3 miljoen Nederlanders gebruiken online supermarkt


Onderzoek – Het aantal mensen dat online boodschappen doet zit in de lift en is sinds 2016 bijna verdubbeld. Het afgelopen jaar hebben bijna 3 miljoen Nederlanders boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, onderzoek van online onderzoekbureau Multiscope onder 7.300 Nederlanders. Van alle Nederlanders heeft 21% in het afgelopen jaar besteld bij een online supermarkt. In 2016 was dit nog 12% (1,6 miljoen). Op wekelijkse basis kopen inmiddels 1,3 miljoen Nederlanders bij een online supermarkt. En de groei gaat voorlopig door, want meer dan één op de vier consumenten (27%) is van plan komende jaar online boodschappen te bestellen. Overigens wordt er niet door alle leeftijdsgroepen evenveel gebruik gemaakt van online boodschappen. Zo kiezen vijftigplussers (13%) minder vaak voor de online supermarkt dan 18- tot 49-jarigen (29%). Picnic Picnic is de grootste stijger van alle online supermarkten (+21%). Van de online bestellers doet één op de vier zijn boodschappen bij Picnic (25%). Hiermee blijft zij concurrenten zoals Jumbo (23%), PLUS (9%) en Coop (3%) voor. Ondanks een daling van 11% is Albert Heijn nog steeds de meest gebruikte online supermarkt (50%). Mannen hebben vaker een voorkeur voor Jumbo, vrouwen vaker voor Picnic. Tijdsbesparing en gemak De belangrijkste motivaties om voor de online supermarkt te kiezen zijn het niet meer hoeven tillen van zware boodschappen (50%) en tijdsbesparing (49%). Zware boodschappen zijn voor vrouwen vaker een reden om online te bestellen dan voor mannen. Voor jongeren geldt dat tijdsbesparing vaker een belangrijke motivatie is. Bron: Multiscope/@FoodClicks

Onderzoek – Het aantal mensen dat online boodschappen doet zit in de lift en is sinds 2016 bijna verdubbeld. Het afgelopen jaar hebben bijna 3 miljoen Nederlanders boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, onderzoek van online onderzoekbureau Multiscope onder 7.300 Nederlanders. Van alle Nederlanders heeft 21% in het afgelopen jaar besteld bij een online supermarkt. In 2016 was dit nog 12% (1,6 miljoen). Op wekelijkse basis kopen inmiddels 1,3 miljoen Nederlanders bij een online supermarkt. En de groei gaat voorlopig door, want meer dan één op de vier consumenten (27%) is van plan komende jaar online boodschappen te bestellen. Overigens wordt er niet door alle leeftijdsgroepen evenveel gebruik gemaakt van online boodschappen. Zo kiezen vijftigplussers (13%) minder vaak voor de online supermarkt dan 18- tot 49-jarigen (29%). Picnic Picnic is de grootste stijger van alle online supermarkten (+21%). Van de online bestellers doet één op de vier zijn boodschappen bij Picnic (25%). Hiermee blijft zij concurrenten zoals Jumbo (23%), PLUS (9%) en Coop (3%) voor. Ondanks een daling van 11% is Albert Heijn nog steeds de meest gebruikte online supermarkt (50%). Mannen hebben vaker een voorkeur voor Jumbo, vrouwen vaker voor Picnic. Tijdsbesparing en gemak De belangrijkste motivaties om voor de online supermarkt te kiezen zijn het niet meer hoeven tillen van zware boodschappen (50%) en tijdsbesparing (49%). Zware boodschappen zijn voor vrouwen vaker een reden om online te bestellen dan voor mannen. Voor jongeren geldt dat tijdsbesparing vaker een belangrijke motivatie is. Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Jumbo wil met impactfonds vaart maken met verduurzaming

Duurzamheid - Jumbo heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen. De supermarktketen wil de eigen CO2-uitstoot – de zogenaamde scope 1 en 2 – in 2030 met 85% hebben gereduceerd (ten opzichte van 2022). Ook wil Jumbo de CO2-uitstoot in de productketens (scope 3) met 50% terugbrengen. Om versnelling in verduurzaming te realiseren heeft Jumbo zelfs een Impactfonds opgezet.

Lees bericht



Omzet La Place stijgt met 24% naar €133 miljoen

Formulenieuws – De restaurantformule La Place heeft een goede groei doorgemaakt in 2023. De consumentenomzet nam toe met 24 procent naar €133 miljoen euro, zo laat Jumbo Food Group weten. Die omzettoename was inclusief een viertal nieuwe locaties.

Lees bericht

‘Picnic-klant bestelt steeds gezondere producten’

Analyse  – Nederlanders kiezen steeds vaker voor gezonde boodschappen als fruit en zuivel. Conference peren, Griekse yoghurt en tropisch fruit behoorden het afgelopen jaar tot de snelste stijgers op het boodschappenlijstje bij Picnic. Dat blijkt uit een analyse van de online supermarkt op basis van bestelgegevens van ruim één miljoen Nederlandse huishoudens.

Lees bericht



Succesvolle introductie statiegeldmachine Jumbo Eerbeek

Statiegeld - Na een grootse introductie in september van de nieuwe TOMRA R1-emballachemachine kijkt Jumbo Eerbeek terug op een uiterst succesvolle periode. Ondernemer Christiaan Heine krijgt veel enthousiaste reacties van bestaande en nieuwe klanten. De machine verwerkt tot wel 100 stuks statiegeldverpakkingen per keer en trekt zelfs klanten vanuit het hele land.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid