Vitam en Fooditis gaan strijd aan tegen CO2 in catering


BrightGreen berekent de CO2-impact van de gebruikte ingrediënten

Verduurzamen – Facilitaire horecadienstverlener Vitam en foodservice-expert Fooditis werken samen om het eten in de Vitam-restaurants verder te verduurzamen. Met de CO2-Impact Tool, BrightGreen, wordt per ingrediënt het CO2-verbruik berekend en getoond op een dashboard zodat gekeken kan worden waar verdere verbetering mogelijk is.

De methode helpt Vitam om de CO2-impact van gemiddeld tienduizenden gasten per dag terug te dringen. Ook geeft de tool inzicht in de voedingswaarden en de eiwitverdeling. Door aan te sturen op een groter aandeel plantaardig eiwit wordt de eiwittransitie aantoonbaar versneld. Ook dat draagt volgens beide partijen bij aan een CO2-vriendelijker assortiment.

De CO2-Impact Tool van Fooditis geeft cateraars, restaurants en chef-koks inzicht in hun CO2-impact. BrightGreen berekent de CO2-impact van de gebruikte ingrediënten. Vitam is een van de eerste cateraars die met de tool gaat werken. De cateraar krijgt hierdoor beter inzicht in de milieubelasting en de eiwitverdeling van het ingekochte assortiment. Wordt er meer lokaal, plantaardig en seizoensgebonden ingekocht, dan daalt de CO2-impact. Het dashboard laat dat zien. Maar de informatie kan ook ingezet worden voor de gasten. Met de informatie uit de tool helpt Vitam haar gasten beter bij het maken van duurzame keuzes en krijgen opdrachtgevers meer uitleg over overwegingen in het proces. Jørgen Vestjens, COO van Vitam, is blij met de ontwikkeling: “Wij willen onze gasten verleiden tot een gezonde levensstijl met lekker eten en drinken. Met respect voor mens, dier en milieu. Daar hoort ook bij dat we kritisch zijn op onze eigen impact.”

Overname

De Impact Tool is oorspronkelijk ontwikkeld door GiantLeaps. Fooditis neemt de tool per 1 juni 2022 over. Vitam maakt al sinds 2019 gebruik van de tool en is naast initiatiefnemer van de tool ook betrokken als investeerder. Managing director Jan van Hoof: “Inzicht in de CO2-voetafdruk van ingrediënten, recepturen en menu’s is de eerste stap naar klimaatvriendelijk ondernemen. Het laat zien waar de reductiemogelijkheden zijn en welke veranderingen de grootste impact hebben. Zo helpen wij cateraars, restaurants en zorginstellingen om een productportfolio op te stellen waarmee zij hun duurzame ambities kunnen waarmaken.”

Bron: Vitam/ @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Sodexo streeft naar 33% plantaardig in 2025

Catering - In 2025 is minimaal 33% van de gerechten in Sodexo bedrijfsrestaurants volledig plantaardig. Dat laat de cateraar weten. Het is een van de kortetermijndoelen die onderdeel uitmaken van het internationale doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.

Lees bericht




Online bestelde vega-snacks groeien met 24% bij Kwalitaria

Formulenieuws – Steeds vaker zijn er vegetarische snacks en gerechten te vinden o de menukaart van Kwalitaria. De cafetariaformule merkt dan ook de vraag naar alternatieven zonder vlees stijgen. In het eerste kwartaal van dit jaar, werden online 24% meer vegetarische gerechten besteld.

Lees bericht


Avallen en Koninklijke De Kuyper bundelen krachten

Samenwerking - Avallen Calvados, bekend om zijn duurzaamheidsbenadering, slaat de handen ineen met De Kuyper als distributeur. Avallen is een pionier in de drankindustrie en promoot klimaatpositiviteit, behoud van biodiversiteit, B Corp-certificering en het redden van bijen.

Lees bericht

Aviko gaat met ketenpartners frietketen verduurzamen

Verduurzamen - Aviko gaat samen met een aantal partners werken aan het verder verduurzamen van de waardeketen van aardappelfriet. Samen met Derks Akkerbouw, AB Texel, Dasko Koel- en Vriestransport en Hutten Catering willen deze vijf partijen zich gezamenlijk inzetten om de CO2-uitstoot binnen de keten - van teler tot tafel - tegen 2030 net zero te krijgen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid