3 miljoen Nederlanders gebruiken online supermarkt


Onderzoek – Het aantal mensen dat online boodschappen doet zit in de lift en is sinds 2016 bijna verdubbeld. Het afgelopen jaar hebben bijna 3 miljoen Nederlanders boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, onderzoek van online onderzoekbureau Multiscope onder 7.300 Nederlanders. Van alle Nederlanders heeft 21% in het afgelopen jaar besteld bij een online supermarkt. In 2016 was dit nog 12% (1,6 miljoen). Op wekelijkse basis kopen inmiddels 1,3 miljoen Nederlanders bij een online supermarkt. En de groei gaat voorlopig door, want meer dan één op de vier consumenten (27%) is van plan komende jaar online boodschappen te bestellen. Overigens wordt er niet door alle leeftijdsgroepen evenveel gebruik gemaakt van online boodschappen. Zo kiezen vijftigplussers (13%) minder vaak voor de online supermarkt dan 18- tot 49-jarigen (29%). Picnic Picnic is de grootste stijger van alle online supermarkten (+21%). Van de online bestellers doet één op de vier zijn boodschappen bij Picnic (25%). Hiermee blijft zij concurrenten zoals Jumbo (23%), PLUS (9%) en Coop (3%) voor. Ondanks een daling van 11% is Albert Heijn nog steeds de meest gebruikte online supermarkt (50%). Mannen hebben vaker een voorkeur voor Jumbo, vrouwen vaker voor Picnic. Tijdsbesparing en gemak De belangrijkste motivaties om voor de online supermarkt te kiezen zijn het niet meer hoeven tillen van zware boodschappen (50%) en tijdsbesparing (49%). Zware boodschappen zijn voor vrouwen vaker een reden om online te bestellen dan voor mannen. Voor jongeren geldt dat tijdsbesparing vaker een belangrijke motivatie is. Bron: Multiscope/@FoodClicks

Onderzoek – Het aantal mensen dat online boodschappen doet zit in de lift en is sinds 2016 bijna verdubbeld. Het afgelopen jaar hebben bijna 3 miljoen Nederlanders boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, onderzoek van online onderzoekbureau Multiscope onder 7.300 Nederlanders. Van alle Nederlanders heeft 21% in het afgelopen jaar besteld bij een online supermarkt. In 2016 was dit nog 12% (1,6 miljoen). Op wekelijkse basis kopen inmiddels 1,3 miljoen Nederlanders bij een online supermarkt. En de groei gaat voorlopig door, want meer dan één op de vier consumenten (27%) is van plan komende jaar online boodschappen te bestellen. Overigens wordt er niet door alle leeftijdsgroepen evenveel gebruik gemaakt van online boodschappen. Zo kiezen vijftigplussers (13%) minder vaak voor de online supermarkt dan 18- tot 49-jarigen (29%). Picnic Picnic is de grootste stijger van alle online supermarkten (+21%). Van de online bestellers doet één op de vier zijn boodschappen bij Picnic (25%). Hiermee blijft zij concurrenten zoals Jumbo (23%), PLUS (9%) en Coop (3%) voor. Ondanks een daling van 11% is Albert Heijn nog steeds de meest gebruikte online supermarkt (50%). Mannen hebben vaker een voorkeur voor Jumbo, vrouwen vaker voor Picnic. Tijdsbesparing en gemak De belangrijkste motivaties om voor de online supermarkt te kiezen zijn het niet meer hoeven tillen van zware boodschappen (50%) en tijdsbesparing (49%). Zware boodschappen zijn voor vrouwen vaker een reden om online te bestellen dan voor mannen. Voor jongeren geldt dat tijdsbesparing vaker een belangrijke motivatie is. Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht


Opsplitsen ZorgTotaal in Zorg & food en Zorg & ICT goede zet

Vakbeurzen - Eigenlijk is er maar relatief weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar van 8 tot en met 11 april worden voor de eerste keer de drie vakevents Zorg & food, Zorg & facility en Zorg ICT gezamenlijk gehouden als opvolger van de vroegere beurs ZorgTotaal. Dat wil niet zeggen dat belangstellenden de weg naar de Jaarbeurs in Utrecht niet wisten te vinden. In tegenstelling....

Lees bericht

‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht



Al 45 Jumbo-locaties gestopt met tabaksverkoop

Supermarkt -  Jumbo bouwt de tabaksverkoop bij de servicebalies in de supermarkten langzaam verder af. Inmiddels zijn er zo’n 45 servicepunten zonder tabak, waarvan zo’n 25 verkooppunten bij franchisers. Supermarkten mogen nog tot 1 juli dit jaar tabak verkopen. Daarna moeten alle vestigingen vanwege een wettelijk verbod zijn gestopt.

Lees bericht

Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit

Onderzoek – Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit dan dierentuinen. De top acht qua loyaliteit telt zeven dierentuinen. De Efteling is het enige attractiepark binnen de top acht. Aquaria scoren het laagst op loyaliteit. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid