat betreft individuele gesprekken over de opstart en de wijze waarop die opstart moet plaatsvinden.
Shifts en voorverpakt
Bij veel bedrijven wordt gewerkt in shifts, al dan niet geregeld met een app. Producten liggen in de meeste gevallen ook voorverpakt in de vitrines om een snelle doorstroming te kunnen waarborgen. Daar waar het qua veiligheid is toegestaan, mag gegeten worden op de werkplek. Anders geldt in veel gevallen het alternatief van lopend of zittend buiten eten.
Bijeenkomsten
Het feit dat bedrijven weer open zijn, maakt het ook weer mogelijk dat er in of rondom de kantoren weer bijeenkomsten kunnen worden georganiseerd. Vooralsnog spreken partijen die zich op dat terrein bezig houden nog niet van ‘een grote storm in aanvragen’, maar er blijkt na een periode van ‘alleen thuiszitten’, toch ook wel weer behoefte aan ‘gezellig samenzijn’.
Nightlife
De verruiming van de bezoekersaantallen geeft ook theaters, bioscopen en andere eet- en drinkgelegenheden meer mogelijkheden. Uitzondering vormen vooralsnog de nachtclubs, feest- en eventlocaties en discotheken. Zij maken zich sterk om de deuren per 1 augustus te heropenen en organiseren vandaag om 12.00 uur een ludieke actie door de deuren open te zetten van hun bedrijf en een muzieknummer te draaien. De lobby voor de sector wordt op dit moment gevoerd onder de noemer ‘Nachtbelang, save the rhythm of the night’, bestaande uit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Horecabrains. Samen vertegenwoordigen zij alle Clubs & Nightlife in Nederland en pleiten zij voor een vervroegde heropening van de uitgaansscène per 1 augustus.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Sodexo streeft naar 33% plantaardig in 2025
Catering - In 2025 is minimaal 33% van de gerechten in Sodexo bedrijfsrestaurants volledig plantaardig. Dat laat de cateraar weten. Het is een van de kortetermijndoelen die onderdeel uitmaken van het internationale doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.
Lees berichtKHN lanceert het Fastservice Manifest
Actie – Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en zes fastservice-bedrijven hebben de afgelopen maanden gewerkt aan een Fastservice Manifest. Doel is actief bij te dragen aan een gezondere voedselomgeving.
Lees berichtGrapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam
Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.
Lees berichtHoreca Kassasysteem Mr. Winston wil internationaal groeien
Kassasystemen - Het Tilburgse bedrijf Mr. Winston heeft een investering van 600.000 euro opgehaald bij angel investors, waaronder Collin Crowdfund CEO Jeroen ter Huurne. Met het geld wil het in Nederland snelgroeiende horeca kassasysteem ook internationaal voet aan de grond krijgen.
Lees berichtSchiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtAviko gaat met ketenpartners frietketen verduurzamen
Verduurzamen - Aviko gaat samen met een aantal partners werken aan het verder verduurzamen van de waardeketen van aardappelfriet. Samen met Derks Akkerbouw, AB Texel, Dasko Koel- en Vriestransport en Hutten Catering willen deze vijf partijen zich gezamenlijk inzetten om de CO2-uitstoot binnen de keten - van teler tot tafel - tegen 2030 net zero te krijgen.
Lees bericht